Για μια θέση στον αέρα της χώρας «μάχονται» οι αερομεταφορείς, που διαβλέπουν έντονη τουριστική δυναμική. Η οικονομική και πολιτική αναταραχή που συνεχίζεται στη χώρα φαίνεται ότι μόνον κενά αέρος δεν έχει προκαλέσει στο αεροπορικό τοπίο, με τις εξελίξεις σε Ρωσία, Τουρκία και Αίγυπτο να κατευθύνουν σημαντικό αριθμό επισκεπτών στην Ελλάδα. Το 2015 αποτέλεσε χρονιά-ρεκόρ για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ωστόσο οι προσδοκίες για το τρέχον έτος είναι ακόμα μεγαλύτερες. Σύμφωνα με τους αρχικούς στόχους, το 2016 θα «κλείσει» για τον ΔΑΑ με μονοψήφια αύξηση, όμως κύκλοι της αεροπορικής αγοράς εκτιμούν ότι, εάν συνεχιστεί η ανοδική πορεία με την ίδια ένταση, δεν αποκλείεται η ανάπτυξη να καταγράψει διψήφιο ποσοστό.
Ηδη από πέρυσι παρατηρήθηκε ότι οι αμερικανικοί αερομεταφορείς παρέτειναν τη θερινή περίοδο, προχωρώντας σε περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας τους το 2016. Φέτος το καλοκαίρι επιστρέφει η United, που συνδέει εκ νέου την Αθήνα με τη Νέα Υόρκη. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία είχε διακόψει την εν λόγω σύνδεση από το 2012. Την ίδια στιγμή, η Delta προσθέτει τρεις νέες πτήσεις στο συγκεκριμένο δρομολόγιο, προσφέροντας για το καλοκαίρι δύο πτήσεις ημερησίως Αθήνας - Νέα Υόρκη. Για πρώτη φορά φέτος το καλοκαίρι θα παρέχεται σύνδεση της Αθήνας με την Ταϊβάν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι προγραμματίζεται η εκτέλεση ναυλωμένων πτήσεων (τσάρτερ) για το διάστημα μεταξύ Ιουνίου και Οκτωβρίου, χωρίς να αποκλείονται και προγραμματισμένες πτήσεις.
Πέραν της έντονα αναπτυξιακής πορείας, που εμφανίζουν οι υπερατλαντικές πτήσεις, σημαντική άνοδος καταγράφεται στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης αλλά και στο δίκτυο εσωτερικού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΑ που αφορούν το θερινό πρόγραμμα, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν επενδύσει σε προορισμούς όπως η Ρόδος, η Θεσσαλονίκη και η Σαντορίνη, ενώ στο εξωτερικό δίκτυο η μεγαλύτερη αύξηση δρομολογίων παρατηρείται στο Βερολίνο, το Βουκουρέστι και το Μιλάνο.
Η Aegean εντάσσει επτά νέους προορισμούς στο δίκτυό της, μεταξύ των οποίων η Τζέντα (3 πτήσεις/εβδομάδα), η Λισσαβώνα (3 πτήσεις), η Κρακοβία (2 πτήσεις), η Λιουμπλιάνα (2 πτήσεις) το Λουξεμβούργο (2 πτήσεις), η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (2 πτήσεις) και η Λιλ με μία πτήση την εβδομάδα. Δύο νέους προορισμούς προσθέτει και η Blue Air, η οποία θα συνδέει την Αθήνα με το Τορίνο τέσσερις φορές την εβδομάδα και με την Κωνστάντζα δύο φορές.
Η Aegean και οι άλλοι
Την ίδια στιγμή, έξι αεροπορικές εταιρείες επεκτείνουν το δίκτυό τους στο αεροδρόμιο της Αθήνας, προσθέτοντας προορισμούς που ήδη εξυπηρετούνται από άλλους αερομεταφορείς. Η Aegean προσθέτει 5 επιπλέον πτήσεις την εβδομάδα προς Αμστερνταμ, τρεις προς Μπάρι και Νίκαια, δύο προς Δουβλίνο, Νάπολι και Σπλιτ και μία προς Ρίγα. Η Ryanair, η οποία θα εγκαταστήσει ακόμη ένα αεροσκάφος σε ελληνική βάση, επεκτείνει τη δραστηριότητά της από την Αθήνα προς Βουκουρέστι (7 επιπλέον πτήσεις/εβδομάδα), Μύκονο (5), Μπολόνια (4), Δουβλίνο, Κέρκυρα και Μάλτα με τρεις επιπλέον πτήσεις. Η Αlitalia θα εκτελεί επτά πρόσθετες πτήσεις την εβδομάδα προς Μιλάνο, η Volotea 4 προς Μύκονο και 3 προς Μυτιλήνη και η LOT τέσσερις ακόμη πτήσεις προς Βαρσοβία.
Την αναπτυξιακή πορεία του φετινού θέρους επιβεβαιώνει η αύξηση των συχνοτήτων σε προορισμούς που ήδη εξυπηρετούν οι Ryanair, KLM, Emirates, Blue Air και Delta Airlines.
Το φετινό καλοκαίρι θα συγκριθεί με μια χρονιά κατά την οποία καταγράφηκε πρωτοφανής αεροπορική δραστηριότητα. Συνολικά, για το 2015 η κίνηση του αεροδρομίου έφτασε τα 18,1 εκατ. επιβάτες, που αποτελεί ρεκόρ για το αεροδρόμιο από την έναρξη λειτουργίας του και αντιστοιχεί σε αύξηση 19% ή 2,9 εκατ. επιβάτες επιπλέον σε σχέση με το 2014.
Οι ταξιδιώτες εσωτερικού όσο και εκείνοι του εξωτερικού σημείωσαν τις υψηλότερες ιστορικά επιδόσεις επιβατικής κίνησης με 6,4 εκατ. (αύξηση 22,1%) και 11,7 εκατ. (17,4%) αντίστοιχα. Η άνοδος αυτή οφείλεται τόσο στους ξένους επισκέπτες, που κατέγραψαν δυναμική άνοδο της τάξης του 26%, όσο και στους Ελληνες ταξιδιώτες, που αυξήθηκαν κατά 11%.