[metaforespress] Νέα ρύθμιση που καταργεί τις ΣΣΕ
Νέα ρύθμιση, με την οποία δίνεται η δυνατότητα, οι επιχειρησιακές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα να υπερισχύουν των συλλογικών, κατά τη διάρκεια εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής, κατατέθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας, στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης «Απλούστευση της αδειοδότησης για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας», όπως μετέδωσε το ΑΠΕ.
Έως τώρα, σύμφωνα με την τελευταία ρύθμιση για τη ναυτική εργασία του νόμου, δινόταν η δυνατότητα οι εργασιακές σχέσεις των ναυτικών να καθορίζονται, είτε με συλλογικές, είτε με επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας.
Μάλιστα, οι εκπρόσωποι του ΣΕΕΝ είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους για το θέμα των επιχειρησιακών συμβάσεων στην ακτοπλοΐα, που είχε θέσει ως προαπαιτούμενο η τρόικα και πέρασε στο πολυνομοσχέδιο «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας» νόμος 4054/2014.
Με την εν λόγω νέα ρύθμιση θεσπίζεται η δυνατότητα, οι επιχειρησιακές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα να περιέχουν διαφορετικούς όρους από τους αντίστοιχους των συλλογικών, ενώ ορίζεται ότι σε περίπτωση συγκέντρωσης επιχειρησιακών και συλλογικών, υπερισχύουν οι πρώτες.
Επίσης ρυθμίζεται εκ νέου, με βάση την ελευθερία της διαπραγμάτευσης, το ζήτημα της δέσμευσης των όρων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και συγκεκριμένα αυτές θεωρούνται ισχυρές και δεσμεύουν μόνο τους πλοιοκτήτες και τους ναυτικούς, που είναι μέλη των συμβαλλόμενων οργανώσεων.
Όπως σχολίασαν μάλιστα στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, αν μια ακτοπλοϊκή εταιρεία δεν ανήκει στο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (σσ η Ενωση των Ακτοπλόων) που έχει προχωρήσει ήδη στην υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας με μηδενικές αυξήσεις για το 2014 -που καλύπτει όλους τους ναυτικούς που εργάζονται στα πλοία της ακτοπλοΐας και τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία διεθνών γραμμών- δεν είναι υποχρεωμένη να τηρεί τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας δεν έχει υπογράψει η διοίκηση της ΠΕΝΕΝ, ένα από τα 14 ναυτεργατικά σωματεία που συγκροτούν την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
Επίσης, στη σχετική ρύθμιση του υπουργείου Ναυτιλίας δίνεται η δυνατότητα απλούστευσης της διαδικασίας κατανομής των συνολικών ημερών διακοπής των δρομολογίων σε δρομολογημένα πλοία, να πραγματοποιείται με δήλωση του πλοιοκτήτη και σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών αντί της υπουργικής απόφασης που απαιτείτο μέχρι σήμερα. Προϋπόθεση ωστόσο τίθεται κάλυψης από τον ίδιο των συγκοινωνιακών αναγκών των γραμμών.
Έντονη αντίδραση της ΠΝΟ
Κάλεσμα προς τους αρχηγούς των κομμάτων και τους βουλευτές, να καταψηφίσουν τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Ναυτιλίας στις 2 Μαΐου στο νομοσχέδιο για τις λαϊκές αγορές, με την οποία δίνεται η δυνατότητα πλέον, οι επιχειρησιακές συμβάσεις στην ακτοπλοΐα να υπερισχύουν των συλλογικών, απευθύνει με ανοιχτή καταγγελία- δήλωσή της η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.
Η ΠΝΟ αναφέρει, ότι με τις νέες ρυθμίσεις ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, υπακούοντας στις επιταγές της τρόικας, προσπαθεί να καταργήσει το κατοχυρωμένο δικαίωμα των ναυτικών για διαπραγμάτευση και υπογραφή συλλογικών συμβάσεων στη ναυτική εργασία.
Προσθέτει επίσης, ότι στόχος είναι η διάλυση του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος και ο κατακερματισμός του, διαχωρίζοντας του Έλληνες ναυτικούς σε «καλά και κακά παιδιά» σε «ομοσπονδιακούς και επιχειρησιακούς» σε «εργοδοτικούς και μη».
|