Δυναμικά εισέρχεται η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου και στην αγορά αυτοκινήτου, καθώς είναι έτοιμη να υλοποιήσει την εισαγωγή της αεριοκίνησης και στην Ελλάδα, με στόχο την προσέλκυση εταιρειών με μεγάλους στόλους οχημάτων (ελαφρών φορτηγών), τα ταξί και τα φορτηγά, καθώς και τους ιδιώτες καταναλωτές.
Δυναμικά εισέρχεται η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου και στην αγορά αυτοκινήτου, καθώς είναι έτοιμη να υλοποιήσει την εισαγωγή της αεριοκίνησης και στην Ελλάδα, με στόχο την προσέλκυση εταιρειών με μεγάλους στόλους οχημάτων (ελαφρών φορτηγών), τα ταξί και τα φορτηγά, καθώς και τους ιδιώτες καταναλωτές τόσο εκείνους που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο στο σπίτι τους όσο και εκείνους που έχουν ήδη τοποθετήσει συστήματα υγραεριοκίνησης στα ΙΧ τους και μπορούν να μετατραπούν σε φυσικού αερίου.
Το σχέδιο επέκτασης της ΔΕΠΑ αποσκοπεί στην κατά το δυνατόν μεγαλύτερη επέκταση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση στη χώρα μας με τη δημιουργία ενός αρχικού δικτύου σταθμών ανεφοδιασμού οχημάτων με φυσικό αέριο. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία πέντε πρατηρίων στο Λεκανοπέδιο Αττικής για την εξυπηρέτηση των ήδη κυκλοφορούντων οχημάτων, δύο στη Θεσσαλονίκη και από ένα σε Βόλο και Λάρισα.
Η ΔΕΠΑ εκτιμά επίσης ότι η δημιουργία του πρώτου δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου, θα αποτελέσει το βασικότερο κίνητρο για την επέκταση της αεριοκίνησης στην Ελλάδα, ενώ σε συνεργασία με τους εισαγωγείς αυτοκινήτων θα τονωθούν και πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων που κινούνται και με φυσικό αέριο.
Πάντως ο εξοπλισμός για τα πρατήρια φυσικού αερίου στα ΙΧ θα βρίσκεται στην Ελλάδα αρχές Μαΐου και αμέσως θα ξεκινήσουν οι εργασίες τοποθέτησής τους.
Το Σχέδιο Δράσης
Η ΔΕΠΑ A.E. στο πλαίσιο της ανάπτυξης δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου στις πόλεις των Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Λάρισας και Βόλου, προτίθεται να μετατρέψει χωρίς κόστος για τους ενδιαφερόμενους ελαφρά επαγγελματικά οχήματα βενζίνης (μέχρι 3.5 τόνους) σε οχήματα διπλού καυσίμου βενζίνης - φυσικού αερίου θέτοντας κάποιες προϋποθέσεις. Το επόμενο βήμα της ΔΕΠΑ αφορά τα ταξί και, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη τα στελέχη της ΔΕΠΑ έχουν έρθει σε επικοινωνία με εισαγωγικούς ομίλους αυτοκινήτων, ώστε από κοινού να «επιδοτήσουν» την αγορά καινούριων ταξί, τα οποία καταναλώνουν και φυσικό αέριο.
Όσον αφορά στους ιδιώτες καταναλωτές ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί αν θα επιδοτηθούν και εκείνοι, αλλά είναι βέβαιο πως όσοι ιδιοκτήτες ΙΧ έχουν προμηθευτεί συσκευές υγραεριοκίνησης μπορούν να τις μετατρέψουν, ώστε να καταναλώνουν το φθηνότερο φυσικό αέριο. Ειδικά για τους ιδιώτες καταναλωτές το όφελος για τους χρήστες είναι διπλό, καθώς από τη μία έχουν πάντα διαθέσιμα φθηνά καύσιμα στο σπίτι τους και από την άλλη δεν χρειάζεται να πληρώνουν με μετρητά κάθε φορά που γεμίζουν το ρεζερβουάρ τους. Όσον αφορά στην εγκατάσταση του ειδικού «μετατροπέα» σε σπίτι θα πρέπει να ξεπεραστούν τα νομικά εμπόδια πρώτα, ώστε να δοθεί το «πράσινο φως» για άμεση εγκατάστασή τους σε ιδιωτικούς χώρους.
Η μεγάλη αύξηση στις τιμές των καυσίμων, όχι μόνο εξαιτίας της υψηλής φορολόγησης τους, όπως ισχύει στην Ελλάδα, στρέφει όλο και περισσότερους στην αναζήτηση εναλλακτικών και κυρίως περισσότερο φθηνών καυσίμων. Πάντως σύμφωνα με δοκιμές που έχουν πραγματοποιηθεί σε όλη την Ευρώπη η κίνηση οχημάτων με φυσικό αέριο είναι η πιο οικονομική και καθαρή από όλα τα υπόλοιπα καύσιμα και μάλιστα το Fiat Panda Panda με μόλις 30 ευρώ κατάφερε να διανύσει 720 χλμ. τη στιγμή που τα υπόλοιπα 241 αυτοκίνητα μεταξύ των οποίων υβριδικά αλλά και πετρελαιοκίνητα δεν ξεπέρασαν το όριο των 500 χλμ. στο τεστ που πραγματοποιήθησε η ADAC!
Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πόσο μειώνεται η κατανάλωση στα φορτηγά με τη χρήση φυσικού αερίου, καθώς για ένα δρομολόγιο από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη με επιστροφή το φορτηγό χρειάζεται περίπου 450 λίτρα πετρελαίου κάτι το οποίο μεταφράζεται σε 675 ευρώ. Αντίστοιχα το ίδιο δρομολόγιο με φυσικό αέριο θα στοιχίζει στον ιδιοκτήτη του φορτηγού μόλις 120 ευρώ!
Μετατροπές Vs εργοστασιακών μοντέλων
Μόλις τρεις εταιρείες στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται ήδη στις μετατροπές ΙΧ αλλά και ελαφρών φορτηγών με φυσικό αέριο και αφορούν την Autogazline του κ. Γιάννη Αγγέλη και τις ομώνυμες εταιρείες των κ. Αποστόλου Γιώργου και Παναγιώτη Ρόκκα. Ο κ. Αγγέλης μιλώντας στην «ΗτΣ» τόνισε, μεταξύ άλλων, πως οι τιμές για τα σύστηματα αεριοκίνησης στα ΙΧ ξεκινούν από τα 1.500 ευρώ, ενώ στα ελαφρά φορτηγά από τα 1.700 ευρώ. Ωστόσο, το μεγάλο όφελος από τη χρήση φυσικού αερίου βρίσκεται στα φορτηγά, καθώς εκεί καταγράφονται πολύ υψηλές καταναλώσεις και οι διαφορές μεταξύ των τιμών στα δύο καύσιμα είναι κυριολεκτικά τεράστιες.
Όμως θα πρέπει να λυθεί πρώτα το θέμα δημιουργίας των πρατηρίων αλλά και της πιστοποίησης των συστημάτων φυσικού αερίου. Όσον αφορά στο κόστος μετατροπής των φορτηγών με φυσικό αέριο το κόστος ξεκινά από τις 6.000 ευρώ και σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να αγγίξει ακόμη και τις 12.000 ευρώ ανάλογα με τις απαιτήσεις των πελατών. Πάντως η μετατροπή ενός ΙΧ με σύστημα αεριοκίνησης απαιτεί πολύ χώρο και στις περισσότερες περιπτώσεις καταλαμβάνει όλο σχεδόν το χώρο του πορτ-μπαγκάζ.
Η λύση των διαθέσιμων χώρων για ΙΧ με φυσικό αέριο έρχεται μόνο από τα εργοστασιακά μοντέλα στα οποία συνήθως έχουν τοποθετηθεί οι φιάλες αερίου στο πάτωμα, με αποτέλεσμα να υπάρχει πορτ-μπαγκάζ και βέβαια να μη φαίνεται τίποτα. Στην Ελλάδα πρώτες η Fiat και η Opel εισήγαγαν και διαθέτουν στην ελληνική αγορά μοντέλα που καίνε και φυσικό αέριο και πρόσφατα η VW παρά το γεγονός πως η ελληνική κυβέρνηση δεν τα επιδοτεί και βέβαια διατίθενται με εργοστασιακή εγγύηση.
Τιμές καυσίμων στην Ελλάδα
- Βενζίνη 1,85 το λίτρο
- Diesel 1,50 το λίτρο
- Υγραέριο 0,80 το λίτρο
- Φυσικό Αέριο 0,45 το λίτρο