Προαστιακό σιδηρόδρομο ο οποίος θα εξυπηρετεί τις σχετικά υποβαθμισμένες περιοχές της Θεσσαλονίκης σχεδιάζουν οι δήμοι της περιοχής.
Πριν από λίγες μέρες το Δημοτικό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης ενέκρινε Σύμφωνο Συνεργασίας για την ωρίμανση και την προώθηση της υλοποίησης του έργου «Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος - CITY TRAIN». Ο προαστιακός πρόκειται να ενώσει το κέντρο της πόλης με τη Δυτική Προαστιακή ζώνη της πόλης.
Στόχος του έργου είναι η λειτουργική διασύνδεση, με εναλλακτικό συγκοινωνιακό μέσο σταθερής τροχιάς, του κέντρου της Θεσσαλονίκης με τη δυτική αστική και προαστιακή ζώνη της, καθώς και η ενδυνάμωση των δημοσίων συγκοινωνιών σε περιοχές της πόλης που παραδοσιακά υποεξυπηρετούνται με την κατανάλωση ελάχιστων πόρων.
Με το έργο επίσης θα επιτευχθεί η διασύνδεση των αστικών συγκοινωνιακών μέσων της Θεσσαλονίκης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (Λάρισα, Κατερίνη, Έδεσσα, Βέροια) και η αποσυμφόρηση του Κεντρικού Επιβατικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Στο Σύμφωνο Συνεργασίας συμμετέχουν όλοι οι Δήμοι της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης από τους οποίους θα διέρχεται ο προαστιακός και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην ωρίμανση και προώθηση του έργου φορείς.
Συγκεκριμένα το Σύμφωνο Συνεργασίας συνυπέγραψαν οι Δήμοι Θεσσαλονίκης, Δέλτα, Κορδελιού - Ευόσμου, Αμπελοκήπων - Μενεμένης και Παύλου Μελά, η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκη Α.Ε., το Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο ΟΛΘ, η ΕΡΓΑ ΟΣΕ και ο ΟΣΕ
Ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014-2020 – Η ΕΡΓΟΣΕ φορέας υλοποίησης
Στη σύσκεψη που έγινε, στην οποία συμμετείχε και εκπρόσωπος της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών (ΕΔΑΜ), αποφασίστηκε ότι σε πρώτη φάση θα υποβληθεί πρόταση για χρηματοδότηση των μελετών του έργου από πιστώσεις της Τεχνικής Βοήθειας του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ενίσχυση Προσπελασιμότητας 2007-2013, ενώ η κατασκευή του έργου, για το οποίο υπολογίζεται ότι απαιτούνται κονδύλια ύψους 10 εκατ. ευρώ, θα προωθηθεί για ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Φορέας υλοποίησης των Τεχνικών Μελετών του έργου, σε πρώτη φάση, και κατασκευής, σε επόμενη, όπως αποφασίστηκε από τους εμπλεκόμενους φορείς, θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ.
Ο προγραμματισμός
Ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου έργου περιλαμβάνει:
-Την προκαταρκτική φάση, όπου περιλαμβάνονται υπηρεσίες συμβούλου, τεχνικής υποστήριξης, εμπειρογνωμοσύνης και η εκπόνηση προκαταρκτικών μελετών που σχετίζονται με τη λειτουργία Δημόσιας Προαστιακής Συγκοινωνίας με μέσο σταθερής τροχιάς σε υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ.
-Τη φάση των οριστικών μελετών και μελετών εφαρμογής. Την ανακατασκευή, την επανάχρηση υφιστάμενου τμήματος μη ενεργού σιδηροδρομικού δικτυού του ΟΣΕ ή και την κατασκευή νέων τμημάτων ώστε να καταστεί λειτουργική η προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση περιοχών της δυτικής Θεσσαλονίκης (Σίνδος, Κορδελιό, Εύοσμος, Σταυρούπολη, Αμπελόκηποι, Μενεμένη) με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
-Τη δρομολόγηση διαθέσιμων οχημάτων τύπου RAIL BUS.
-Την κατασκευή ενδιάμεσων στάσεων και τερματικών σταθμών στις ενδεικτικές θέσεις:
1. Χρυσοστόμου Σμύρνης και Αισχύλου (ΔΙΑΒΑΤΑ)
2. Νέα Μοναστηρίου και Αθανασίου Διάκου (Ελευθέριο – Κορδελιό)
3. Νέα Μοναστηρίου και Επτανήσου (Εύοσμος)
4. Σταθμός ΚΤΕΛ «Μακεδονία»
5. Εμπορικού Κέντρου City Gate
6. Επτανήσου και Καραολή & Δημητρίου (Εύοσμος)
7. Ελ. Βενιζέλου και Σοφοκλέους (Αμπελόκηποι)
8. Παπαφλέσσα και Αγίας Κυριακής (Εύοσμος – Άνω Ηλιούπολη)
9. Μικράς Ασίας και Καραολή & Δημητρίου (Σταυρούπολη)
10. Τερματικών σταθμών στη Σίνδο και στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης