Forum
[Capital.gr] ΟΑ-Aegean:Γιατί διαφέρουμε από τη Lingus-Ryanair - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Αεροπορικά Θέματα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=121)
+--- Thread: [Capital.gr] ΟΑ-Aegean:Γιατί διαφέρουμε από τη Lingus-Ryanair (/showthread.php?tid=9776)



[Capital.gr] ΟΑ-Aegean:Γιατί διαφέρουμε από τη Lingus-Ryanair - Konstantinos - 28-02-2013

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Να αποστασιοποιηθούν από την υπόθεση της ματαιωθείσας συγχώνευσης των Ryanair με την Aer Lingus επιδιώκουν οι Aegean Airlines και Olympic Air, των οποίων ο «φάκελος» της επιχειρούμενης συνένωσης εξετάζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Χθες, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι απορρίπτει τη σχεδιαζόμενη εξαγορά της Aer Lingus από τη Ryanair, με το σκεπτικό της συγκεκριμένης απόφασης να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην ελληνική περίπτωση, όπως αναφέρουν από τις δύο ελληνικές εταιρείες.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την επιχειρηματολογία των δύο εταιρειών, το deal των ιρλανδικών αερομεταφορέων αφορά δύο κερδοφόρα σχήματα που επιδιώκουν να αυξήσουν τα αποτελέσματά τους.

Αντίθετα, η συγχώνευση των Olympic και Aegean αποσκοπεί στη διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους, καθώς οι δύο εταιρείες έχουν καταστεί ζημιογόνες λόγω της ύφεσης, της μείωσης της ζήτησης και της αύξησης του κόστους πετρελαίου.

Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η ιρλανδική αγορά βρίσκεται σε τροχιά ανάκαμψης, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται σε μακροχρόνια ύφεση.

Κοινά δρομολόγια

Η Ryanair και η Aer Lingus, όπως σημειώνουν πηγές των ελληνικών εταιρειών, εκτελούν πολύ περισσότερα κοινά δρομολόγια σε σχέση με πριν από πέντε χρόνια -και πολύ περισσότερα συγκριτικά με την Aegean και την Olympic.

Οι δύο ιρλανδικές, δηλαδή, εκτελούν 46 κοινά δρομολόγια από 35 πριν από μία πενταετία. Στον αντίποδα, ο αριθμός των κοινών δρομολογίων των Aegean-Olympic περιορίζεται σε 11 από 32 κοινά δρομολόγια πριν από μία τριετία.

Παράλληλα, μετά από ενδεχόμενη έγκριση συγχώνευσης, τα κοινά δρομολόγια των δύο ιρλανδικών θα δημιουργούσαν συνθήκες ανταγωνισμού. Σε σχέση με αυτά των Aegean – Olympic, ο αριθμός τους είναι πολύ μεγαλύτερος, αλλά και πολύ υψηλότερος από το παρελθόν.

Ενδεικτικά, όπως σημειώνουν πηγές, μετά το «γάμο» των Ryanair - Aer Lingus, ένας μόνο αερομεταφορέας θα εκτελούσε 28 δρομολόγια. Ωστόσο, αυτό δεν θα μπορούσε να συμβεί στην περίπτωση των Aegean-Olympic, δεδομένου ότι η εκτέλεση μόλις έξι δρομολογίων θα στηρίζεται σε ένα αεροπορικό σχήμα.

Έλεγχος αγοράς

Σύμφωνα με την επιχειρηματολογία των δύο εταιρειών, ο έλεγχος της κίνησης από τις Ryanair και Aer Lingus, σε περίπτωση συγχώνευσης, δεν συγκρίνεται με το αντίστοιχο μέγεθος που θα έχουν οι Aegean – Olympic.

Και αυτό διότι οι ιρλανδικές -σε περίπτωση συγχώνευσης- θα ήλεγχαν σχεδόν το σύνολο της αγοράς, ενώ το ποσοστό ελέγχου (28%) των Aegean και Olympic στην εσωτερική αγορά έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με πριν από τρία χρόνια (78%).

Η αιτία; Η δραστηριοποίηση της Cyprus Air και η διακοπή ορισμένων δρομολογίων.

Οι δύο ξένες αεροπορικές ελέγχουν το 81% της κίνησης (εσωτερικού-εξωτερικού) στην Ιρλανδία, ενώ οι Olympic-Aegean ελέγχουν μόνο το 16% της κίνησης (εσωτερικού-εξωτερικού) στην Ελλάδα.

Ταυτόχρονα, η Ryanair διαθέτει, πλέον, μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, σχετικά με πριν από μία πενταετία.

Αντίθετα, Aegean και Olympic, λόγω ύφεσης, είναι μικρότερες και πιο αδύναμες, διαθέτοντας μικρότερο έλεγχο στα δρομολόγια της Αθήνας και της Ελλάδας, (εσωτερικό-εξωτερικό) σε σχέση με το παρελθόν.

Παράλληλα, σύμφωνα με όσα αναφέρουν από τις δύο αεροπορικές, Ryanair και Aer Lingus δεν παρουσιάζουν ανταγωνισμό στο εσωτερικό της χώρας. Αντίθετα, στην Ελλάδα, δραστηριοποιούνται και άλλες εταιρείες σε δρομολόγια εσωτερικού (εταιρείες χαμηλού κόστους, η Cyprus Airways, η Astra και η Sky Express ).

Αριθμός θέσεων - Στόλος

Ως προς τον αριθμό των θέσεων στα αεροδρόμια των Αθηνών και του Δουβλίνου, δεν υπάρχει σύγκριση, σε περίπτωση συγχώνευσης Ryanair-Aer Lingus, με τον αντίστοιχο που θα είχαν Aegean-Olympic, ύστερα από την εξαγορά της πρώτης από τη δεύτερη.

Μετά τη συγχώνευσή τους, οι δύο ιρλανδικές θα κατείχαν στο κεντρικό αεροδρόμιο θέσεις που αντιστοιχούν σε ποσοστό 80%, με το αντίστοιχο μέγεθος για το επιχειρούμενο ενιαίο σχήμα των Olympic-Aegean είναι 46%.

Στην περίπτωση της Ryanair-Aer Lingus, υπάρχουν επικαλύψεις σε slots που τηρούν σε αεροδρόμια του εξωτερικού, ενώ στην περίπτωση της Aegean Airlines-Olympic Air αυτό δεν συμβαίνει.

Όσον αφορά το στόλο των δύο αεροσκαφών, δεν είναι συγκρίσιμος. Και αυτό επειδή, ο «γάμος» των Ryanair – Aer Lingus θα οδηγούσε σε στόλο 350 αεροσκαφών, ενώ από τη «συνένωση» Aegean-Olympic θα δημιουργούνταν στόλος 46 αεροσκαφών.