Forum
[Κέρδος] Πάτησε φρένο η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Οδικές Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=123)
+--- Thread: [Κέρδος] Πάτησε φρένο η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους (/showthread.php?tid=8736)



[Κέρδος] Πάτησε φρένο η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους - Konstantinos - 21-10-2012

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΒΙΚΥ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ

Η οικονομική κρίση πλήττει και τους αυτοκινητοδρόμους! Μειωμένη κατά 10% ήταν την προηγούμενη χρονιά η κίνηση στην Εγνατία Οδό, ενώ την ίδια περίοδο η κυκλοφορία στην Αττική Οδό παρουσίασε πτώση της τάξης του 11%, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία.

Η μείωση αυτή αποδίδεται στη γενικότερη μείωση της κίνησης των οχημάτων, κυρίως λόγω της αύξησης στην τιμή των καυσίμων, ενώ στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού ρόλο έπαιξε και η λειτουργία νέων σταθμών διοδίων.

Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ

Σύμφωνα με τα στοιχεία από την καταγραφή του κυκλοφοριακού φόρτου, που γίνεται σε ετήσια βάση και με 65 μετρητές, από το Παρατηρητήριο της Εγνατία Οδός ΑΕ, «η γενική μείωση στην κυκλοφορία οχημάτων σε εθνικό επίπεδο, λόγω της οικονομικής κρίσης και της σημαντικής αύξησης της τιμής των καυσίμων, παρουσιάζεται και στον αυτοκινητόδρομο». Μάλιστα, σε όλο τον άξονα και σε σύγκριση με το 2009 η μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη και υπολογίζεται κατά μέσο όρο στο 15%.

Η μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων μειώθηκε κατά μέσο όρο 10% σε σχέση με το 2010, ενώ η μεγαλύτερη μείωση 17%-18%, υπήρξε στα τμήματα μεταξύ των κόμβων Κοζάνης και Βέροιας. «Η μεγάλη αυτή μείωση, πλέον των άλλων λόγων, οφείλεται και στη λειτουργία του σταθμού διοδίων στον Πολύμυλο, που ξεκίνησε από το τέλος Σεπτεμβρίου του 2010», αναφέρεται. Στο τμήμα αυτό κινούνταν το 2011 τουλάχιστον 2.500 οχήματα λιγότερα την ημέρα από όσα κινούνταν το 2010.

Ωστόσο, οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία από την κατασκευή των τεσσάρων νέων σταθμών σε Τύρια, Μαλακάσι, Ανάληψη και Ιασμος δεν μπορούν να αποτυπωθούν, καθώς άρχισαν να λειτουργούν μόλις το τελευταίο δίμηνο του 2011. Πάντως, από μία πρώτη επεξεργασία των στοιχείων στα τέσσερα οδικά τμήματα προκύπτει ότι η λειτουργία των διοδίων είχε ως αποτέλεσμα περαιτέρω μείωση της κυκλοφορίας 15%-25%.

Από τις μετρήσεις φόρτου που έγιναν την τελευταία οκταετία 2004 - 2011, προκύπτει ότι οι υψηλότεροι κυκλοφοριακοί φόρτοι καταγράφονται στα τμήματα μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Καλοχωρίου και Σερρών, που λειτουργούν και ως εξωτερική περιφερειακή για τη Θεσσαλονίκη.

Με βάση τη συνολική μεταβολή των φόρτων κατά τη διάρκεια σταδιακής λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου μεταξύ 2004 και 2009, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στη διαδρομή Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα - Μέτσοβο - Γρεβενά, όπου ολοκληρώθηκε το 2009. Ορισμένα τμήματα κατά τα πρώτα έτη λειτουργίας τους είχαν πολύ χαμηλούς φόρτους, καθώς εξυπηρετούσαν κυρίως την τοπική κυκλοφορία, ενώ πλέον με την ολοκληρωμένη λειτουργία, προσελκύεται κι εξυπηρετείται πλήρως η διαμπερής κυκλοφορία.

Η κίνηση της Αττικής Οδού σε αριθμούς

Αν και εξακολουθεί να παρουσιάζει καθαρή κερδοφορία, στον αυτοκινητόδρομο, όπου η τιμή των διοδίων παραμένει καθηλωμένη από το 2006, με μόνη εξαίρεση την αναπροσαρμογή το καλοκαίρι του 2010 λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, η μείωση των οχημάτων παρουσιάζεται μειωμένη κατά 11%.

Το 2011 τα έσοδα της Αττικής Οδού έφτασαν τα 203,4 εκατ. έναντι 226,6 εκατ. το 2010. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 64,3 εκατ. έναντι 70,5 εκατ. το 2010 και τα καθαρά κέρδη στα 48,7 εκατ. έναντι 44,5 εκατ. το 2010. Στο τέλος του 2011, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων του αυτοκινητοδρόμου έφτανε τα 493,1 εκατ. και το σύνολο των υποχρεώσεων τα 780,1 εκατ.

Η μείωση των εσόδων του αυτοκινητοδρόμου, που άρχισε να λειτουργεί τμηματικά από το 2000, αποδίδεται στη μειωμένη διέλευση οχημάτων, καθώς την προηγούμενη χρονιά η κυκλοφορία των οχημάτων ήταν κατά 11% μικρότερη σε σχέση με το 2010. Οπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, το 2010 πραγματοποιήθηκαν 102,69 εκατ. διελεύσεις, δηλαδή κατά μέσο όρο 281.329 διελεύσεις ημερησίως, ενώ το 2011 οι διελεύσεις έφτασαν τις 91,4 εκατ. Μείωση της κυκλοφορίας είχε καταγραφεί στην Αττική οδό και το 2010 σε σχέση με το 2009, που έφτανε το 8,5%.

Πάντως, ο αριθμός των μέσων διελεύσεων οχημάτων ήταν το 2004 της τάξης των 231.542, το 2005 έφτασε τις 248.784, το 2006 ανέβηκε στις 270.002, το 2007 στις 295.140, το 2008 στις 300.993 και το 2009 έφτασε στον μεγαλύτερο αριθμό των 307.300. Από το 2010, όμως, άρχισε να υποχωρεί στις 281.329 και το 2011 στις 250.491.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στις 12 Μαρτίου του 2009 είχε σημειωθεί ρεκόρ κυκλοφορίας με την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο 335.620 οχημάτων, ενώ στις 15 Μαρτίου του 1012 η συνολική κυκλοφορία ήταν σημαντικά χαμηλότερη και έφτασε τις 244.652 διελεύσεις οχημάτων.