Μια δυσάρεστη έκπληξη επιφυλάσσουν το υπουργείο Υποδομών και ο ΟΑΣΘ για τους Θεσσαλονικείς από την 1η Οκτωβρίου 2014. Τα εισιτήρια των συγκοινωνιών στη συμπρωτεύουσα αυξάνονται κατά 20%-30%, το ημερήσιο κόμιστρο καταργείται και οι γραμμές προς τους δήμους της επαρχίας Λαγκαδά θα χρεώνουν 2 ευρώ, σε ένα νέο κύμα αυξήσεων μετά από εκείνες του 2011.
Παράλληλα, σε συνέχεια της διαπραγμάτευσης μεταξύ Δημοσίου και ΟΑΣΘ, εκδόθηκε η υπουργική απόφαση με την οποία τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών αποδέχονται να καταβάλουν 319 εκατ. ευρώ στον οργανισμό ως και το 2017.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με κοινή υπουργική απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου τα νέα κόμιστρα διαμορφώνονται ως εξής:
- Το απλό εισιτήριο μονής μετακίνησης αυξάνεται από 0,80 ευρώ σε 1 ευρώ (το μειωμένο αυξάνεται από 0,40 σε 0,50 ευρώ), ακριβαίνει δηλαδή κατά 20%.
- Το εισιτήριο των δύο μετακινήσεων αυξάνεται από 0,90 ευρώ σε 1,20 ευρώ (το μειωμένο από 0,50 ευρώ σε 0,60 ευρώ), ενώ η χρονική του διάρκεια μειώνεται από 90 σε 70 λεπτά της ώρας.
- Καταργείται το ημερήσιο εισιτήριο των 4 ευρώ.
- Θεσπίζεται εισιτήριο τριών μετακινήσεων, ύψους 1,5 ευρώ (0,80 το μειωμένο), ισχύος 90 λεπτών της ώρας.
- Ορίζεται κόμιστρο τεσσάρων μετακινήσεων, αξίας 2,00 ευρώ (1 ευρώ το μειωμένο), ισχύος 120 λεπτών της ώρας.
- Οι γραμμές των εννέα δήμων του Επαρχείου Λαγκαδά θα έχουν εισιτήριο 2 ευρώ (1 ευρώ το μειωμένο).
- Η μηνιαία κάρτα παραμένει σταθερή στα 30 ευρώ (15 ευρώ η μειωμένη).
- Η τριμηνιαία κάρτα ορίζεται στα 84 ευρώ (αντί 86 σήμερα) και η μειωμένη στα 42 ευρώ (αντί 43).
- Θεσπίζεται εξαμηνιαία κάρτα αξίας 150 ευρώ (75 ευρώ η μειωμένη).
- Μειώνεται η ετήσια από τα 320 ευρώ στα 270 ευρώ (και από 165 στα 135 η μειωμένη).
- Το εισιτήριο του αεροδρομίου ορίζεται στα 2 ευρώ (1 ευρώ το μειωμένο).
Επίσης, παρέχεται το δικαίωμα στον ΟΑΣΘ να διαπραγματεύεται με οργανισμούς, φορείς και εταιρείες τη μαζική πώληση εισιτηρίων και καρτών, με έκπτωση που φτάνει το 20%.
Παράλληλα, με άλλη απόφαση οι δύο υπουργοί αποφασίζουν τη μεταβίβαση στον ΟΑΣΘ πρόσθετων αποζημιώσεων ύψους 175 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2009-2014, κατ' εφαρμογήν διαιτητικών αποφάσεων, τις οποίες κέρδισε ο Οργανισμός.
Μάλιστα, το επιχειρηματικό κέρδος του ΟΑΣΘ παραμένει αμετάβλητο, ενώ το κόστος λειτουργίας μειώνεται «συμβολικά».
Η επιδότηση
Παράλληλα προβλέπεται προϋπολογιστική αντισταθμιστική καταβολή ύψους 144,1 εκατ. ευρώ για τα έτη 2015, 2016 και 2017, μια δαπάνη που είναι «εντός των στόχων του ψηφισθέντος Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018», όπως αναφέρεται.
Συγκεκριμένα, αναθεωρείται η επιδότηση του κράτους προς τον ΟΑΣΘ ως εξής:
- Για το 2009 αυξάνεται στα 117,1 εκατ. ευρώ από 112,8 εκατ. ευρώ.
- Για το 2010 αυξάνεται στα 128 εκατ. ευρώ από 111 εκατ. ευρώ.
- Για το 2011 από τα 93 εκατ. ευρώ αυξάνεται στα 126 εκατ. ευρώ.
- Για το 2012 από τα 84 εκατ. ευρώ αυξάνεται στα 126 εκατ. ευρώ.
- Για το 2013 αυξάνεται από τα 70 εκατ. ευρώ στα 118 εκατ. ευρώ.
- Για το 2014 εκτοξεύεται από τα 48 εκατ. ευρώ στα 90 εκατ. ευρώ.
Το 2015 ο ΟΑΣΘ θα λάβει αποζημίωση 47 εκατ. ευρώ, το 2016 καταβολή 41 εκατ. ευρώ και το 2017 θα λάβει 39 εκατ. ευρώ, ενώ ο ΟΑΣΘ θα παραιτηθεί από μελλοντικές διαιτησίες. Ωστόσο δύο σημεία της απόφασης έρχονται σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σύμφωνα με την απόφαση, το επιχειρηματικό κέρδος του ΟΑΣΘ κυμαίνεται σταθερά στα 16 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο μεταξύ 2009 και 2017.
Παράλληλα, οι δαπάνες προσωπικού, που καταλαμβάνουν περίπου τα 2/3 του κόστους λειτουργίας του ΟΑΣΘ, είναι σταθερές μεταξύ 105 και 110 εκατ. ευρώ ως και το 2013 και μειώνονται «συμβολικά» στα 94 εκατ. ευρώ το 2014, στα 90 εκατ. ευρώ το 2015 και στα 88 εκατ. ευρώ το 2016 και το 2017.
Παράταση της σύμβασης
Σύμφωνα με τον «νόμο Βερελή», η σύμβαση του ΟΑΣΘ θα έληγε το 2009, όμως το 2008, επί του κ. Μιχάλη Λιάπη, δόθηκε παράταση ως και δύο έτη από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία, κατά την πλέον αισιόδοξη εκτίμηση, δεν θα έχει επιτευχθεί πριν από το 2017. Αρα ο νόμος επιτρέπει την παραχώρηση των συγκοινωνιών στον ΟΑΣΘ ως και το 2019. Πρόκειται για το ίδιο έτος κατά οποίο εκπνέει η καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής του ευρωπαϊκού κανονισμού 1370/2007, που προβλέπει διεθνείς ανοιχτούς διαγωνισμούς για την ανάληψη των υπηρεσιών δημόσιας μεταφοράς. Πάντως, το υπουργείο Υποδομών μπορεί - αν θέλει - να επιταχύνει την εφαρμογή του, καθώς το Κοινοτικό Δίκαιο υπερισχύει των εθνικών νόμων.