[Τα Νέα] Η κρουαζιέρα πιάνει Φάληρο
Στην επιλογή του Φαλήρου για την κατασκευή του λιμανιού για τα κρουαζιερόπλοια προσανατολίζεται η κυβέρνηση, προκειμένου να παίξει ρόλο - κλειδί στην ανάπτυξη της ελληνικής κρουαζιέρας και την αύξηση των εσόδων για τη χώρα.
Η Ελλάδα, ενώ είναι τρίτη σε αφίξεις σήμερα, κατατάσσεται έκτη σε έσοδα από την κρουαζιέρα, επειδή τα λιμάνια της χρησιμοποιούνται - λόγω των ελλείψεών τους - μόνο ως μέσα διέλευσης και όχι ως λιμάνια αφετηρίας και επιστροφής για κρουαζιέρες.
Ηδη, και ενώ οι κυβερνητικές αποφάσεις για το Φάληρο είναι σχεδόν δεδομένες, έχουν εμφανιστεί οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι για να συμμετάσχουν στην κατασκευή, χρηματοδότηση αλλά και εκμετάλλευση του έργου. Το πρώτο όνομα που έχει πάρει από το Μέγαρο Μαξίμου ανεπίσημη δέσμευση ότι θα έχει τη δική του προβλήτα στο νέο λιμάνι είναι η Carnival, ο μεγαλύτερος όμιλος κρουαζιέρας στο κόσμο και ένας από τους καλύτερους πελάτες των ελληνικών λιμανιών.
Για κρουαζιερόπλοια. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου και συναρμόδια υπουργεία, έχουν βολιδοσκοπηθεί και άλλοι όμιλοι κρουαζιέρας οι οποίοι απάντησαν ότι θα περιμένουν να ανακοινωθούν περισσότερα στοιχεία για το νέο λιμάνι και στη συνέχει θα αποφασίσουν. Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων θέλουν και πιέζουν να δημιουργηθείι ένα νέο λιμάνι αποκλειστικά για κρουαζιερόπλοια, καθώς - όπως υποστηρίζουν - ο Πειραιάς είναι πλέον κορεσμένος, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις στις εισόδους και τις εξόδους από το λιμάνι των πλοίων της κρουαζιέρας.
Τα κυβερνητικά σχέδια αναμένεται να οριστικοποιηθούν και να συγκεκριμενοποιηθούν μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ - είτε αυτή γίνει με συμβάσεις παραχώρησης εμπορικών δραστηριοτήτων του, είτε με την πώληση πακέτου μετοχών του, είτε και με τις δύο μορφές - στο δεύτερο τρίμηνο του έτους. Και αυτό γιατί η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα ήθελαν να υπάρξουν κινήσεις που θα αποδυνάμωναν την σημαντική αξία του λιμανιού του Πειραιά.
Η διοίκηση του λιμανιού έχει έτοιμο και άμεσα προκηρύξιμο τον διεθνή διαγωνισμό για την επέκταση της προβλήτας κρουαζιέρας από 11 θέσεις ελλιμενισμού που διαθέτει σήμερα σε 17 θέσεις. Μάλιστα το έργο έχει ενταχθεί ήδη και στο ΕΣΠΑ, ενώ αναμένεται πως το 2013 θα είναι μια χρονιά ανόδου για την κρουαζιέρα. Το λιμάνι του Πειραιά θα υποδεχθεί περισσότερα από 710 κρουαζιερόπλοια με 2,2 εκατ. τουρίστες.
Tρίτοι σε αφίξεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας (European Cruise Council), η Ελλάδα κατέχει το 17% της ευρωπαϊκής αγοράς κρουαζιέρας, με 4,78 εκατ. επιβάτες κατά το 2011. Πρώτος ευρωπαϊκός προορισμός είναι η Ιταλία με 6,47 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας και δεύτερη η Ισπανία με 5,25 εκατ. επιβάτες. Την Ελλάδα ακολουθούν η Γαλλία με 2,1 εκατ. επιβάτες, η Νορβηγία με 1,94 εκατ. και η Πορτογαλία με 1,06 εκατ. Τα νούμερα των αφίξεων είναι καλά βέβαια, αντίθετα όμως τα έσοδα από τις κρουαζιέρες είναι ανησυχητικά. Στον τομέα αυτό η χώρα μας υποχωρεί στην έκτη θέση, με έσοδα μόλις 605 εκατ. ευρώ, την ώρα που η πρώτη Ιταλία έχει έσοδα 4,45 δισ. ευρώ από τις κρουαζιέρες, το Ηνωμένο Βασίλειο 2,83 δισ. ευρώ, η Γερμανία 2,5 δισ. ευρώ, η Ισπανία 1,29 δισ. ευρώ και η Γαλλία 1,22 δισ. ευρώ.
|