[Το Βήμα] Κίνητρα για να μην «πετάξουν» από το «Ελ. Βενιζέλος» οι αερογραμμές
Θα έχουν ισχύ ως το 2014 και αναμένεται να ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες από τον Διεθνή Αερολιμένα
Χεκίμογλου Αχιλλέας
Διευρυμένο πρόγραμμα παροχής κινήτρων, που θα έχει ισχύ ως και το καλοκαίρι του 2014, θα ανακοινώσει τις επόμενες ημέρες ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, σε μια προσπάθεια να κρατηθούν και να διευκολυνθούν οι αερογραμμές που δραστηριοποιούνται από την ελληνική πρωτεύουσα, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος». Παράλληλα, σύμφωνα με στελέχη τού «Ελ. Βενιζέλος», παρά τη δύσκολη συγκυρία, τα μηνύματα που έρχονται από την τουριστική αγορά για τη θερινή σεζόν είναι αισιόδοξα, ενώ υπογραμμίζουν ότι η άποψη πως η μείωση των τελών του αεροδρομίου θα φέρει κι άλλο τουρισμό και αεροπορικές εταιρείες στην Αθήνα είναι υπερεκτιμημένη και αμφισβητούμενη.
Οπως αποκαλύπτουν, όταν οι εταιρείες Thai, Singapore και Delta ανακοίνωσαν τη διακοπή των πτήσεων για Αθήνα (η τρίτη σταματά μόνο για τη χειμερινή σεζόν), το «Ελ. Βενιζέλος» προσέφερε σ΄αυτές μηδενικά τέλη για να τις κρατήσει. Οπως όμως υποστηρίζουν, οι αερομεταφορείς δεν ανταποκρίθηκαν, αφού είναι οι αποδόσεις των πτήσεων που τις «ματώνουν» και όχι οι χρεώσεις του αερολιμένα.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η εξέλιξη της αεροπορικής κίνησης συσχετίζεται άμεσα με την οικονομική κατάσταση της χώρας και ακολουθεί την πτώση του ΑΕΠ, όπως όμως λένε, το αεροδρόμιο δεν τα πήγε τόσο άσχημα και ακολουθεί πιστά τους δείκτες κατανάλωσης. «Οι έλληνες καταναλωτές αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, έχουν μειωμένο εισόδημα και διάθεση, ενώ η Αθήνα έχει πληγεί ως προορισμός τόσο εσωτερικά όσο και διεθνώς» σχολιάζουν.
Μάλιστα υπογραμμίζουν ότι η φυγή ορισμένων εταιρειών δεν αποτέλεσε σημαντική απώλεια, καθώς ήταν φυσιολογική εξέλιξη λόγω των γενικότερων συνθηκών στις αερομεταφορές. Είναι χαρακτηριστικό, όπως σημειώνουν κύκλοι του αεροδρομίου, ότι οι αερομεταφορείς της Μέσης Ανατολής έχουν πια πολλές ημερήσιες συχνότητες και ανταποκρίσεις προς Αυστραλία και Απω Ανατολή που έβγαλαν τις Singapore και Thai εκτός ανταγωνισμού.
Αντίστοιχα, όπως παρατηρούν, παρόμοιες αναδιατάξεις συναντώνται διεθνώς, όπως π.χ. η αυστριαλιανή Qantas, η οποία αποσύρεται σιγά-σιγά από τις απευθείας πτήσεις για τη Δύση, συνάπτοντας συνεργασία με την Emirates για συνεκμετάλλευση γραμμών. Ακόμη, διακρίνουν ένα αντίστοιχο «πνεύμα» σύμπραξης στο πρόσφατο «προξενιό» Μέρκελ - Ερντογάν για έναν πιθανό «γάμο» Lufthansa - Turkish Airlines.
«Η υψηλή τιμή των καυσίμων, η χαμηλή ζήτηση και το γεγονός ότι η Αθήνα έχει παύσει να είναι μια αγορά με ενδιαφέρον για business έχουν πλήξει τις εταιρείες» παραδέχονται και περιγράφουν τον έντονο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, οι οποίες «συνθλίβονται και δεν μπορούν να αντέξουν την πίεση». Ηδη η Spanair και η Malev έκλεισαν, ενώ η SAS στο παρά πέντε γλίτωσε τη χρεοκοπία, σημειώνουν, και υπογραμμίζουν ότι δεν είναι τυχαίο πως η αγορά προχωρεί σε εξαγορές και συγχωνεύσεις λόγω των δύσκολων συνθηκών.
Πηγές τού «Ελ. Βενιζέλος» σχολιάζουν ότι τα τέλη του αεροδρομίου δεν πρέπει να συσχετίζονται με το ευρύτερο οικονομικό κλίμα, καθώς, όπως λένε, ανέρχονται σε 4%-7% του συνολικού κόστους λειτουργίας μιας αεροπορικής εταιρείας. «Το Χίθροου είναι το πιο ακριβό αεροδρόμιο στην Ευρώπη και όμως ουδείς συζητεί για τα τέλη του» λένε.
«Είναι η συνολικότερη κατάσταση της οικονομίας και η ελκυστικότητα του προορισμού που έχει πληγεί, συνδυασμός που δοκιμάζει τις εταιρείες, αφού οι Ελληνες αποτελούν το 50% των χρηστών του αεροδρομίου. Είναι τόσο πολλά και αλληλένδετα αυτά που υφίστανται οι εταιρείες που δείχνει ότι το θέμα δεν είναι οι χρεώσεις του αερολιμένα» εξηγούν. Οπως υπογραμμίζουν, το κόστος του καυσίμου εκτοξεύθηκε από 19% σε άνω του 30% επίπεδα, κάτι που στρέφει τις εταιρείες στο να ασκούν πίεση για το ζήτημα των τελών.
«Εχουμε δει ότι οι οριζόντιες μειώσεις επί των χρεώσεων δεν αποδίδουν. Αυτό που καταλάβαμε είναι ότι, αν κάνεις μεγάλα ποσοστά μείωσης, έχεις μηδενική επίπτωση στην αύξηση της κίνησης. Δεν υπάρχει συσχετισμός τελών και κίνησης. Ολο αυτό είναι μια παρανόηση» σχολιάζουν.
Οπως αναφέρουν στελέχη τού «Ελ. Βενιζέλος», από τότε που άρχισε να βυθίζεται η οικονομία, η εταιρεία ξεκίνησε ενέργειες για να μοιραστεί το ρίσκο μεταξύ αεροδρομίου και αεροπορικών. Ετσι, όπως λένε, προέκυψαν τα στοχευμένα κίνητρα, που έχουν ως αποτέλεσμα την μείωση των χρεώσεων ως και κατά 30% και τα οποία αξιοποιούν σχεδόν στο σύνολό τους όλες οι αερογραμμές.
Μάλιστα επισημαίνουν ότι από το 2002 το Δημόσιο έχει λάβει σε μερίσματα και φόρους άνω των 900 εκατ. ευρώ και σχολιάζουν ότι, αν ήθελε, το κράτος θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αυτούς τους πόρους για να πριμοδοτήσει αερογραμμές και να κάνει στοχευμένη πολιτική.
Χαρακτηριστικά αναφέρουν ότι η Τουρκία γιγαντώθηκε στις αερομεταφορές αφού εφήρμοσε μια συνεκτική αεροπορική πολιτική και έφτασε να έχει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης στον συγκεκριμένο τομέα, ενώ βοηθήθηκε και από το γεγονός πως, καθ' ότι βρίσκεται εκτός ΕΕ, δεν δεσμεύεται από τις πολιτικές ανταγωνισμού της κοινότητας. «Στην Ελλάδα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης και μακάρι οι προσπάθειες για αεροπορική πολιτική να αποδώσουν» σχολιάζουν.
Παράλληλα υπογραμμίζουν τις παράπλευρες απώλειες που δημιουργεί η εμμονή με τις χαμηλού κόστους αερογραμμές σημειώνοντας ως παράδειγμα τη Θεσσαλονίκη, όπου η στροφή προς τη Ryanair έδιωξε τελικά εταιρείες που δραστηριοποιούνταν για δεκαετίες από το «Μακεδονία».
Κύκλοι του διεθνούς αερολιμένα παραδέχονται ότι η κρίση έχει πλήξει τα μη αεροναυτικά έσοδά του καθώς έγιναν μειώσεις στα μισθώματα των καταστημάτων τού «Ελ. Βενιζέλος», ενώ μειώθηκε και ο τζίρος τους λόγω της μείωσης της κατανάλωσης.
Επίσης χαρακτηρίζουν παρακινδυνευμένη τη συζήτηση για νέο αεροδρόμιο στην Αθήνα υπογραμμίζοντας ότι η χρηματοδότηση ενός τέτοιου εγχειρήματος θα ήταν εξαιρετικά δύσκολη για το Δημόσιο, αφού κανένας ιδιώτης δεν θα αποτολμούσε τη συμμετοχή του. Ακόμη, επισημαίνουν ότι οι απεργίες έχουν κοστίσει στο αεροδρόμιο και κυρίως στους ίδιους τους επιβάτες.
Εν τω μεταξύ, όπως τονίζουν κύκλοι τού «Ελ. Βενιζέλος», η κάρτα προσφορών του αεροδρομίου «Athenspotlighted» τα πάει πολύ καλά στον πρώτο χρόνο από τη δημιουργία της καθώς έχουν ήδη δοθεί περί τις 100.000 σε ξένους επισκέπτες, ενώ συμμετέχουν 160 επιχείρησεις από 55 που ήταν στην αρχή. Η κάρτα, η οποία δίδεται μόνο σε κατοίκους εξωτερικού και έχει ισχύ για 10 ημέρες, παρέχει εκπτώσεις 20%-25%.
Παράλληλα έχει ξεκινήσει συνεργασία με την Εταιρεία Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης Αθηνών σε μια προσπάθεια για ευρύτερες συνεργασίες, ενώ σύντομα θα υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας και με το υπουργείο Τουρισμό με στόχο μεταξύ άλλων τη δημιουργία ενός Athens City Pass, κατά το παράδειγμα των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, όπου οι ταξιδιώτες κάνουν σχεδόν τα πάντα με μία κάρτα.
''Νομίζω ότι οι ιοί των κομπιούτερ θα πρέπει να θεωρηθούν ζωή. Αποκαλύπτει πολλά για την ανθρώπινη φύση το γεγονός ότι η μόνη μορφή ζωής που φτιάξαμε μέχρι σήμερα είναι καθαρά καταστροφική. Φτιάξαμε ζωή κατ’εικόνα και ομοίωσίν μας.''
Stephen Hawking.
|