[Euro2Day] Ευρεία στήριξη στο σχέδιο για τραμ στη Θεσσαλονίκη
Κρίσιμη η εξασφάλιση χρηματοδότησης για να προχωρήσει το σχέδιο για τη δημιουργία δικτύου τραμ στη Θεσσαλονίκη. Τα κόστη, ο σχεδιασμός και τα δρομολόγια. Σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια θα κατευθυνθούν σε δράσεις για αστικές μεταφορές.
Πολύπλευρη στήριξη συγκεντρώνει το σχέδιο του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης για τη δημιουργία τραμ στην πόλη. Μετά τον Δήμο και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την κατασκευή δικτύου τραμ στην πόλη στηρίζει πλέον και το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.
Ο υπουργός κ. Ορφανός σε συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, Γιάννη Παλαιστή, εξέφρασε την υποστήριξή του στο σχέδιο, σημειώνοντας ότι το δίκτυο του τραμ θα έρθει να λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά προς την υποδομή του μετρό που δημιουργείται αυτήν την εποχή.
Ο σχεδιασμός για κατασκευή τραμ στην πόλη προτείνει ένα δίκτυο μήκους 24 χλμ. και κόστος περίπου 22 εκατ. ανά χιλιόμετρο. Το συνολικό κόστος διαμορφώνεται στα 516 εκατ. και η ανάπτυξή του προτείνεται να γίνει σε τρεις φάσεις.
Οι οδεύσεις του τραμ θα καλύπτουν περιοχές της πόλης που δε θα εξυπηρετούνται από τις επεκτάσεις του μετρό (Άνω Τούμπα, ανατολικές περιοχές), ενώ το νέο μέσο προβλέφθηκε να έχει τροφοδοτική λειτουργία στο μετρό με μετεπιβίβαση σε ικανό αριθμό κοινών ή κοντινών σταθμών.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το μετρό με την παρουσία του τραμ δεν χάνει αθροιστικά σε επιβιβάσεις, ενώ αντίθετα στην περιοχή που αναμένεται να λειτουργεί, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, σε επίπεδα κορεσμού, η κίνησή του εξορθολογίζεται.
Στα υπόλοιπα τμήματα το τραμ θα λειτουργεί είτε τροφοδοτικά είτε συμπληρωματικά. Κάθε μέρα υπολογίζεται ότι θα μετακινούνται περίπου 172-196.000 επιβάτες και σε ετήσια βάση ο αριθμός θα φτάνει περίπου στα 52 εκατομμύρια.
Τρία δρομολόγια
Στα 24 χλμ. του δικτύου τραμ έχει υπολογιστεί να δημιουργηθούν συνολικά 43 στάσεις, εκ των οποίων 5 τερματικά σημεία, ένα αμαξοστάσιο 45 στρεμμάτων και ηλεκτροκίνηση με εναέρια καλώδια.
Η μετακίνηση των επιβατών θα γίνεται με 45 αρθρωτά οχήματα χαμηλού δαπέδου, χωρητικότητας 220 ατόμων, τα οποία θα έχουν μέγιστη ταχύτητα 80 χλμ./ώρα. Το μέσο θα συναντάται με το μετρό σε πέντε σημεία: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πανεπιστήμια, Παπάφη, πρώην Νομαρχία, Μίκρα.
Τα προτεινόμενα δρομολόγια είναι τρία:
1. ΚΤΕΛ – Ελαιώνες: μήκος 10,8 χλμ., χρόνος απλής διαδρομής 32 λεπτά.
2. ΝΣΣΘ – Ελαιώνες: μήκος 8,76 χλμ., χρόνος απλής διαδρομής 26 λεπτά.
3. Πλατεία Ευόσμου – Μίκρα: μήκος 14,3 χλμ., χρόνος απλής διαδρομής 41 λεπτά.
Από την ιεράρχηση που έχει γίνει σε πρώτη φάση, προτείνεται η κατασκευή της γραμμής ΚΤΕΛ – Ελαιώνες. Το σχέδιο προβλέπει ολοκλήρωση ως το 2020 και κόστος 237 εκατ. Για τις άλλες δύο γραμμές ο ορίζοντας ολοκλήρωσης τοποθετείται στο 2025 και το 2030 αντίστοιχα.
Βέβαια, για να προχωρήσει το εν λόγω σχέδιο απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης. Οι φορείς που υποστηρίζουν το έργο εκτιμούν ότι η πρώτη φάση μπορεί να ενταχθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο, εξασφαλίζοντας παράλληλα κονδύλια και από τα διαρθρωτικά ταμεία.
Ενδεικτικό των δυνατοτήτων χρηματοδότησης που υπάρχουν είναι το γεγονός ότι στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διέθεσε για τις βιώσιμες αστικές μεταφορές κονδύλια ύψους 8 δισ. ευρώ. Ποσό που υπολογίζεται ότι θα είναι υπερδιπλάσιο στη νέα προγραμματική περίοδο.
|