[Euro2Day] Θριάσιο: Μετά το Πάσχα η διαδικασία ανάθεσης
Αμέσως μετά το Πάσχα και με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει εκδήλωση δεσμευτικού ενδιαφέροντος, αναμένεται να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των «μνηστήρων» με τη ΓΑΙΑΟΣΕ προκειμένου να προχωρήσει το έργο κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.
Μετά από πολλά «ναυάγια» σε ένα «ακριβό» έργο, η εταιρεία που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ έχει ξεκινήσει ακόμα μια προσπάθεια με καταληκτική ημερομηνία την 18η Απριλίου. Όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στη διαδικασία διαπραγμάτευσης θα πρέπει να έχουν καταθέσει το φάκελό τους έως την Τετάρτη του Πάσχα.
Η τελευταία προσπάθεια είχε προσελκύσει σημαντικά ονόματα του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου άλλα και διεθνείς κολοσσούς, όπως η Cosco, για να καταλήξει άγονη τον περασμένο Ιούλιο.
Μάλιστα, αποζητώντας διέξοδο σε έναν διαγωνισμό με μακρά ιστορία αποτυχιών, η ΓΑΙΑΟΣΕ είχε δώσει πέντε παρατάσεις στην τελική προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών.
Πλέον, η εταιρεία που διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ προχώρησε σε πρόσκληση εκδήλωσης δεσμευτικού ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης για την ανάθεση του έργου. Η διαπραγμάτευση θα πραγματοποιηθεί με βάση τους όρους του τεύχους της πρόσκλησης και του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης που έχουν διατεθεί στους ενδιαφερόμενους.
Πάντως, για άλλη μια φορά παράγοντες της αγοράς εκφράζουν σοβαρές ενστάσεις και εκτιμούν ότι θα είναι δύσκολη η ανάθεση του έργου.
Μάλιστα, εκτιμούν ότι το υψηλό κόστος του δεν το καθιστά ελκυστικό, ενώ ανασταλτικά λειτουργεί και το υψηλό μίσθωμα που ζητούσε και η ΓΑΙΑΟΣΕ. Σε κάθε περίπτωση προκειμένου η πιθανή επένδυση να αποδώσει τα μέγιστα και να έχει αποτέλεσμα για τον υποψήφιο επενδυτή θα πρέπει να ολοκληρωθεί η σύνδεση με τον λιμένα του Ν. Ικονίου.
Μακρά ιστορία
Οι ενστάσεις και οι διαμαρτυρίες ήταν κοινό γνώρισμα όλων των προηγούμενων διαγωνισμών.
Ειδικότερα, στον τελευταίο, υπήρξαν συνεχείς αλλαγές στα τεύχη δημοπράτησης και διαμαρτυρίες των υποψήφιων επενδυτών, οι οποίοι θεώρησαν υψηλό το οικονομικό αντιστάθμισμα, αλλά και το κατασκευαστικό έργο.
Σύμφωνα με τους όρους δόμησης που έχουν ληφθεί για το ακίνητο υπάρχει η δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων. Διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και βρίσκεται σε φάση κατασκευής η σιδηροδρομική σύνδεσή του με το με το λιμένα του Ν. Ικονίου.
Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός αφορούσε κεφάλαια 150 εκατ. ευρώ, τα οποία θα έβαζαν ιδιώτες επενδυτές, κυρίως από το χώρο των logistics και των κατασκευών, με στόχο να συγκεντρωθούν σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες, οι οποίες σήμερα διεκπεραιώνονται σε διάσπαρτες εγκαταστάσεις του ΟΣΕ.
Στην εκδήλωση του αρχικού ενδιαφέροντος είχαν συμμετάσχει περί τις 30 εταιρείες, μεταξύ των οποίων ο κινεζικός όμιλος της Cosco, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, κατασκευαστικοί όμιλοι, η Goldair, η Sharmed (Σαραντίτης) κ.ά.
Αποτρεπτικά για τους ενδιαφερόμενους λειτούργησε το εγγυημένο αντάλλαγμα που ζητούσε η ΓΑΙΟΣΕ (ποσοστό 15% επί του τζίρου της εταιρείας παραχώρησης και επιπλέον 15% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας μετά την περάτωση των εργασιών κατασκευής) καθώς θεωρήθηκε επαχθέστατος όρος.
Στην έκταση που διαθέτει ο ΟΣΕ στην περιοχή του Θριασίου έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ που αφορούν τόσο στο σιδηροδρομικό δίκτυο όσο και σε εγκαταστάσεις τις οποίες ο όμιλος ΟΣΕ προτίθεται να αξιοποιήσει.
Η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, έχει στόχο τη δημιουργία αναπτυξιακού δίπολου Αθήνας (Θριάσιο) - Θεσσαλονίκης (Εμπορευματικός σταθμός), με προοπτική ενίσχυσης των εμπορευματικών μεταφορών για την Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια.
Η λειτουργία των εγκαταστάσεων εμπορευματικού χαρακτήρα στο Θριάσιο αναμένεται να επιφέρει πολλαπλά οφέλη καθώς θα καταστεί δυνατή η απελευθέρωση χώρων σε επιβαρυμένες αστικές περιοχές (Μενίδι, Ρουφ, Άγιο Ιωάννη, Ρέντη), ενώ θα υπάρξει σημαντική μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τον περιορισμό της κυκλοφορίας μεγάλων οχημάτων που υπολογίζεται σε ποσοστό της τάξης του 40%.
Το τμήμα του Εμπορευματικού Κέντρου που έχει ολοκληρωθεί σήμερα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, δέσμη γραμμών υποδοχής - άφιξης αμαξοστοιχιών, διαλογής, σύνθεσης - αναχώρησης αμαξοστοιχιών και γραμμές αμαξοστασίου για την εναπόθεση κενών φορταμαξών.
|