[Τα Νέα] Η «ανάσταση» των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων
Η «ανάσταση» των αυτοκινητοδρόμων: Πού ξεκινούν τα έργα και τι θα μείνει πίσω;
Οξυγόνο για τον κλάδο των κατασκευαστών είναι έναρξη των έργων στους αυτοκινητόδρομους μέσα στις επόμενες μέρες. Οι ειδικοί θεωρούν ότι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και σε κλάδους που αφορούν την παραγωγή υλικών αλλά και υπηρεσιών.
Από το υπουργείο Ανάπτυξης, έγινε γνωστό ότι με την έναρξη των έργων, μέχρι το Πάσχα θα δημιουργηθούν 25.000 νέες θέσεις εργασίας. Πηγές του υπουργείου παραδέχονται ότι μέσα στα 2,5 χρόνια που έχουν παγώσει τα έργα έχουν χαθεί πάνω από 20.000 θέσεις εργασίας.
«Ένας στους δυο μηχανικούς και εργοδηγούς έχουν χάσει τη δουλειά τους το διάστημα που τα έργα είναι παγωμένα», αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Δημοσίων Έργων Γιώργος Ρωμοσιός. « Η δική μας εκτίμηση είναι ότι στον κατασκευαστικό κλάδο θα δημιουργηθούν άμεσα 30.000 νέες θέσεις εργασίας και γύρω στις 50.000 νέες θέσεις σε άλλους κλάδους όπως είναι η παραγωγή υλικών και οι υπηρεσίες. Τα οφέλη ωστόσο είναι πολλαπλασιαστικά σε βάθος χρόνου αφού αυτοκινητόδρομοι σημαίνει καλύτερες υποδομές για όλη τη χώρα».
20% μείωση στο σχεδιασμο των έργων
Υπενθυμιζεται ότι σε αυτή τη φάση, όπως έγινε άλλωστε γνωστό από το υπουργείο Ανάπτυξης, το φυσικό αντικείμενο του σχεδιασμού των έργων θα είναι κατά 20% λιγότερο. Ετσι, μένουν εκτός σχεδιασμού 153 χιλιόμετρα. Πρόκειται για τμήματα των αυτοκινητόδρομων για τα οποία είτε υπάρχει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας -μετά από προσφυγή κατοίκων- είτε δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη ο τρόπος που θα κατασκευαστούν.
Πρόκειται για τα οδικά τμήματα Εγνατία -Τρίκαλα και Λαμία -Ξυνιαδα στον αυτοκινητόδρομο Ε65. Στην Ολυμπία Οδό (κομμάτι Πάτρα- Πύργος-Τσακωνα) έχει μπλοκαριστεί από το Συμβούλιο Επικρατείας μια έκταση 25 χιλιομέτρων στον υγροβιότοπο Καϊάφα και 18 χιλιόμετρα στο τμήμα Μιντιλόγλη -Κάτω Αχαγια. Στην Ιόνια Οδό δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί αν θα γίνει σήραγγα στη θέση Κλόκοβα.
Ο χρόνος κυλάει αντίστροφα
Όλες οι νέες τροποιημένες συμβάσεις θα πρέπει να πάνε για επικαιροποιηση στη Βουλή. Όμως επειδή ο χρόνος έχει αρχίσει να κυλάει αντίστροφα- αφού εάν τα έργα δεν ολοκληρωθούν έως το 2015 θα χαθούν χρήματα από το ΕΣΠΑ- έγιναν ιδιωτικές συμφωνίες με τους κατασκευαστές.
Οι δυο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία αποζημίωσης των κατασκευαστών ύψους 350 εκατομμυρίων ευρω. Οι κατασκευαστές ζητούσαν αρχικά 719 εκατομμύρια ευρω. Διευκρινίζεται ότι αν τα έργα δεν γίνουν, τότε, το Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλλει ως αποζημίωση στους κατασκευαστές 2,5 δις. ευρω.
Εχουν εξασφαλιστεί 650 εκατομμύρια για το «κακό σενάριο»
Όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα έργα θα γίνουν, έχει εξασφαλιστεί -από την ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων- το ποσό των 650 εκατομμυρίων ευρω « για την περίπτωση που κάτι πάει στραβά».
Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση με τις 43 ελληνικές και ξένες τράπεζες, αλλά μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει κάποιο αποτέλεσμα. Οι τράπεζες έχουν διακόψει τη χρηματοδότηση -από τον Νοέμβριο του 2010-. Σύμφωνα με πηγές από τις κοινοπραξίες ζητούν αύξηση των επιτοκίων δανεισμού (τα αρχικα ηταν3,5%) και ζητούν εγγυήσεις ότι δεν θα χάσουν τα λεφτά τους. Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, επικαλούνται τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στους αυτοκινητόδρομους που κυμαίνεται από 10% έως 30%.
Ο δρόμος για την ανάπτυξη των εργασιών σε όλα τα εργοτάξια σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους δεν είναι χωρίς προβλήματα. Εκτός από τις τράπεζες υπάρχει και προσφυγή στην ΕΕ από κατασκευαστική εταιρεία. Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης έλεγαν ότι για το θέμα αυτό υπάρχει επαφή με την Task Force
Πολλαπλασιαστικά τα οφέλη
«Μας ενδιαφέρει η αναζωογόνηση των τοπικών κοινωνιών απ' όπου διέρχονται οι άξονες παραχώρησης. Τοπικές κοινωνίες και περιοχές που τα προηγούμενα χρόνια είχαν υποφέρει», επισημαίνει ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης. «Στα μικρότερα ή μεσαίου για τα οποία είτε δημοπρατήσαμε το προηγούμενο διάστημα είτε έχουμε αποφασίσει να δημοπρατήσουμε αμέσως μετά -συνολικού προυπολoγισμού περίπου 2,5 δις. ευρω-, προστίθενται και οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης. Τα οφέλη για την οικονομία και για την κοινωνία θα είναι πολλαπλασιαστικά».
Υπέρβαση στον προϋπολογισμό των έργων
«Ήδη μιλάμε για υπέρβαση 350 εκατομμυρίων στον προϋπολογισμό των έργων», επισημαίνει ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) Χρήστος Σπίρτζης. «Αν λάβουμε μάλιστα υπόψη ότι οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες συνεχίζονται, χωρίς μέχρι στιγμής αποτέλεσμα, και οι συμβάσεις δεν έχουν περάσει για κύρωση στη Βουλή, τότε, θεωρώ ότι πρόκειται για τη γνωστή επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης.Μιλαμε για 25.000 νέες θέσεις εργασίας αλλά γύρω στις 30.000 θέσεις έχουν ήδη χαθεί τα χρόνια που είναι παγωμένα τα έργα. Αν μάλιστα αναγκαστούν να πάρουν λεφτά από το ΕΣΠΑ αυτό δεν θα είναι καθόλου καλό για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις».
>Αναλυτικά οι αποζημιώσεις των κατασκευαστών (τι ζήτησαν και τι έλαβαν)
Oλυμπία Οδός
Zήτησε 206,2 εκατ. ευρώ
O ανεξάρτητος μηχανικός πρότεινε 151,94 εκατ. ευρώ
Tο Δημόσιο θα δώσει 130 εκατ. ευρώ
Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου
Η εταιρεία ζήτησε 160,83 εκατ. ευρώ
Ο ανεξάρτητος μηχανικός πρότεινε 98 εκατ. ευρώ
Το Δημόσιο θα καταβάλλει 59,50 εκατ. ευρώ
Νέα Οδός
Αρχική διεκδίκηση 193,41 εκατ. ευρώ
Πρόταση ανεξάρτητου μηχανικού 125,51 εκατ. ευρώ
-το Δημόσιο θα καταβάλει 90,5 εκατ. ευρώ
Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
Από την εταιρεία διεκδίκησαν 159,58 εκατ. ευρώ
Ο ανεξάρτητος μηχανικός πρότεινε 98,56 εκατ. ευρώ
Το Δημόσιο θα καταβάλει 73,50 εκατ. ευρώ
Συνολικά: Οι κατασκευαστές διεκδίκησαν προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα 719,9 εκατομμύρια ευρώ. Ο Ανεξάρτητος Μηχανικός που ορίστηκε για να βρει μια συμβιβαστική λύση πρότεινε να αποζημιωθούν με το ποσό των 473,9 εκατομμυρίων ευρώ. Τελικά με τη συμφωνία που επετεύχθη το Δημόσιο, όπως λένε από το υπουργείο Ανάπτυξης, θα καταβάλλει 353,3 εκατομμύρια ευρώ
>Η πορεία των έργων μέχρι σήμερα
Κόρινθος -Τρίπολη- Καλαμάτα και Λεύκτρο -Σπάρτη: 86%
Μαλλιακος -Κλειδί: 75%
Πάτρα -Πύργος -Τσακώνα: 25%
Κόρινθος - Πάτρα: 30%
Ε65 (ο αυτοκινητόδρομος που συνδέει την ΠΑΘΕ με την Εγνατία Οδό): 18%
>Τα τμήματα στα οποία δεν ξεκινούν τώρα τα έργα
Ε65
Από Εγνατία έως Τρίκαλα και από Λαμία έως Ξυνιαδα (συνολικά 100 χλμ.)
Ολυμπία Οδός
-Πάτρα -Πύργος-Τσακωνα
Δεν θα γίνουν έργα στον υγροβιότοπο Καϊάφα σε μια έκταση 25 χιλιομέτρων και στο τμήμα Μιντιλόγλη -Κάτω Αχαγια (18 χλμ.)
Ιόνια Οδός
Στη θέση Κλόκοβα (στην περιοχή του Αντιρρίου). Δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη αν θα γίνει σήραγγα. Δεν έχει προβλεφτεί εναλλακτικό οδικό δίκτυο. Μήκος έργων 10 χιλιόμετρα.
>Η μείωση των αποστάσεων όταν οκληρωθούν τα έργα
Στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65): .Η διαδρομή Αθήνα -Ράχες από 2.45'που είναι σήμερα θα γίνεται σε δύο ώρες. Η διαδρομή Λαμία -Εγνατία Οδός από 3.15' που είναι σήμερα σε 1.40'.
Στην Ολυμπία Οδό: Η διαδρομή Κόρινθος -Πάτρα από μια ώρα που είναι σήμερα θα γίνεται σε 45 λεπτά
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου: Η διαδρομή Λάρισα -Πλαταμώνας από μια ώρα που είναι σήμερα θα γίνεται σε 30 λεπτά.
|