Παραμένει σε… κερδοφόρο διάδρομο το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», αν και το 2013 γνώρισε, τόσο μείωση κερδών, όσο και εσόδων.
Του Φώτη Φωτεινού
Συγκεκριμένα, τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 93,9 εκατ., έναντι 97,5 εκατ., ήτοι μείωση 3,7%. Πτώση 8% σημείωσαν και τα λειτουργικά έσοδα (περιλαμβάνονται και οι εισροές από το ΤΕΑΑ), τα οποία ανήλθαν στα 311,8 εκατ., έναντι 338,8 εκατ. το 2012.
Μείωση 10,2% υπέστησαν και οι λειτουργικές δαπάνες, οι οποίες ανήλθαν στα 108,4 εκατ., έναντι 120,7 εκατ. το 2012. Κατόπιν των ανωτέρω, το αεροδρόμιο πρότεινε τη διανομή 65,1 εκατ. προς τους μετόχους του, υπό τη μορφή μερισμάτων (55% δημόσιο, 45% ιδιώτες).
Τα κύρια χαρακτηριστικά του 2013
Όπως αναφέρει στην οικονομική έκθεση του 2013, ο πρόεδρος του ΔΑΑ, καθηγητής Νικόλαος Τραυλός, «με το ΑΕΠ της Ελλάδας να έχει συρρικνωθεί κατά 3,90% και το δείκτη ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 6%, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για το έτος 2013, η ταξιδιωτική ζήτηση των Ελλήνων επηρεάστηκε σημαντικά.
Πέραν του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος της χώρας, η αναδιοργάνωση των ξένων αερομεταφορέων και ο εξορθολογισμός των δικτύων, συμπεριλαμβανομένης της αποχώρησης των Κυπριακών Αερογραμμών (Cyprus Airways) από την εγχώρια αγορά, αποτέλεσαν επιπλέον παράγοντες που επηρέασαν αρνητικά την αεροπορική αγορά.
Αντιθέτως, οι θετικές τάσεις που παρατηρήθηκαν ως προς τον εισερχόμενο τουρισμό στην Ελλάδα και η σταδιακή επανεμφάνιση της Αθήνας ως κατ’ εξοχήν δημοφιλούς τουριστικού προορισμού επηρέασαν θετικά τη ζήτηση, αντισταθμίζοντας τις αρνητικές συνιστώσες.
Η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines, που οριστικοποιήθηκε στα τέλη του Οκτωβρίου, υπήρξε επίσης σημαντική εξέλιξη για την αεροπορική αγορά της Αθήνας. Τέλος, η τάση ανάκαμψης που παρατηρήθηκε στην Ευρώπη κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους έγινε εξίσου αντιληπτή και στην Ελλάδα.
Κατά συνέπεια, η κίνηση του αεροδρομίου το 2013 χαρακτηρίστηκε από περιορισμένη μείωση κατά 3,20% από άποψη όγκου επιβατών, υπερβαίνοντας σε απόδοση τους οικονομικούς δείκτες, ενώ ο αριθμός κινήσεων αεροσκαφών μειώθηκε κατά 8,40%.
Παρά τις εξαιρετικά δυσμενείς μακροοικονομικές συνθήκες, με απώλειες στην κίνηση και συρρίκνωση των περισσοτέρων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, η εταιρεία αεροδρομίου του ΔΑΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει υγιή κερδοφορία, διατηρώντας περιθώρια κέρδους, υψηλότερα από το μέσο όρο της αεροδρομιακής αγοράς και άλλων μεγάλων ελληνικών εταιρειών».