This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.



Thread Rating:
  • 3 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Το Βήμα] Τα αρχαιολογικά ευρήματα του μετρό Θεσσαλονίκης

meganium Offline
Εγγεγραμμένος
*



Posts: 1.703
Joined: 18-11-2009
#1
[Το Βήμα] Τα αρχαιολογικά ευρήματα του μετρό Θεσσαλονίκης
Δύο πλακόστρωτοι βυζαντινοί δρόμοι -ο ένας από τους οποίους μήκους 75 μέτρων- πρόκειται να μεταφερθούν από τη θέση τους στα «βάθη» της Θεσσαλονίκης όπου εντοπίσθηκαν, σε άλλο σημείο της πόλης για τις ανάγκες του μετρό. Πρόκειται για άκρως εντυπωσιακά μνημεία, τον λιθόστρωτο Cardo και τον κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από μαρμάρινες πλάκες Decumanus, οδούς οι οποίοι μάλιστα διασταυρώνεται και επιπλέον διατηρούν ορατά όχι μόνον τα επισκευαστικά έργα που γίνονταν σ΄ αυτούς κατά εποχές με υλικό από λατομείο του Χορτιάτη, αλλά και τα ίχνη των αμαξοτροχιών που κυλούσαν επάνω τους. Μαζί τους όμως και όλα όσα συνόδευαν τους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης κατά τα τέλη του 6ου με αρχές του 7ου π.Χ. αιώνα:

Τα στεγασμένα πεζοδρόμια που ακολουθούσαν την πορεία των οδών από τα οποία διασώζονται έξι πεσσοί, πεσμένοι στο έδαφος. Το τετράπυλο που βρέθηκε στη συμβολή των δύο δρόμων μαζί με τους οκτώ πεσσούς που το στήριζαν. Την μνημειώδη είσοδο ενός κτιρίου με επιστρωμένες μαρμάρινες πλάκες, «δάνειο» από κάποιο άλλο οικοδόμημα ή ακόμη και από τον μαρμαρόστρωτο δρόμο. Βάσεις κιόνων. Τον αποχετευτικό αγωγό του δρόμου καλυμμένο με κεραμίδες. Ακόμη και τις χαράξεις των παιχνιδιών επάνω στις μαρμάρινες πλάκες, όπου έπαιζαν τα παιδιά, μια συνήθεια που άρχισε από την αρχαιότητα και έφθασε ως και τις μέρες μας. Με λίγα λόγια βλέποντας κανείς αυτά τα ευρήματα διαπιστώνει , ότι έχει ολόκληρη την βυζαντινή πόλη μπροστά του!

Το ζήτημα είναι, ότι το βάθος όπου βρέθηκαν αυτά τα μνημεία _ περί τα οκτώ μέτρα _ αλλά και το σημείο, δηλαδή στο σκάμμα του σταθμού «Βενιζέλου δεν επιτρέπουν την διατήρησή τους πολλώ δε μάλλον την ανάδειξη. Την απόφαση της μεταφοράς τους λοιπόν έλαβε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο με την προοπτική η επανεγκατάστασή τους να γίνει στο Στρατόπεδο Παύλου Μελά άδειο σήμερα πλην ανήκον στο υπουργείο Άμυνας, το οποίο θα πρέπει να συμφωνήσει για την παραχώρησή του στην Γενική Γραμματεία Πολιτισμού απ΄ ευθείας, είτε στο ΥΠΕΚΑ αρχικώς ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση του.

Να σημειωθεί μάλιστα, ότι το πρώην στρατόπεδο, το οποίο καταλαμβάνει έξι στρέμματα γης , στα τρία εκ των οποίων υπάρχουν στεγασμένοι και ημιυπαίθριοι χώροι κρίνεται κατάλληλα για την ανάδειξη όλων των ευρημάτων που ήρθαν στο φως από τις ανασκαφές του μετρό ή την συντήρηση και την αποθήκευσή τους. Και ήδη, όπως είναι ο γνωστό ο όγκος των ευρημάτων είναι τεράστιος.

Η πρόταση αυτή όμως είχε και αντιρρήσεις καθώς μέλη του συμβουλίου διατύπωσαν την γνώμη, ότι τέτοιου είδους αρχαία είναι ορθό να διατηρούνται και να αναδεικνύονται στη θέση τους καθώς η απομάκρυνσή τους όχι μόνο από το σημείο αλλά και από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης της Βυζαντινής εποχής μειώνει στη σημασία τους. Όπως όμως είπε ο καθηγητής και ακαδημαϊκός Μιχάλης Τιβέριος, ο οποίος είναι σύμβουλος της Αττικό Μετρό στα αρχαιολογικά ζητήματα, οι δύο σταθμοί _Βενιζέλος και Αγίας Σοφίας_ δεν έπρεπε καν να γίνουν! Γιατί από τη στιγμή που αποφασίστηκαν, το μέλλον των ευρημάτων ήταν σαφές. Εδώ να σημειώσουμε εξάλλου, ότι η εταιρεία Αττικό Μετρό ήταν ανένδοτη στην μετακίνηση ή στην κατάργηση των σταθμών.

«Από το 1999 ήδη αλλά και κυρίως το 2006 οι εισηγήσεις των Εφορειών Αρχαιοτήτων ήταν αρνητικές στη διαδρομή του μετρό από αυτά τα σημεία και προειδοποιούσαν για την ύπαρξη σημαντικών αρχαιοτήτων αλλά δεν εισακούσθηκαν» επισήμανε μάλιστα χαρακτηριστικά η γενική γραμματέας κυρία Λίνα Μενδώνη. Έτσι, αν υπήρξαν καθυστερήσεις, αυτές δεν οφείλονταν στους αρχαιολόγους, οι οποίοι ήξεραν για τα αρχαία που θα βρεθούν και γι΄ αυτό έκρουαν κώδωνα κινδύνου, πλην δεν εισακούσθηκαν.

Όσον αφορά εξάλλου τον σταθμό «Δημοκρατία», όπου εντοπίσθηκαν 21 ταφές διαφόρων τύπων δεν πρόκειται να διατηρηθούν ει μη μόνον ένα εξαιρετικό εύρημα, τα αποτυπώματα ανθρώπινων πελμάτων και οπλών ζώων, τα οποία διασώθηκαν επάνω στο έδαφος και πρόκειται να μεταφερθούν.
16-01-2013, 06:19 PM
Find Reply



Possibly Related Threads…
Thread Author Replies Views Last Post
Μετρό Θεσσαλονίκης [Το Βήμα] Οκτώ προβληματικά χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης AlexNik 0 1.641 08-04-2014, 03:41 PM
Last Post: AlexNik
Μετρό Θεσσαλονίκης [Μετρό Θεσσαλονίκης] Απαντήση σχετικά με τα ευρήματα AlexNik 0 1.474 01-02-2014, 01:22 AM
Last Post: AlexNik
  [Το Βήμα] Μεταξύ σφύρας και άκμονος το Μετρό Θεσσαλονίκης AlexNik 0 1.544 08-12-2012, 03:11 PM
Last Post: AlexNik
  [Το Βήμα] Το Μετρό της Θεσσαλονίκης καταρρέει, ζητείται τόλμη AlexNik 0 1.449 04-09-2012, 03:04 PM
Last Post: AlexNik
  [NewsBomb.gr] Αρχαιολογικά ευρήματα αποκαλύπτει το Μετρό meganium 0 1.497 26-07-2012, 05:58 PM
Last Post: meganium
  [Το Βήμα] Το μετρό Θεσσαλονίκης προχωρά προς την Καλαμαριά meganium 0 1.679 06-07-2012, 07:00 PM
Last Post: meganium

Forum Jump:



Users browsing this thread: 1 Guest(s)

Disclaimer
Όλες οι φωτογραφίες αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία. Απαγορεύεται η αναπαραγωγη τους αλλα και ολοκληρου του site χωρις την έγγραφη άδεια της Δ.Ο.
Πλοήγηση
Άλλες επιλογές
Mobile Version
RSS Syndication | Cookie Consent Settings
Όροι Χρήσης
Contact Us


Powered By MyBB 1.8.26, © 2002-2024 MyBB Group.
Designed and developed by AlexNik. © 2012-2024