[Synoragr] Το χάνουμε το πλοίο... πατριώτη
Σε μαρασμό και σε πλήρη ακτοπλοϊκή απομόνωση οδηγείται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας, που έχει αποκοπεί από όλους τους δημοφιλείς για τους Βορειοελλαδίτες προορισμούς και απέμεινε με ένα μόνο πλοίο.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Οι τοπικοί φορείς εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για το σοβαρό πλήγμα που δέχονται με την απουσία δρομολογίων ο τουρισμός, οι μεταφορές και γενικότερα η εξυπηρέτηση των μετακινήσεων. Ακόμη και το μοναδικό πλοίο που εκτελεί δρομολόγιο για Λήμνο - Μυτιλήνη - Χίο - Σάμο μία φορά την εβδομάδα, το «European Express», παρουσιάζει προβλήματα.
Η προβληματική συγκοινωνία και η ταλαιπωρία που υπέστησαν οι επιβάτες έγιναν αιτία να ξεχειλίσει η αγανάκτηση των φορέων της πόλης. Την προηγούμενη Δευτέρα, όπως έγινε γνωστό, το «European Express» της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου (ΝΕΛ) παρέμεινε αγκυροβολημένο στο λιμάνι Θεσσαλονίκης για 19 ώρες μετά την προγραμματισμένη αναχώρησή του με 700 επιβάτες. Επρόκειτο να αποπλεύσει στις 10 το βράδυ της Δευτέρας και τελικά σήκωσε άγκυρα στις 5 το απόγευμα της Τρίτης. Αιτία της ταλαιπωρίας των επιβατών ήταν η δυσκολία ανεφοδιασμού του πλοίου με καύσιμα.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης εξέφρασε την αγανάκτησή του και περιέγραψε ότι «παρ’ όλα τα ελάχιστα δρομολόγια που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με το Βόρειο Αιγαίο, η εταιρεία αδυνατεί τα εκπληρώσει τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντά της». Την άμεση παρέμβαση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, ώστε να λυθεί η απομόνωση της Θεσσαλονίκης, ζήτησε με δηλώσεις του ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Μιχάλης Ζορπίδης. «Η κατάσταση είναι απελπιστική στο λιμάνι, όταν το ένα πλοίο δεν φεύγει λόγω καιρικών συνθηκών, το άλλο λόγω καυσίμου και ούτω καθεξής. Η Θεσσαλονίκη είναι αποκομμένη από παντού και θα πρέπει να κάνει κάτι ο υπουργός. Να συζητήσει με τους φορείς της πόλης και να δοθεί λύση», σημειώνει ο κ. Ζορπίδης.
Παρόμοια άποψη εξέφρασε και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), που είναι αντίθετο στο ενδεχόμενο κατάργησης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου με την πόλη. «Θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι η διακοπή της σύνδεσης και η απομόνωση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου από το κύριο αστικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας, τη Θεσσαλονίκη, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων και τη μετακίνηση πολιτών, επιχειρηματιών από και προς τη Βόρεια Ελλάδα», σημείωσε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΒΕΘ Παναγιώτης Παπαδόπουλος σε ανακοίνωση που εξέδωσε.
Κατάργηση και απομόνωση
Το κλίμα είχε γίνει ήδη βαρύ από τις δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας περί κατάργησης και της μοναδικής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Λήμνου. Ο κ. Βαρβιτσιώτης προ εικοσαημέρου, μιλώντας στο Ράδιο Θεσσαλονίκη, υποστήριξε ότι δεν υπάρχει εμπορικό και τουριστικό ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη γραμμή και ότι ενδιαφέρον υπάρχει μόνο στη γραμμή Καβάλας - Λήμνου. Ο υπουργός Ναυτιλίας διευκρίνισε ότι το κόστος των καυσίμων έχει αυξηθεί, με αποτέλεσμα να αποτελεί πλέον το 60% του κόστους των εισιτηρίων και υποστήριξε ότι έχει σημασία να προσεγγίζουμε τα νησιά μας από το εγγύτερο σημείο στην ξηρά. Παράλληλα, ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι η τουριστική κίνηση των Ελλήνων περιορίστηκε σε δύο μήνες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία οικονομική βιωσιμότητα σε τέτοιες γραμμές.
Τα στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης δείχνουν ωστόσο ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη γραμμή του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Πέρσι (2013) ο αριθμός των ατόμων που επιβιβάστηκαν στο πλοίο στη Θεσσαλονίκη ήταν 15.493 και αυτών που αποβιβάστηκαν στο ίδιο λιμάνι 17.728. Το 2012 ανέβηκαν στο πλοίο από τη Θεσσαλονίκη 20.994 άτομα και αποβιβάστηκαν 21.622. Το 2011 επιβιβάστηκαν 19.070 και αποβιβάστηκαν 22.730, το 2010 επιβιβάστηκαν 35.324 και αποβιβάστηκαν 34.042, το 2009 επιβιβάστηκαν 41.085 και αποβιβάστηκαν 38.830, το 2008 επιβιβάστηκαν 38.363 και αποβιβάστηκαν 35.321, το 2007 επιβιβάστηκαν 37.415 και αποβιβάστηκαν 34.262, το 2006 επιβιβάστηκαν 36.379 και αποβιβάστηκαν 35.870. Πριν αποκοπεί το λιμάνι από δημοφιλείς προορισμούς, δηλαδή πριν το 2009, ο συνολικός αριθμός των επιβατών των πλοίων που αναχωρούσαν για Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα, Ανατολικό Αιγαίο, Σποράδες και Πειραιά ξεπερνούσε τις 60.000.
Οι πλοιοκτήτες πλέον δεν δείχνουν ενδιαφέρον για τη νηολόγηση πλοίων για κοντινούς ή για μακρινούς προορισμούς μόνο για το διάστημα του καλοκαιριού, εκτιμώντας ότι τα δρομολόγια είναι ασύμφορα. Η αύξηση του κόστους των καυσίμων, που αποτελεί το 40% του κόστους μιας ναυτιλιακής εταιρείας, και η κρίση που πλήττει τον κλάδο συμπεριλαμβάνονται στους λόγους αυτής της αδιαφορίας. Η πολιτεία, από την άλλη, δεν κάνει καμία ενέργεια προκειμένου να προσελκύσει τους πλοιοκτήτες να νηολογήσουν πλοία από τη Θεσσαλονίκη. «Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι δεν τους συμφέρουν τα δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη. Έχουν μειωθεί και οι επιδοτήσεις. Περιμένουμε να δούμε τι αποφάσεις θα ληφθούν», περιγράφει στη «ΜτΚ» ο Χάρης Καραχαρίσης, ναυτικός πράκτορας.
Οι προσπάθειες των φορέων
Μέχρι το 2006 από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνονταν 10 με 15 δρομολόγια την εβδομάδα, αλλά τα τελευταία πέντε χρόνια (2009-2014) αποκόπηκαν σημαντικοί προορισμοί. Το 2003 αναχωρούσαν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συνολικά έξι πλοία που έκαναν οκτώ δρομολόγια από Θεσσαλονίκη προς τα νησιά του Αιγαίου. Το 2005 γίνονταν 15 δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το 2006 γίνονταν δέκα δρομολόγια από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το 2008 γίνονταν οκτώ δρομολόγια την εβδομάδα: τρία για Σποράδες, Κυκλάδες, Κρήτη, δύο για Κυκλάδες - Κρήτη, ένα για Λήμνο - Μυτιλήνη - Χίο - Σάμο, ένα για Λήμνο - Μυτιλήνη - Χίο - Πειραιά και ένα Μυτιλήνη - Χίο- Σάμο - Κάλυμνο - Κω - Ρόδο. Το 2009 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποκόπτεται από δημοφιλείς προορισμούς όπως η Πάρος, η Σαντορίνη, η Τήνος, η Μύκονος, η Κρήτη. Το 2010 αναχωρούσαν τρία πλοία από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το 2012 γίνονταν δύο δρομολόγια ενώ πέρσι και φέτος απέμεινε ένα πλοίο.
Οι προσπάθειες τοπικών φορέων για την αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν από το 2007 με επιστολές διαμαρτυρίας στους αρμόδιους υπουργούς, συσκέψεις και σχεδιασμούς. Το 2008 το Επιμελητήριο Πιερίας πρότεινε στους εφοπλιστές τη νηολόγηση δύο μεταχειρισμένων υδροπτέρυγων (ταχύπλοων) για να συνδέσουν ακτοπλοϊκά την Κατερίνη με τη Χαλκιδική και την Κατερίνη με τη Θεσσαλονίκη και τις Βόρειες Σποράδες. Το 2009 ανέλαβε πρωτοβουλία το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το οποίο πρότεινε τη σύμπραξη επιμελητηρίων και αυτοδιοίκησης ενάντια στην ακτοπλοϊκή απομόνωση της Βόρειας Ελλάδας. Το 2010 ξεκίνησαν ενέργειες για τη νηολόγηση υδροπτέρυγων για να συνδέσουν ακτοπλοϊκά την Κατερίνη με τη Θεσσαλονίκη, τις Βόρειες Σποράδες και τη Χαλκιδική. Το 2011 φορείς της Θεσσαλονίκης απέστειλαν επιστολή στο τότε υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, τονίζοντας την ανάγκη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τους δημοφιλείς προορισμούς. Πέρσι επαναλήφθηκαν οι συναντήσεις μεταξύ εκπροσώπων φορέων της Θεσσαλονίκης και των Σποράδων. Καμία προσπάθεια ωστόσο δεν έφερε αποτέλεσμα.
|