[Το Βήμα] Μεταξύ σφύρας και άκμονος το Μετρό Θεσσαλονίκης - Printable Version +- Forum (https://mesametaforas.gr/forum) +-- Forum: Ειδήσεις - Αθήνα & Θεσσαλονίκη (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=57) +--- Forum: Θεσσαλονίκη (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=88) +--- Thread: [Το Βήμα] Μεταξύ σφύρας και άκμονος το Μετρό Θεσσαλονίκης (/showthread.php?tid=9077) |
[Το Βήμα] Μεταξύ σφύρας και άκμονος το Μετρό Θεσσαλονίκης - AlexNik - 08-12-2012 Από μια κλωστή εξακολουθεί να κρέμεται το Μετρό της Θεσσαλονίκης, λόγω της πληθώρας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει εδώ και καιρό. Η κοινοπραξία συνεχίζει να έχει οικονομικά προβλήματα, οι σχέσεις των κατασκευαστών με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ (ΑΜ) εξακολουθούν να είναι προβληματικές, ενώ οι απαλλοτριώσεις καθυστερούν με αποτέλεσμα να μην είναι σε εφικτή η ανάπτυξη των μετώπων του έργου. Ωστόσο, υπάρχουν και θετικές ειδήσεις. Η πρώτη ήταν η ωρίμανση της εκταμίευσης της δόσης των 250 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προς την ΑΜ για τις ανάγκες κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο του δανείου των 650 εκατ. ευρώ που είχε υπογραφεί μεταξύ των δύο μερών τον Ιούλιο του 2009. Η δεύτερη πληροφορία που γεννά προσδοκίες για την ανάκαμψη της ΑΕΓΕΚ - την επικεφαλής της Κοινοπραξίας του Μετρό Θεσσαλονίκης - είναι ότι δύο μεγάλες εταιρίες φέρονται να την διεκδικούν από τους πιστωτές της. Το θέλγητρο είναι το μεγάλο ανεκτέλεστο χαρτοφυλάκιο, που περιλαμβάνει μία σειρά από μεγάλα τεχνικά έργα σε όλη τη χώρα. Πηγές με γνώση της υπόθεσης θεωρούν πιθανό το ενδεχόμενο ανάταξης της ΑΕΓΕΚ σε περίπτωση που περάσει σε ένα μεγαλύτερο επενδυτικό σχήμα. Νέα προβλήματα για το έργο Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», αναπάντητη παραμένει εδώ και μήνες αίτηση τεχνικής παρέκκλισης, που κατέθεσε η κοινοπραξία, προκειμένου να επιταχυνθούν οι εργασίες κατασκευής του έργου. Όπως αναφέρουν πηγές κοντά στην υπόθεση, οι κατασκευαστές έχουν ζητήσει να τροποποιηθεί η συμβατική πρόβλεψη για την εκσκαφή των TBM (όπως αποκαλούνται οι μετροπόντικες) από την Αναληψή έως τη Νέα Ελβετία, διότι ο ενδιάμεσος σταθμός Βούλγαρη δεν έχει ακόμη απαλλοτριωθεί, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συνεχιστούν οι εργασίες. Έτσι, προκειμένου να επιταχυνθεί το έργο ζητήθηκε από την κοινοπραξία τα TBM να φύγουν από την Ανάληψη και να πιάσουν δουλειά από την άλλη πλευρά της υπό κατασκευή γραμμής. Όμως, παρόλο που, κατά τους κατασκευαστές, αυτή η κίνηση θα εξοικονομούσε περί τους δέκα μήνες, επειδή φαίνεται να αποτελεί εκτροπή από την κατά γράμμα ερμηνεία των προβλεπομένων από τη σύμβαση, η ΑΜ δεν έχει απαντήσει στο αίτημα, με αποτέλεσμα η κοινοπραξία να βλέπει ακόμα ένα μέτωπο κλειστό. Παράλληλα, η απαλλοτρίωση του σταθμού «Βούλγαρη» εκκρεμεί, η εκδίκασή της θα γίνει περί την άνοιξη και, ως εκ τούτου, είναι άγνωστο πότε θα παραδοθεί στην κοινοπραξία. Αντίθετα, έχουν δοθεί πια οι σταθμοί Πατρικίου και Παπάφειο, όμως ούτε και σε αυτή την περίπτωση τηρήθηκαν τα χρονοδιαγράμματα. Στο μεταξύ, το άλλο πρόβλημα που υπάρχει είναι η εκκρεμότητα παράδοσης του σταθμού της Νέας Ελβετίας και του Αμαξοστασίου. Στον πρώτο εκκρεμεί η απαλλοτρίωση του χώρου, ο οποίος ανήκει στον δήμο Θεσσαλονίκης και σε κληρονόμους, και μάλιστα είναι άγνωστο το πότε θα πάει η υπόθεση στα δικαστήρια. Παράλληλα, στον χώρο όπου σχεδιάζεται το αμαξοστάσιο του μετρό υπάρχει ακόμη ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) του Δήμου Θεσσαλονίκης ο οποίος, παρ' όλο που έχει πληρωθεί για την απαλλοτρίωση, δεν έχει ακόμη προχωρήσει στην μετεγκατάσταση των υποδομών του. Και άλλο «μπλόκο» στο Μετρό Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να μην μπορεί να υλοποιηθεί η μετεγκατάσταση των υποστηρικτικών εγκαταστάσεων λειτουργίας των μετροπόντικων μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα. Ακολούθως, αν αυτή η μετεγκατάσταση δεν προχωρήσει, λόγω της ανάγκης συνεχούς τροφοδοσίας ρεύματος για τους μετροπόντικες, καθίσταται αδύνατη η εκτέλεση εργασιών από τον σιδηροδρομικό σταθμό ως την Ανάληψη. Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η κοινοπραξία θεωρεί ότι εάν προχωρήσει η λύση που προτείνει, η ολοκλήρωση των σηράγγων θα γίνει δέκα μήνες νωρίτερα, ενώ όλοι οι σταθμοί δυτικά της Ανάληψης θα απελευθερωθούν. Μάλιστα, τονίζουν ότι εάν παράλληλα οι υποστηρικτές εγκαταστάσεις μεταφερθούν στην Νέα Ελβετία, η πόλη θα απαλλαχθεί από μεγάλη ταλαιπωρία. Νέα σενάρια εξαγοράς Εν τω μεταξύ, αναζωπυρώνονται τα σενάρια εξαγοράς της ΑΕΓΕΚ από άλλη τεχνική εταιρία. Όπως πληροφορείται «Το Βήμα» μία ακόμη κατασκευαστική φέρεται να συνομιλεί με τους πιστωτές της ΑΕΓΕΚ, διερευνώντας την πιθανή εξαγορά της. Αν και η εταιρία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα - που αναπόφευκτα επηρεάζουν το Μετρό Θεσσαλονίκης, παρόλο που έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση -, δεν παύει να έχει ένα σημαντικό ανεκτέλεστο και πληθώρα μεγάλων έργων, ανά τη Ελλάδα. Χεκίμογλου Αχιλλέας |