[efsyn.gr] Στα σκαριά οι αυξήσεις στα εισιτήρια του ΟΑΣΘ
Βαθιά το χέρι στην τσέπη -εν μέσω κρίσης- ενδέχεται να βάλουν από τις αρχές του 2014 οι Θεσσαλονικείς που μετακινούνται με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ. Το σενάριο της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων φαντάζει πολύ πιθανό και η τιμολογιακή πολιτική αναμένεται να «κλειδώσει» το αργότερο μέχρι τις 30 Νοεμβρίου. Πληροφορίες θέλουν από την 1η Ιανουαρίου το βασικό εισιτήριο να φτάνει το 1 ευρώ (από 0,80 σήμερα), το εισιτήριο δύο μετακινήσεων σε διάστημα 90 λεπτών στο 1,20 ευρώ (από 0,90) και το μειωμένο εισιτήριο (φοιτητικό, μαθητικό κ.ά.) στα 0,50 λεπτά (από 0,40).
Τον τελευταίο λόγο θα τον έχουν τα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών, που αποφασίζουν για το ύψος της επιδότησης, μετά την υποβολή και του προϋπολογισμού του Οργανισμού, ο οποίος θα κατατεθεί έως τις 10 Οκτωβρίου. Με βάση τον προϋπολογισμό, η κυβέρνηση έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να καθορίσει την τιμολογιακή πολιτική με τη δυνατότητα: 1. Να εγκρίνει το λεγόμενο προσήκον κόμιστρο (το πραγματικό κόστος μετακίνησης του κάθε επιβάτη του Οργανισμού, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που πληρώνουν μειωμένο εισιτήριο, αλλά και των επιβατών που μετακινούνται δωρεάν) και σε αυτήν την περίπτωση δεν θα υποχρεούται σε αντισταθμιστική καταβολή στον ΟΑΣΘ. 2. Να καθορίσει κόμιστρα μικρότερα του προσήκοντος και σε αυτήν την περίπτωση υποχρεούται να καταβάλλει στον ΟΑΣΘ ως αντισταθμιστική καταβολή τη διαφορά μεταξύ του προσήκοντος κομίστρου.
Ο πρόεδρος του Οργανισμού
Οπως δήλωσε, μιλώντας στην «Εφ.Συν.», ο πρόεδρος του Οργανισμού Χρήστος Στεφανίδης, το προσήκον κόμιστρο κατά τον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους διαμορφώθηκε στο 1,70 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ ύψους 13%). «Πρόκειται για το φτηνότερο εισιτήριο αστικής συγκοινωνίας σε όλη την Ευρώπη» παρατήρησε ο Χρ. Στεφανίδης, που διευκρίνισε ότι το προσήκον κόμιστρο προκύπτει με βάση τον αριθμό των επιβατών του ΟΑΣΘ και τα έξοδα του Οργανισμού (πετρέλαιο, μισθοδοσία, συντήρηση λεωφορείων, ενοίκια κ.ά.). Η τελευταία αύξηση των εισιτηρίων έγινε τον Φεβρουάριο του 2011, όταν η τιμή του βασικού εισιτηρίου διαμορφώθηκε σε 0,80 λεπτά από 0,60 που ήταν από τον Μάιο του 2010.
Ο ΟΑΣΘ είναι το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη από την ίδρυσή του, το 1957, βάσει του νομοθετικού διατάγματος 3721, που προβλέπει και την επιδότηση του εισιτηρίου. Εκείνη την εποχή βάσει της σύμβασης ξηλώθηκαν οι τροχιόδρομοι και αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία τα τραμ. Το 1979 η τότε κυβέρνηση με τον ν. 866/1979 παρέτεινε τη σύμβαση παραχώρησης έως το 2000.
Το 2001 με τον ν. 2898/2001 παρατάθηκε η σύμβαση έως το 2009. Το 2008 η τότε κυβέρνηση με τον ν. 3652/2008 παρέτεινε τη σύμβαση έως και δύο χρόνια από την ολοκλήρωση του μετρό. Δηλαδή η σύμβαση του ΟΑΣΘ βάσει του τελευταίου χρονοδιαγράμματος αποπεράτωσης του μετρό Θεσσαλονίκης, που είναι το 2017, ισχύει μέχρι το 2019. Τη συγκεκριμένη χρονιά απελευθερώνονται οι συγκοινωνίες, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
|