Forum
[Euro2Day] Σιδηρόδρομος: ΣΔΙΤ στο δίκτυο της Πελοποννήσου - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Σιδηροδρομικά Θέματα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=124)
+--- Thread: [Euro2Day] Σιδηρόδρομος: ΣΔΙΤ στο δίκτυο της Πελοποννήσου (/showthread.php?tid=8968)



[Euro2Day] Σιδηρόδρομος: ΣΔΙΤ στο δίκτυο της Πελοποννήσου - AlexNik - 22-11-2012

Ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο για την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, το οποίο, μετά την απόφαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να περικόψει τα ζημιογόνα δρομολόγια της, παραμένει ανενεργό, παρά την πρόσφατη και δαπανηρή αναβάθμισή του, σκοπεύει να υλοποιήσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου.

Το σχέδιο, το οποίο ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης Πέτρος Τατούλης, προβλέπει Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για την αξιοποίηση του δικτύου το οποίο έχει ουσιαστικά περιέλθει σε αχρηστία, αφότου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «έκοψε» ζημιογόνα δρομολόγια επιχειρώντας να συμμαζέψει τα οικονομικά της.

Η απόφαση αυτή είχε ως συνέπεια το δίκτυο να μην χρησιμοποιείται πλέον από κανέναν παρότι την τελευταία οκταετία για την ανακαίνιση της υποδομής της μετρικής γραμμής Κορίνθου-Καλαμάτας επενδύθηκαν παραπάνω από 70 εκατομμύρια ευρώ.

Επιπλέον για την προμήθεια 12 σύγχρονων συρμών τύπου RAILBUS δαπανήθηκαν περί τα 36 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για τον οδοντωτό Διακοφτού-Καλαβρύτων οι επενδύσεις αναβάθμισης της υποδομής και προμήθειας τροχαίου υλικού ανήλθαν σε 40 εκατομμύρια ευρώ.


Μικρά τμήματα αξιοποιούνται σήμερα

Από αυτό το σύνολο αυτού του σιδηροδρομικού δικτύου σήμερα γίνεται αξιοποίηση ορισμένων τμημάτων όπως του Προαστιακού της Πάτρας, της γραμμής Ολυμπία – Κατάκωλο αλλά και του οδοντωτού που παρουσιάζουν υπολογίσιμη επιβατική κίνηση και σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης.

Χαρακτηριστικά ο προαστιακός σιδηρόδρομος στην πόλη της Πάτρας μεταφέρει περίπου 3.000 επιβάτες την ημέρα χωρίς να γίνεται εντατική εκμετάλλευση, καθώς στην διαδρομή με τον προαστιακό, μήκους 13 χιλιομέτρων, που σε μόλις 15 λεπτά συνδέσει το κέντρο της πόλης με τα προάστια, πραγματοποιείται ένα δρομολόγιο κάθε ώρα.


Μεγάλες δυνατότητες αξιοποίησης για τουριστικούς σκοπούς

Διαβλέποντας τις υπολογίσιμες δυνατότητες ανάπτυξης του σιδηροδρόμου, κυρίως για τουριστικούς σκοπούς, η Περιφέρεια Πελοποννήσου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και την ΕΡΓΟΣΕ έχουν ετοιμάσει σχέδιο για πιλοτική δραστηριότητα όσον αφορά την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της περιοχής.

Ο χαρακτήρας του σχεδίου αυτού εστιάζει στον τουρισμό αλλά θα καλύπτει μεταφορικές και εμπορικές ανάγκες τόνισε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης κ. Τατούλης στο Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου στο οποίο ανέφερε ότι στο άμεσο μέλλον θα υπάρξουν επαφές με παράγοντες του υπουργείου Μεταφορών.


Βιώσιμη εκμετάλλευση

Παράγοντες της περιοχής θεωρούν ότι υπάρχουν προϋποθέσεις για βιώσιμη λειτουργία του προαστιακού Καλαμάτας (Καλαμάτα - Μεσσήνη, Καλαμάτα - ΤΕΙ-Αρις, Καλαμάτα- Μελιγαλάς-Διαβολίτσι - Κυπαρισσία) αλλά και του τμήματος Κόρινθος – Άργος -Ναύπλιο με ανταπόκριση με τον προαστιακό Αθηνών – Κορίνθου - Κιάτου.

Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά το δίκτυο της Πελοποννήσου έχει, σχεδόν στο σύνολό του, σημαντικότατες δυνατότητες για βιώσιμη τουριστική εκμετάλλευση. Χαρακτηριστικό είναι ότι συνδέει ολόκληρη τη δυτική ακτογραμμή της Πελοποννήσου (Πάτρα-Κυπαρισσία-Καλαμάτα) και λιμάνια με έντονη τουριστική - επιβατική κίνηση (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκωλο), με σημαντικούς τουριστικούς πόλους αναψυχής (Ολυμπία, Καϊάφα και ολόκληρη η δυτική ακτή κ.λπ.).

Το ίδιο ισχύει και για τη γραμμή που διασχίζει την Πελοποννησιακή ενδοχώρα (Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο–Τρίπολη-Καλαμάτα), η οποία μπορεί να συνδέσει, τουριστικούς πόλους και περιοχές όπως το Ναύπλιο, οι Μυκήνες, η ορεινή Αρκαδία και η Μεσσηνία.


Μνημεία

Ο σιδηροδρομικός τουρισμός που είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος σε αρκετές χώρες της Ευρώπης μπορεί να αποτελέσει και για τη χώρα μας μια αξιόλογη πρόταση, συμβάλλοντας και στην διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος.

Επίσης στην περίπτωση της Πελοποννήσου ευκολότερα τα κάνει τα πράγματα το γεγονός ότι πέρα από το δίκτυο, διαθέσιμο υπάρχει και το τροχαίο υλικό καθώς εκτός από τις 12 αυτοκινητάμαξες RAILBUS ηλικίας 8 ετών υπάρχουν και 20 αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ ηλικίας 20 ετών που μπορούν να δρομολογηθούν άμεσα.


Ενδιαφέρον και από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Να σημειώσουμε πάντως πως και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρεται για την τουριστική αξιοποίηση του δικτύου. Η εταιρεία μόλις το περασμένο Σαββατοκύριακο οργάνωσε την τρίτη κατά σειρά θεματική εκδρομή με τραίνο στο ιστορικό δίκτυο της Πελοποννήσου στο τμήμα Πύργος - Καλαμάτα – Πύργος.

Σύμφωνα με την εταιρεία οι δύο πρώτες, ιδιαίτερα επιτυχημένες, διοργανώσεις πραγματοποιήθηκαν στις αρχές και στο τέλος του Σεπτέμβρη, με μεγάλη ανταπόκριση, ενθαρρύνοντας τη συνέχεια στις θεματικές σιδηροδρομικές εκδρομές.

Κατά την διήμερη εκδρομή το τραίνο διήνυσε τη διαδρομή Πύργος – Καλαμάτα – Πύργος με ενδιάμεσες στάσεις σε Ζευγολατιό, Χράνους και Καλόνερο.

της Μάρως Τσαντήλα