Μια ανάσα από την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», κατά 20 χρόνια, ήταν η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
Tου Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με το άρθρο 4.2 της «Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου», το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων κάλεσε, επισήμως το ΔΑΑ, να διαπραγματευθεί για πιθανή επέκταση της περιόδου παραχώρησης για ακόμα 20 έτη, ως μέρος του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και ενόψει της αξιοποίησης της συμμετοχής του στην εταιρεία (το δημόσιο κατέχει το 55%, στο ΤΑΙΠΕΔ έχει «περάσει» το 30%).
Μάλιστα, η πιθανή επέκταση θα είχε, ως προϋπόθεση, την επιτυχή πώληση των προσφερόμενων μετοχών του ΔΑΑ, που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Για τις διαπραγματεύσεις, επί της πιθανής επέκτασης της περιόδου παραχώρησης (η υφιστάμενη λήγει το 2026), ο ΔΑΑ προσέλαβε εξωτερικούς οικονομικούς συμβούλους, οι οποίοι ετοίμασαν ένα οικονομικό μοντέλο με μεσο-μακροπρόθεσμες προβλέψεις, συμπεριλαμβανομένων των προβλέψεων για εικοσαετή επέκταση της περιόδου παραχώρησης.
Οι προβλέψεις αυτές υποβλήθηκαν στους συμβούλους που προσέλαβε το ελληνικό δημόσιο. Έκτοτε, δεν έχει υπάρξει κάποια αξιοσημείωτη εξέλιξη.
Τα οφέλη από την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης
Σύμφωνα με στελέχη του ΔΑΑ, παρόλο που οι διαπραγματεύσεις για πιθανή επέκταση της περιόδου παραχώρησης παρουσιάζουν, επί του παρόντος, μη κινητικότητα, η θετική έκβαση ενέχει σημαντικά πλεονεκτήματα για όλες τις πλευρές:
1. η εταιρεία θα κερδίσει πολύτιμη διάρκεια ζωής και θα βρεθεί σε θέση να προχωρήσει σε μακρόπνοο σχεδιασμό και ανάπτυξη, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία σε παρόμοια περιουσιακά στοιχεία,
2. το ελληνικό δημόσιο, το οποίο θα αυξήσει την αξία και τη δυνητική ελκυστικότητα του μεριδίου του στην εταιρεία, θα αποκτήσει άμεσα κέρδη από τη συναλλαγή και θα μεταφέρει ένα μήνυμα στους διεθνείς επενδυτές,
3. Τέλος, θα επωφεληθούν οι αεροπορικές εταιρείες και κατά συνέπεια οι επιβάτες, καθώς θα εναρμονιστεί η οικονομική ανάκτηση των περιουσιακών στοιχείων του αεροδρομίου, σύμφωνα με την ωφέλιμη ζωή τους.
Υπενθυμίζεται ότι, με τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις, το "Ελ. Βενιζέλος" μπορεί να αντέξει έως 21 εκατ. επιβάτες ετησίως. Ωστόσο, μόλις αγγίξει τα 19 εκατ. καλούνται οι μέτοχοι να αποφασίσουν για τυχόν πρόσθετες επενδύσεις - παρεμβάσεις.
Εφέτος, το "Ελ. Βενιζέλος", σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, ίσως φτάσει τα 17 εκατ. επιβάτες, έναντι 15,2 εκατ. πέρσι.