Πρόσθετα slots για πτήσεις προς την Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι ζητούν οι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ. Η αυξημένη ζήτηση από Ρωσία και ο αγώνας δρόμου για τη στελέχωση του Προξενείου Μόσχας με πρόσθετο προσωπικό. Το διπλό στοίχημα visa-slots της φετινής χρονιάς.
Από τα... «αντανακλαστικά» της Ελλάδας θα εξαρτηθεί σχεδόν αποκλειστικά, σύμφωνα με εκτίμηση παραγόντων του τουρισμού, ο αριθμός των Ρώσων τουριστών που θα κάνουν φέτος διακοπές στη χώρα μας.
Παράγοντες και επιχειρηματίες του τουρισμού με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr συγκλίνουν στην άποψη ότι τα πάντα θα κριθούν από την ταχύτητα και αποτελεσματικότητα των ελληνικών αρχών σε δύο κρίσιμα μέτωπα: στον αριθμό εγκρίσεων visa που θα χορηγούνται ανά ημέρα από τις ελληνικές προξενικές αρχές στη Μόσχα, αλλά και το αν θα βρεθεί τρόπος να ικανοποιηθούν και σε ποιο βαθμό, τα αιτήματα Ρώσων τουρ οπερέιτορ που ενδιαφέρονται να αυξήσουν τις πτήσεις τους για προορισμούς όπως η Κρήτη, αλλά δεν βρίσκουν πρόσθετα διαθέσιμα slots.
Η «μητέρα των μαχών», πάντως, για τον ελληνικό τουρισμό στην αγορά της Ρωσίας φαίνεται πως θα δοθεί στο «μέτωπο» των αδειών εισόδου στη χώρα μας (visa) που θα χορηγηθούν σε Ρώσους πολίτες.
Παράγοντες της ελληνικής ταξιδιωτικής αγοράς αναφέρουν πως αυτή τη στιγμή στο ελληνικό προξενείο της Μόσχας υπάρχουν 15 «χειριστές», οι οποίοι (συνυπολογίζοντας τον χρόνο που απαιτείται για τη διαχείριση των δεδομένων από το σύστημα VIS) έχουν τη δυνατότητα να εγκρίνουν το πολύ έως 150 visa την ημέρα. Συνολικά, δηλαδή, δεν έχουν τη δυνατότητα να χορηγούν περισσότερες από 2.500 εγκρίσεις την ημέρα, όταν οι ελληνικές αρχές φέρονται να έχουν θέσει ως στόχο τις 10-13.000 εγκρίσεις ανά ημέρα.
Το ελληνικό Υπ. Εξωτερικών φέρεται να έχει εγκρίνει την αύξηση του προσωπικού, με στόχο οι «χειριστές» να αυξηθούν από περίπου 15 σήμερα σε 80. Ήδη, στο ελληνικό προξενείο γίνονται εργασίες για τη διαμόρφωση των απαραίτητων θέσεων εργασίας του πρόσθετου προσωπικού και ίσως χρειαστεί να κλείσει για ορισμένες μέρες το Προξενείο, προκειμένου να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση των εργασιών.
Οι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ εμφανίζονται ικανοποιημένοι από τις διαβεβαιώσεις που έχουν λάβει για άμεση ενίσχυση του προσωπικού του ελληνικού προξενείου. Επεσήμαναν, ωστόσο, στο Euro2day.gr πως το κρίσιμο θέμα είναι το «πόσο σύντομα» και «από ποιους» θα στελεχωθεί το Προξενείο. Εξήγησαν για παράδειγμα πως αν προσληφθούν Ρώσοι, πιθανότατα θα προκύψουν καθυστερήσεις στη διαδικασία έκδοσης visa αφού θα έχουν περιορισμούς πρόσβασης στα δεδομένα του συστήματος. Εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο την προτίμησή τους να καλύψουν τις θέσεις Έλληνες.
Ταυτόχρονα, τόνισαν πως έχει μεγάλη σημασία «πότε» θα είναι σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα το σύνολο των 80 «χειριστών». Εξήγησαν πως κάθε μέρα που χάνεται δεν μπορεί να καλυφθεί στη συνέχεια, ενώ σημείωσαν πως στα τέλη Απριλίου ξεκινούν τα ρωσικά τσάρτερ προς Ελλάδα.
Όπως επεσήμαναν, πάντως, οι ίδιες πηγές, για τις πτυχές του θέματος και τα δεδομένα που διαμορφώνονται είναι ενήμεροι η αρμόδια Αναπληρώτρια Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Ε. Κουντουρά αλλά και ο Γ.Γ του ΕΟΤ Δ. Τρυφωνόπουλος.
Οι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ «καίγονται» να διασφαλιστεί ότι θα εγκρίνεται μεγάλος αριθμός visa ανά ημέρα, καθώς η Ελλάδα αποτελεί φέτος έναν από τους κύριους προορισμούς όπου μπορούν να στείλουν τους πελάτες τους για διακοπές. Η παρατεταμένη αντιπαράθεση με την Τουρκία έκλεισε γι' αυτούς την τουρκική αγορά και διατηρούσαν μέχρι χθες κάποιες ελπίδες ότι μπορεί να ενεργοποιηθεί και πάλι η αγορά της Αιγύπτου. Όμως, η χθεσινή αεροπειρατεία σε αεροπλάνο της αιγυπτιακής EgyptAir ανέτρεψε τα δεδομένα.
Όπως εξηγούσε χθες στο Euro2day.gr κορυφαίο στέλεχος Ρώσου τουρ οπερέιτορ, το γεγονός επιβεβαιώνει πως παραμένουν τα θέματα ελέγχων ασφαλείας στην Αίγυπτο. Προεξόφλησε, μάλιστα, πως μετά το συγκεκριμένο περιστατικό αναμένεται πως οι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ θα επεκτείνουν προς τον Οκτώβριο τα προγράμματά τους προς Ελλάδα, τα οποία ολοκληρώνονταν στα τέλη Σεπτεμβρίου.
Η Ελλάδα καταγράφεται, ήδη, ως ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς των Ρώσων για φέτος, με τους τουρ οπερέιτορ (ανάλογα με το μέγεθός τους) να αναφέρουν αύξηση της ζήτησης από 30% έως και πάνω από 80%. Σε μια χρονιά, μάλιστα, κατά την οποία ο εξερχόμενος τουρισμός της Ρωσίας καταγράφει μείωση 30-40%. Στην αύξηση ζήτησης που αναφέρουν οι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ, πάντως, θα πρέπει να συνυπολογιστεί πως οι συγκρίσεις γίνονται με την περυσινή χρονιά, όταν οι Ρώσοι επισκέπτες στην Ελλάδα δεν ξεπέρασαν τις 500 χιλ. έναντι 1,3 εκατ. επισκεπτών το 2013.
Το αισιόδοξο για τον ελληνικό τουρισμό είναι πως Ρώσοι αξιωματούχοι όπως ο Αντρέι Σαφόνοφ, επικεφαλής του Ομοσπονδιακού Γραφείου Τουρισμού της Ρωσίας (Rostourism), παροτρύνουν τους Ρώσους να ταξιδέψουν στην Ελλάδα.
Η μάχη για τα slots
Την ίδια στιγμή, η αυξημένη ζήτηση για Ελλάδα πυροδοτεί «κόντρες» μεταξύ των Ρώσων τουρ οπερέιτορ, οι οποίοι επιχειρούν να ενισχύσουν τις θέσεις τους διαβλέποντας τα πιθανά οφέλη. Κάπως έτσι, το αεροδρόμιο Ηρακλείου έχει εξελιχθεί σε «μαγνήτη» για τους Ρώσους τουρ οπερέιτορ, οι οποίοι προσπαθούν να αποσπάσουν επιπλέον slots για πτήσεις προς την Κρήτη.
Slots, όμως, που δεν υπάρχουν ελεύθερα αυτή τη στιγμή. Με δεδομένο τον φόρτο κυκλοφορίας που δέχεται το συγκεκριμένο αεροδρόμιο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά και τους περιορισμούς στον αριθμό επιβατών που μπορεί να εξυπηρετεί. Ελλείψει ελεύθερων slots, οι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ εμφανίζονται έτοιμοι να «κονταροχτυπηθούν» για τα slots που θα απελευθερωθούν σε περίπτωση που κάποια αεροπορική εταιρεία αποφασίσει να μην πραγματοποιήσει το σύνολο των πτήσεων που είχε προγραμματίσει.
Στη ρωσική αγορά, πάντως, προεξοφλούν πως θα υπάρξουν αεροπορικές εταιρείες που θα επιστρέψουν slots, παρότι θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμο γι' αυτό.
Ρωσική πηγή ανέφερε χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr πως υπάρχει αεροπορική εταιρεία η οποία έχει δεσμεύσει slots στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, αλλά ακόμα δεν διαθέτει τα αεροπλάνα για να πραγματοποιήσει τις πτήσεις. Η ίδια πηγή επεσήμανε πως η συγκεκριμένη εταιρεία έχει τη δυνατότητα είτε να μισθώσει αεροπλάνα για τον σκοπό αυτό είτε να «μεταθέσει» κάποια από άλλους προορισμούς. Προεξόφλησε, ωστόσο, πως θα υπάρξουν ανακατατάξεις στον προγραμματισμό των πτήσεων και «μάχη» μεταξύ των τουρ οπερέιτορ, με έπαθλο τα slots που θα αποδεσμευτούν.