[Καθημερινή] Νέοι και αυτοκίνητα ενισχύουν την κίνηση
Αξιοσημείωτη αύξηση στη μεταφορά ιδιωτικής χρήσης οχημάτων αλλά και φορτηγών και μικρή μείωση στη μεταφορά επιβατών δείχνουν για την ακτοπλοΐα τα συγκριτικά στοιχεία του πρώτου εξαμήνου με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Με τη μέση τιμή των καυσίμων σε χαμηλότερα επίπεδα και τον Ιούλιο να αναμένεται σημαντικά ενισχυμένος έναντι του περυσινού, οπότε και η μεταφορική κίνηση πιέστηκε εξαιτίας της κορύφωσης της πολιτικο-οικονομικής αβεβαιότητας και της επιβολής των capital controls, οι μεγάλες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αναμένουν βελτιωμένα αποτελέσματα.
Δύο όμως στοιχεία επισημαίνονται στην «Κ» από παράγοντες της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας: Πρώτον, η μείωση της επιβατικής κίνησης που παρατηρείται αφορά τόσο τους Ελληνες όσο και τους ξένους επιβάτες και αποδίδεται στον αυξημένο ανταγωνισμό που γνωρίζει πλέον η ακτοπλοΐα από τις αεροπορικές εταιρείες ειδικά στους μακρινούς προορισμούς. Και αυτό την ώρα που ο περιορισμός των κονδυλίων για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές καθιστά οριακή τη βιωσιμότητα κάποιων δρομολογίων.
Δεύτερον, η αύξηση της μεταφοράς οχημάτων, ειδικά των ιδιωτικής χρήσης, έχει προκύψει και ως αποτέλεσμα των διευρυμένων εκπτώσεων στους ναύλους που παρέχουν οι εταιρείες στα μέλη των προγραμμάτων πιστότητας που εφαρμόζουν. Τα προγράμματα αυτά αριθμούν πλέον μεγάλο πλήθος μελών που προσμετράται σε εκατοντάδες χιλιάδες άτομα, τα οποία απολαμβάνουν έτσι εκπτώσεις από 30% έως και 50% στους ναύλους μεταφοράς των αυτοκινήτων τους.
Μία ακόμα τάση που καταγράφεται πλέον σαφώς και έχει ίσως ιδιαίτερη σημασία για το μέλλον είναι η αυξημένη χρήση της ακτοπλοΐας από νέους ηλικίας 18 έως 21 ετών, οι οποίοι επιλέγουν περισσότερο από ό,τι στο παρελθόν τη μετακίνησή τους με την ακτοπλοΐα κυρίως για τις διακοπές τους.
Τούτων λεχθέντων, αξίζει να επισημανθεί πως η έστω και μικρή μείωση της επιβατικής κίνησης κατά το πρώτο εξάμηνο του 206 σε σχέση με πέρυσι έρχεται παρά τις αυξημένες ροές μεταναστών που χρησιμοποίησαν την ακτοπλοΐα για τη μεταφορά τους από το ανατολικό Αιγαίο στην ηπειρωτική χώρα και προσμετρούνται στα επίσημα στοιχεία. Δηλαδή, η μείωση της μεταφοράς επιβατών θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη χωρίς τις ροές αυτές. Και όπως προαναφέρθηκε, αυτό αποδίδεται όχι σε μείωση των μετακινήσεων αλλά στην ολοένα και μεγαλύτερη χρήση των αεροπορικών μεταφορών. Η μείωση της κίνησης αφορά τόσο τον Πειραιά όσο και τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.
Σε κάθε περίπτωση, οι τέσσερις μεγάλες ακτοπλοϊκές, Attica Group, Minoan, ANEK και Hellenic Seaways, έχουν ανακοινώσει εύρωστη λειτουργική κερδοφορία και θετικά καθαρά αποτελέσματα τόσο για την περυσινή χρήση όσο και για το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Επειτα από 5 συναπτά έτη σωρευτικών ζημιών ύψους 935 εκατ. οι τέσσερις μεγάλες εταιρείες ανακοίνωσαν για το 2015 λειτουργική κερδοφορία της τάξης των 170 εκατ. και καθαρά κέρδη 56,4 εκατ.
Αποτέλεσμα αυτό της αναδιάρθρωσης των δρομολογίων τους και κυρίως της μείωσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου και άρα και των καυσίμων τους. Το κόστος καυσίμων αποτελεί μία από τις βασικότερες παραμέτρους στη διαχείριση των πλοίων και οι διακυμάνσεις του επηρεάζουν άμεσα το λειτουργικό κόστος. Η επιβάρυνση του κόστους καυσίμων και λιπαντικών στο συνολικό κόστος εκμετάλλευσης από τη μέγιστη τιμή της τελευταίας επταετίας του 53%, που καταγράφηκε το 2012, αποκλιμακώθηκε στο 38% περίπου το 2015. Ετσι, ενισχύθηκε σημαντικά ο κλάδος.
Ομως ο κύκλος εργασιών των τεσσάρων μεγάλων του κλάδου, που το 2006 υπερέβαινε τα 900 εκατ. ευρώ, έχει πλέον υποχωρήσει στα 700 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 22% μέσα σε μία δεκαετία. Παράλληλα ο στόλος των μεγάλων εταιρειών που εξυπηρετούν όλες τις κύριες γραμμές συρρικνώθηκε περίπου κατά το ήμισυ ακόμα και αν προσμετρηθούν και τα νέα πλοία που προστέθηκαν στην αγορά κατά τον τελευταίο χρόνο.
Από την άλλη πλευρά, οι εκτιμήσεις για νέα αύξηση των ξένων επισκεπτών φέτος, οι προσδοκίες για έναν πολύ καλό Ιούλιο και Αύγουστο και ο εξορθολογισμός των επιχειρήσεων που έχει ήδη γίνει εκτιμάται πως δημιουργούν τις προϋποθέσεις για διατήρηση και μεγέθυνση της λειτουργικής αλλά και της καθαρής κερδοφορίας της ελληνικής ακτοπλοΐας.
|