[Ροδιακή] Αυξήσεις των ναύλων και μείωση ταχύτητας
Επικαλούμενες τις συνεχιζόμενες ανατιμήσεις του κόστους των καυσίμων κατά 32% από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχωρούν από την 1η Απριλίου σε αυξήσεις των ναύλων κατά 6%.
Παράλληλα και προκειμένου να βάλουν φρένο στις συνεχιζόμενες ζημιογόνες χρήσεις αναζητούν όπου μπορούν λύσεις με στόχο να περιορίσουν τις λειτουργικές τους δαπάνες, ενώ ερευνούν και άλλες πηγές εσόδων πέραν αυτών που προέρχονται από το καθαρά μεταφορικό τους έργο.
Για τους πελάτες των ακτοοπλόων - επιβάτες και μεταφορικές εταιρείες - το πακέτο των περικοπών θα είναι ιδιαίτερα αισθητό, όχι μόνο επειδή θα γίνουν ακριβότερα τα ναύλα, αλλά και γιατί τα πλοία θα κόβουν ταχύτητα για εξοικονόμηση καυσίμων, ενώ από εδώ και στο εξής δεν θα είναι λίγες οι γραμμές στις οποίες τα δρομολόγια θα μειώνονται και γενικότερα θα προσαρμόζονται ανάλογα με τις πληρότητες που προσφέρουν.
Ενδεχομένως, δε, να υπάρξουν και κάποιες γραμμές που απλώς θα εξυπηρετούνται υποτυπωδώς και αυτό χάρη στην κρατική επιδότηση.
Στο πακέτο μέτρων που έχουν στη διάθεσή τους οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι και η πώληση των πλοίων που θα περισσεύουν, αν και κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολη υπόθεση λόγω της γενικότερης ύφεσης που υπάρχει στη διεθνή ναυλαγορά και η οποία δεν ευνοεί τις αγοραπωλησίες πλοίων.
Μέσα σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον, όπου οι ζημίες ανήλθαν σε 218 εκατ. ευρώ το 2011 και τα συσσωρευμένα χρέη πάνω από 1,1 δισ. ευρώ, στελέχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών και των τραπεζών κάνουν λόγο ακόμη και για το ενδεχόμενο νέων πτωχεύσεων στον κλάδο. Όχι βέβαια τώρα, αλλά μετά τον Σεπτέμβριο, όταν θα έχει λήξει η θερινή περίοδος και οι ακτοπλόοι θα κάνουν ταμείο.
Τα ίδια στελέχη κάνουν λόγο ακόμη και για πλήρη εγκατάλειψη της ακτοπλοΐας από το κράτος, θέτοντας μεταξύ άλλων και το ερώτημα «γιατί να αίρεται το καμποτάζ στην κρουαζιέρα και όχι στην ακτοπλοΐα;».
Με τις ζημιογόνες χρήσεις να επαναλαμβάνονται και τα συσσωρευμένα χρέη να διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι πιστώτριες τράπεζες μπαίνουν στα μετοχικά κεφάλαια των ακτοπλοϊκών εταιρειών προκειμένου να σώσουν ό,τι σώζεται, ενώ παράλληλα έχουν περιορίσει στο ελάχιστο τις χορηγήσεις νέων δανείων.
Ο όμιλος Attica Group ελέγχεται σε ποσοστό άνω του 90% από τη ΜΙG, η οποία ελέγχει μαζί με το Dubai Investments και κύπριους επιχειρηματίες και τη Marfin Bank. Οι Μινωικές Γραμμές ανήκουν σε ποσοστό άνω του 90% στην τράπεζα Atlantica Di Naviga Zione, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Γκριμάλντι.
Στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΝΕΚ η Τράπεζα Πειραιώς συμμετέχει με 19%. Επίσης η Τράπεζα Πειραιώς συμμετέχει στην Hellenic Sea Way (HSW) με ποσοστό κοντά στο 20% και εκ των πραγμάτων αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο μετά την ΑΝΕΚ. Στη ΝΕΛ, τέλος, η τράπεζα Millennium (πορτογαλικών συμφερόντων) εμφανίζεται να συμμετέχει με ποσοστό περίπου 9%.
ΟΙ ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Την επίλυση σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η συγκοινωνιακή σύνδεση των άγονων νησιών με την ηπειρωτική χώρα λύνει τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή με τίτλο «Συμβάσεις Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας».
Το άρθρο 8 του Ν.2932/2001 (Α’ 145), όπως ισχύει σήμερα, προβλέπει τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές, σε περίπτωση μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ελεύθερη δρομολόγηση πλοίου.
Ειδικότερα, διατηρούνται οι προϋποθέσεις, οι όροι και η διαδικασία για τη σύναψη και παράταση: α) συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για την αποκλειστική εξυπηρέτηση δρομολογιακής γραμμής, με την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας, με ναύλο και κόμιστρο μεταφοράς οχημάτων, β) συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας κατόπιν μειοδοτικού διαγωνισμού, έναντι μισθώματος, και γ) συμβάσεων δρομολόγησης πλοίου με απ’ ευθείας ανάθεση μέχρι την ολοκλήρωση του μειοδοτικού διαγωνισμού.
Με νέες διατάξεις αποσαφηνίζεται ο χρόνος από του οποίου οι συμβάσεις θεωρούνται συναφθείσες και ο χρόνος υπογραφής του εγγράφου των συμβάσεων, σε συνάρτηση με τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας που ασκεί το Ελεγκτικό Συνέδριο και προς άρση κάθε αμφισβήτησης ορίζεται ότι έγγραφο της σύμβασης δεν έχει συστατικό αλλά αποδεικτικό τύπο.
Παράλληλα, θεσπίζεται η δυνατότητα ανάθεσης της διενέργειας δρομολογίων απ’ ευθείας με σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας, χωρίς την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας, σε περίπτωση αθέτησης της υποχρέωσης εκτέλεσης των δρομολογίων ή αδυναμίας εκτέλεσης αυτών για οποιονδήποτε λόγο, στο πλαίσιο είτε τακτικής δρομολόγησης είτε με οποιασδήποτε μορφής σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, αν κρίνεται απολύτως αναγκαίο, για λόγους κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής ή κάλυψης επειγουσών συγκοινωνιακών αναγκών.
|