[Καθημερινή] Φόβοι για «ναυάγια» στην ακτοπλοΐα τους επόμενους μήνες
Το ενδεχόμενο πτώχευσης μιας τουλάχιστον ακτοπλοϊκής εταιρείας εντός των επόμενων έξι μηνών θεωρείται πολύ πιθανόν σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Απόστολου Βεντούρη. Στο ενδεχόμενο αυτό, όπως αναφέρθηκε χθες από τα μέλη του ΣΕΕΝ, η ακτοπλοϊκή αγορά δεν θα μπορέσει να καλύψει πλήρως τις απώλειες σε πλοία, με αποτέλεσμα ορισμένα νησιά να κινδυνεύσουν να μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση! Πάντως, ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Ναυτιλίας, Αδωνις Γεωργιάδης, υποστήριξε χθες ότι δεν θα μείνει κανένα νησί χωρίς πλοίο, παρά το γεγονός ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος πτώχευσης κάποιας εταιρείας. «Υπάρχουν εναλλακτικά σενάρια, αλλά θα ήταν καλό να προλάβουμε μια πτώχευση και όχι να τρέχουμε να μαζέψουμε τις ζημιές» είπε ο υφυπουργός.
Η αδυναμία των ακτοπλοϊκών εταιρειών να ανταποκριθούν πλήρως στις δρομολογιακές υποχρεώσεις τους είναι αποτέλεσμα πολλών παραμέτρων, οι οποίες έχουν σχέση με την οικονομική ύφεση που επικρατεί στην Ελλάδα, αλλά και από το γεγονός ότι η ακτοπλοϊκή αγορά συνεχίζει να στενάζει υπό τον «ζυγό του κράτους», το οποίο παρεμβαίνει ασκώντας «κοινωνική πολιτική με ξένες τσέπες». Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, η ακτοπλοΐα τα έτη 2009-2011 έχει καταγράψει ζημίες που ξεπερνούν τα 900 εκατ. ευρώ, οδηγώντας πολλές εταιρείες στο «κόκκινο». Ειδικότερα, το 2009 οι ζημίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών ήταν 215 εκατ. ευρώ, το 2010 έφθασαν στα 345 εκατ. ευρώ και για το 2011 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 360 εκατ.
Στα άσχημα αυτά αποτελέσματα συνετέλεσαν επίσης: 1) η αύξηση στα καύσιμα που έφθασε στο 32% μόνο το 2011 σε σχέση με το 2010, με αποτέλεσμα να συμμετέχουν στα έξοδα λειτουργίας του πλοίου κατά ποσοστό 60% για τα συμβατικά και 75% για τα ταχύπλοα και 2) η σημαντική μείωση στο μεταφορικό έργο, η οποία κυμάνθηκε από 5% έως και 32%, πέρυσι, ανά γραμμή.
Προτάσεις ΣΕΕΝ
Οι ακτοπλόοι προτείνουν να γίνει άμεσα τροποποίηση του Π. Δ. 177/74 για τον ξενοδοχειακό τομέα του πλοίου με την έκδοση συνθέσεων «safe manning» ανά πλοίο, αναλόγως του δρομολογίου, των χαρακτηριστικών του πλοίου και των σωστικών μέσων αυτού, όπως γίνεται σε κάθε χώρα της υφηλίου, όπου εκτελούνται θαλάσσιες συγκοινωνίες, όπως επίσης να καταργηθεί και η υποχρέωση ελληνομάθειας για τους κοινοτικούς ναυτικούς.
Ακόμη προτείνεται η μείωση του ΦΠΑ στο 6,5%, ο επίναυλος 3% να ισχύει μόνο για τις «άγονες» γραμμές και να καταργηθούν όλα τα μη ανταποδοτικά τέλη υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τον ναύλο έως και 32% (λιμενικά τέλη 6%, επίναυλος 3%, πρακτορικά 10% και επί του συνόλου αυτών ΦΠΑ 23%).
«Ζητάμε επίσης να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για την πλήρη απελευθέρωση όλων των ναύλων των εισιτηρίων επιβάτη και οχήματος σε όλες τις συνδέσεις λιμένων της χώρας στις ελεύθερες δρομολογήσεις, χωρίς ποσοτικά κριτήρια διακίνησης επιβατών, ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
|