Forum
[Ναυτεμπορική] Εξι μέτρα κατά της ακτοπλοϊκής κρίσης - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Θαλάσσιες Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=122)
+--- Thread: [Ναυτεμπορική] Εξι μέτρα κατά της ακτοπλοϊκής κρίσης (/showthread.php?tid=9358)



[Ναυτεμπορική] Εξι μέτρα κατά της ακτοπλοϊκής κρίσης - meganium - 10-01-2013

Τη λήψη έξι συγκεκριμένων μέτρων, προκειμένου να μειωθεί το μεταφορικό κόστος της ελληνικής ακτοπλοΐας που απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου και λειτουργεί σε βάρος της τουριστικής και νησιωτικής ανάπτυξης ζήτησε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου, Γιώργος Γράτσος, μιλώντας χθες στην εκδήλωση κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας του ΝΕΕ στο Ίδρυμα Ευγενίδου, ενώ απομυθοποίησε με συγκεκριμένα στοιχεία και το θέμα των υψηλών επιδοτήσεων που υποτίθεται απολαμβάνουν οι ακτοπλόοι.

Παράλληλα ο κ. Γράτσος αναφέρθηκε στο σύνολο της ελληνικής ναυτιλιακής και ναυπηγικής βιομηχανίας, τονίζοντας ότι η «Ελλάδα όποτε αγκάλιασε τη θάλασσα, μεγαλούργησε». Η χώρα μπορεί και πάλι να ευημερήσει αν αναπτυχθεί σε ναυτιλιακό και οικονομικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου σε προορισμό αναψυχής και θαλασσίου τουρισμού της Ε.Ε., κύρια αφετηρία κρουαζιερόπλοιων διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου και ναυπηγοεπισκευαστικό κέντρο.

Έκκληση για βοήθεια

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης ο οποίος τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η ελληνική ναυτιλία, με τις τεράστιες δυνατότητες που έχει, μπορεί να βοηθήσει την πατρίδα να ορθοποδήσει. Η Ελλάδα τώρα χρειάζεται τη θάλασσα για να μεγαλουργήσει ξανά, υπογράμμισε ο υπουργός. Σ' αυτή τη ναυτιλιακή δύναμη απευθύνομαι σήμερα ζητώντας την αρωγή της στο δύσκολο έργο της εξόδου από την κρίση, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μουσουρούλης.

Ειδικότερα μιλώντας για την ακτοπλοΐα, ο πρόεδρος του ΝΕΕ, σημείωσε ότι τα ελληνικά επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία προσφέρουν ακριβό μεταφορικό έργο που επιβαρύνει τα νησιά και αποτρέπει τον τουρισμό. Ένας από τους κύριους λόγους του αυξημένου λειτουργικού κόστους για την ακτοπλοΐα είναι το εργατικό κόστος, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΝΕΕ, ο οποίος έφερε το παράδειγμα ότι ένα πλοίο που δραστηριοποιείται στη Βόρεια Ευρώπη έχει 17 άτομα πλήρωμα, ενώ το ίδιο στη χώρα μας χρειάζεται 31 άτομα. Επίσης άλλο πλοίο που λειτουργεί στην Ε.Ε. με 32 άτομα πλήρωμα στη χώρα μας χρειάζεται 52, σύμφωνα με τον κ. Γράτσο.
Γιώργος Γράτσος, πρόεδρος του ΝΕΕ: «Η Ελλάδα, όποτε αγκάλιασε τη θάλασσα, μεγαλούργησε».

Αναφερόμενος στο θέμα των επιδοτήσεων των αγόνων γραμμών ο κ. Γράτσος συνέκρινε την ακτοπλοΐα με τα μέσα μεταφοράς στη στεριά (ΟΣΕ και αστικές συγκοινωνίες).

Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του ΝΕΕ κάθε Ελληνας επιβαρύνεται για επιχορηγήσεις προς ΟΣΕ και ΟΑΣΑ με 115,10 ευρώ ετησίως, ενώ για την ακτοπλοΐα επιβαρύνεται με μόλις 3,45 ευρώ. Μόνο ο επιβάτης της ακτοπλοΐας επιβαρύνεται με 3% επίναυλο επί του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου πρόσθεσε. Από την άλλη πλευρά μόνο αμελητέο δεν είναι το έργο της ακτοπλοΐας, καθώς τα επιβατηγά πλοία εξυπηρετούν 1.566.000 νησιώτες ή το 14,2% του πληθυσμού της χώρας και το 75% των τουριστών που μεταφέρουν.

Επίσης υπογράμμισε ο ομιλητής ο ελληνικός επιβατηγός στόλος είναι από τους πλέον εκσυγχρονισμένους στην Ευρώπη και εκτελεί κάθε χρόνο 2,9 δισ. χιλιόμετρα μεταφέροντας 17 εκατ. επιβάτες, 570.000 βαρέα οχήματα και 1,6 εκατ. ΙΧ. Ο πρόεδρος του ΝΕΕ ζήτησε να γίνουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ανταγωνιστικές και στην κατεύθυνση αυτή ζήτησε:

- να εφαρμοσθούν οι κοινοτικοί κανονισμοί για τον κλάδο,

- να εναρμονισθεί το καθεστώς επάνδρωσης των πλοίων στα όσα ορίζουν οι οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ),

- η διάρκεια της εργασίας επί των πλοίων να αναμορφωθεί και να προσαρμοσθεί στις απαιτήσεις λειτουργίας τους,

- να υιοθετηθεί η ελαστική συνεργασία των εταιρειών, που σε συνδυασμό με την κατάργηση της υποχρεωτικότητας των δρομολογίων θα εξυπηρετηθούν οι μεταφορικές ανάγκες των νησιών με λιγότερο κόστος.

- να μπορούν τα πλοία να προσαρμόζουν την ταχύτητά τους και τα δρομολόγιά τους κατόπιν προειδοποίησης.

- να μειωθεί ο ΦΠΑ στους ναύλους στα επίπεδα του 6,5%.

Το ΝΕΕ υπολογίζει ότι αν εφαρμοστούν τα παραπάνω μέτρα τότε θα μειωθεί κατά 30% το μεταφορικό κόστος, θα αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα προς τα νησιά, θα δημιουργηθούν περί τις 100.000 θέσεις εργασίας και θα εδραιωθεί η βιωσιμότητα του ακτοπλοϊκού στόλου.

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, χαιρετίζοντας την εκδήλωση τόνισε ότι το ίδρυμα συνεργάζεται άριστα με το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου στα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, ενώ έδωσε ιδιαίτερη σημασία στην ακτοπλοΐα ζητώντας, όπως είπε χαρακτηριστικά από όλους τους εμπλεκόμενους να σκύψουν με μεγαλύτερη προσοχή στον κλάδο και άμεσα.

Την εκδήλωση του ΝΕΕ χαιρέτησε και ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Α΄Πειραιά, Θοδωρής Δρίτσας ο οποίος σημείωσε την ανάγκη επανεξέτασης μίας σειράς θεμάτων και αντιλήψεων, μέσα από διάλογο, προκειμένου όλες οι πλευρές να συνεισφέρουν αναλογικά σε μία νέου τύπου ανάπτυξη της χώρας.

Τα «παράδοξα» στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής

Το παράδοξο να έχει η Ελλάδα εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό στον τομέα των ναυπηγήσεων και των επισκευών, μεγάλη παράδοση, αλλά τα πλοία, ακόμα και της ακτοπλοΐας τα τελευταία 20 χρόνια να κατασκευάζονται σε ναυπηγεία άλλων χωρών με υψηλότερο ακόμα και διπλάσιο, κατά κεφαλήν εισόδημα από τη χώρα μας, ανέδειξε ο κ. Γράτσος, μιλώντας στην εκδήλωση του ΝΕΕ.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, η ελληνική ακτοπλοΐα από τη δεκαετία του '90 παρήγγειλε 43 επιβατηγά πλοία. Από αυτά, τα 10 κτίστηκαν στη Γερμανία, 8 στη Κορέα, 6 στην Ιταλία, 5 σε Σουηδία/Νορβηγία, 4 στην Αυστραλία, από 3 στην Ολλανδία και τη Γαλλία και 2 στη Φινλανδία, ενώ μόνο 2 κατασκευάστηκαν σε ελληνικά ναυπηγεία.

Ταυτόχρονα, σημείωσε ότι σε ναυπηγεία της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Φιλανδίας κατασκευάζονται 54 κρουαζιερόπλοια 140.611 κλινών, συνολικής αξίας 34 δισ. δολαρίων. Οι συγκεκριμένες κατασκευές δίνουν τεράστια ώθηση και στις βιομηχανίες των χωρών αυτών.

Όσο για την αξία των τεχνιτών, ο κ. Γράτσος υπενθύμισε στους παρευρισκόμενους ότι οι Ελληνες εφοπλιστές συνεργάζονται με ελληνικά συνεργεία σε πολλές περιοχές του κόσμου που κάνουν εργασίες επισκευής στα πλοία τους.

Ωστόσο, όπως υπογράμμισε χαρακτηριστικά, όλο αυτό το τεχνικό δυναμικό απαξιώνεται από στρεβλές πολιτικές και κατάχρηση αντιπαραγωγικών συνδικαλιστικών πρακτικών, που δημιούργησαν ασυνέπεια από το 1975 και μετά.

Στάθηκε, βέβαια, και στο εργασιακό κόστος, αφού, όπως υπογράμμισε, η ημερήσια αποζημίωση, που φτάνει τα 210 ευρώ για 5,5 ώρες εργασία, καταστρέφει την ανταγωνιστικότητα.

Ο πρόεδρος του ΝΕΕ εξέφρασε την πεποίθησή του ότι, όπως μπορούν άλλες ευρωπαϊκές χώρες να κατασκευάσουν πλοία, μπορεί και η χώρα μας, αρκεί «να αρθούν οι αντιπαραγωγικές και υπερβολικές διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας».

Ταυτόχρονα, θα πρέπει να προχωρήσει και η αναμόρφωση των διαδικασιών που αφορούν τη ναυπήγηση και ναυπηγοεπισκευή, ώστε να εξαλειφθεί η γραφειοκρατία, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προχωρήσει και ο εκσυγχρονισμός των ναυπηγείων.

Απαραίτητη αναβάθμιση λιμενικών υποδομών

Η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών κρουαζιέρας, σύμφωνα με τις υποδείξεις των ενδιαφερομένων χρηστών, θεωρεί ως το δεύτερο (μετά την άρση του καμποτάζ) αλλά απαραίτητο βήμα για την ανάπτυξη του homeport στη χώρα μας ο πρόεδρος του ΝΕΕ, Γιώργος Γράτσος.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, μιλώντας για τη λιμενική βιομηχανία γενικότερα, οι θέσεις των λιμανιών δεν είναι δεδομένες. «Μπορεί ένα λιμάνι που εξυπηρετούσε, ενδεχομένως να μην είναι κατάλληλο για να εξυπηρετεί μια μεγάλη ενδοχώρα που χρειάζεται μεγαλύτερους χώρους, και καλή προσβασιμότητα, με άνετα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα», ανέφερε και προσέθεσε: «Ενδεχομένως το εμπορικό λιμάνι της Αττικής θα έπρεπε να είναι στα Μέγαρα και η επιβατική κίνηση του Αιγαίου να εξυπηρετείται από το Λαύριο».

Αναφορικά με την κρουαζιέρα, υπογράμμισε ότι η χώρα μας μπορεί να έχει πρόσθετα έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως και 11.500 νέες θέσεις εργασίας, ενώ, με τη δημιουργία και προσφορά αναβαθμισμένων υπηρεσιών, τα έσοδα αυτά μπορεί να αυξηθούν σημαντικά.

Ώθηση στην ελληνική οικονομία έχει τη δυνατότητα να δώσει και ο θαλάσσιος τουρισμός. Σήμερα, ανέφερε ο κ. Γράτσος, ο κλάδος αυτός δημιουργεί περίπου 40.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. «Με ένα φιλικό και ασφαλές περιβάλλον για τη δημιουργία περισσότερων μαρινών, με δυνατότητα να φιλοξενηθούν 10.000 περισσότερα και μεγαλύτερα σκάφη αναψυχής, θα δημιουργηθούν 30.000 νέες θέσεις εργασίας».