[Τα Νέα] Καναδική προσγείωση στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος
Το fund PSP αποκτά από τη Hochtief Airports το 26,7%
Γιώργος Φιντικάκης
Καναδική προσγείωση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών φέρνει η απόφαση της Hochtief να πουλήσει το ποσοστό της στο Ελευθέριος Βενιζέλος σε ένα από τα μεγαλύτερα συνταξιοδοτικά ταμεία της χώρας αυτής, γεγονός που ερμηνεύεται ως θετική εξέλιξη για την ελληνική οικονομία.
Η συμφωνία που ανακοινώθηκε χθες αποτελεί μέρος της πώλησης από τη Hochtief στον επενδυτικό βραχίονα του καναδικού fund Public Sector Pension (PSP Investments) ενός πακέτου συνολικά έξι αεροδρομίων σε όλο τον κόσμο έναντι τιμήματος 1,1 δισ. ευρώ, που εκτός της Αθήνας περιλαμβάνει τις συμμετοχές της στα αεροδρόμια του Σίδνεϊ, του Αμβούργου, του Ντύσελντορφ, της Βουδαπέστης και των Τιράνων.
Στην περίπτωση της Αθήνας, το καναδικό fund, επικεφαλής του οποίου είναι ο Γκόρντον Φάιφ, αποκτά από τη Hochtief Airports που ελέγχεται πλέον από τον ισπανικό κατασκευαστικό κολοσσό ACS το 26,7% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
Στελέχη της αγοράς χαρακτηρίζουν ψήφο εμπιστοσύνης την έλευση στην Ελλάδα ενός μεγάλου δημόσιου επενδυτικού ταμείου από τον Καναδά όπως το PSP, που δείχνει ότι βλέπει επενδυτικές ευκαιρίες στη χώρα μας. Μιλούν επίσης για μια καλά μελετημένη κίνηση εκ μέρους των Καναδών, καθώς - όπως εξηγούν - σε αντίθετη περίπτωση θα μπορούσαν να είχαν απαιτήσει από τη Hochtief να εξαιρεθεί από το πακέτο των έξι αεροδρομίων η Αθήνα.
Το καναδικό fund επενδύει με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και ποτέ με βραχυπρόθεσμο. Η έλευση ενός τέτοιου μεγάλου επενδυτή στο Ελευθέριος Βενιζέλος μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για θετικές εξελίξεις σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου.
«Για μήνυμα εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, που βοηθά στην προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων» έκανε λόγο χθες και ο υπουργός Ανάπτυξης και Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης.
Νέα σελίδα. Πάντως, η εξαγορά από την PSP του 26,7% του Ελευθέριος Βενιζέλος δημιουργεί ένα νέο σκηνικό γύρω από την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου, που με βάση το μέχρι πρότινος χρονοδιάγραμμα επρόκειτο να ξεκινήσει τον Ιούνιο.
Πλέον, θα ξεκινήσει από μηδενική βάση η συζήτηση μεταξύ του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και του νέου κατόχου του ποσοστού της Hochtief για την υπογραφή νέας σύμβασης, η οποία θα προσδιορίσει και τα επόμενα βήματα της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου. Μεταξύ άλλων στόχος είναι στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης να επιτευχθεί συμφωνία για τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου στον ιδιώτη που θα αποκτήσει το ποσοστό που θα πουλήσει το Δημόσιο, μαζί με τη μείωση των τελών. Επισημαίνεται ότι ο έλεγχος του μάνατζμεντ μαζί με το δικαίωμα επιλογής του γενικού διευθυντή της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών περνά ουσιαστικά στο καναδικό fund μαζί με την πώληση του 26,7% της Hochtief.
Το ΤΑΙΠΕΔ είχε ήδη προτείνει στη Hochtief να επιμηκυνθεί για 20 χρόνια η σύμβαση παραχώρησης και αντί για το 2026 να λήξει το 2046, διάστημα που θεωρείτο ικανοποιητικό ώστε όποιος πλειοδοτήσει στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ να αποσβέσει τις επενδύσεις που θα κάνει. Ταυτόχρονα, για να γίνει ακόμη πιο ελκυστικό το πακέτο, το ΤΑΙΠΕΔ συζητούσε με τους Γερμανούς να μειώσει τα τέλη του αεροδρομίου, που είναι από τα ακριβότερα στην Ευρώπη. Μάλιστα, στο ΤΑΙΠΕΔ είχαν σχηματίσει την εντύπωση (με βάση διαρροές από την ίδια τη Hochtief, όσο και σχετικά δημοσιεύματα) πως η γερμανική εταιρεία που ελέγχεται από τον ισπανικό κατασκευαστικό κολοσσό ACS θα πουλήσει μόνο τα άλλα πέντε αεροδρόμια και θα κρατήσει τη συμμετοχή της στον Αερολιμένα Αθηνών. Ετσι, θεωρούσαν πολύ πιθανό ότι θα πωλήσουν από κοινού τα μερίδιά τους σε τρίτο επενδυτή.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, που παραδέχονται ότι δεν ήταν ενήμεροι των προθέσεων της Hochtief, επισημαίνουν πως θα ξεκινήσουν αμέσως διαβουλεύσεις με το καναδικό fund για να διερευνήσουν τις προθέσεις του. Αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η συμφωνία μεταβίβασης του πακέτου των έξι αεροδρομίων από τη Hochtief στους Καναδούς.
Δεν αποκλείεται πάντως η αποχώρηση της Hochtief να καθυστερήσει τη διαδικασία πώλησης του αεροδρομίου, για το οποίο έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον δύο μεγάλες κινεζικές εταιρείες (Shenzen Airport και Friedmann Pacific) με στόχο, εφόσον κερδίσουν τον διαγωνισμό, να το μετατρέψουν σε αεροπορική πύλη εισόδου στην ΕΕ για τουρίστες και εμπορεύματα από την Κίνα.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
|