[Καθημερινή] Ζημίες 1 δισ. ευρώ για ακτοπλόους μέσα στην τριετία 2009-2011 - Printable Version +- Forum (https://mesametaforas.gr/forum) +-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89) +--- Forum: Θαλάσσιες Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=122) +--- Thread: [Καθημερινή] Ζημίες 1 δισ. ευρώ για ακτοπλόους μέσα στην τριετία 2009-2011 (/showthread.php?tid=6136) |
[Καθημερινή] Ζημίες 1 δισ. ευρώ για ακτοπλόους μέσα στην τριετία 2009-2011 - Konstantinos - 22-04-2012 Ερχονται λουκέτα πριν από το καλοκαίρι Του Νικου Μπαρδουνια Σε τεντωμένο σχοινί ακροβατούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εν όψει και της θερινής περιόδου, καθώς ακόμη και οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις έχουν χρώμα «γκρίζο» για το μέλλον αρκετών εταιρειών, οι οποίες τα τρία τελευταία έτη εμφανίζουν σταθερά ζημίες που αγγίζουν το ένα δισ. ευρώ. Μάλιστα το κλίμα στην ακτοπλοΐα «βάρυνε» ακόμη περισσότερο με τα αποτελέσματα των εταιρειών τις ημέρες του Πάσχα. Ενώ περίμεναν να βάλουν στα ταμεία τους «ζεστό» χρήμα τελικώς είδαν τη διακίνηση επιβατών και οχημάτων να μειώνεται κατά 50% σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, «βοηθούσης» βεβαίως και της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) με την 48ωρη απεργία στις 10 και 11 Απριλίου. Ετσι, πλέον, δεν είναι λίγοι αυτοί που φοβούνται ενδεχόμενο «λουκέτου» σε μία ή περισσότερες εταιρείες ακόμη και το καλοκαίρι! Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την τριετία 2009 - 2011 μόνο οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν ζημίες που άγγιξαν τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ μαζί και με τις υπόλοιπες, μεταξύ αυτών και την Hellenic Sea Way (HSW), εκτιμάται ότι οι ζημίες φθάνουν το ένα δισ. ευρώ. Το 2009 μόνο οι εισηγμένες εταιρείες, ΑΝΕΚ, Μινωικές Γραμμές, ΝΕΛ και Ομιλος Attica, είχαν ζημίες 215 εκατ. ευρώ, το 2010 οι ζημίες διευρύνθηκαν στα 345 εκατ. ευρώ και το 2011 άγγιξαν τα 210 εκατ. ευρώ. Το 2011 οι ζημίες εμφανίζονται μειωμένες, διότι πολλές εταιρείες κέρδισαν χρήματα μεταφέροντας ξένους πολίτες από τη φλεγόμενη Λιβύη. «Είναι ξεκάθαρο ότι μετά συγκεκριμένα οικονομικά αποτελέσματα, τη μειωμένη διακίνηση επιβατών και οχημάτων κατά 20% σε σχέση με πέρσι και με τα καύσιμα να έχουν απογειωθεί, το ερώτημα “ποια μπορεί να είναι η τύχη της ακτοπλοΐας” απασχολεί σοβαρά πλέον όλους τους εμπλεκόμενους» ανέφεραν στην «Κ» κύκλοι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας. Κατά τους ίδιους, θα μπορούσαν να γίνουν δύο κινήσεις όπως: «η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ή η χρηματοδότηση από τράπεζες». Ωστόσο και τα δύο, υπό τις σημερινές συνθήκες, θεωρούνται απίθανα. Πρώτον, διότι οι μέτοχοι δεν είναι διατεθειμένοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη διαμαρτυρόμενοι και όχι αδίκως ότι έχουν ξεχάσει τι σημαίνει μέρισμα και δεύτερον, οι τράπεζες έκλεισαν τις «στρόφιγγες», καθώς θεωρούν ότι η χρηματοδότηση της ακτοπλοΐας αποτελεί κίνηση υψηλού ρίσκου. «Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί τα χρήματά μας, διότι όλα τα οικονομικά μεγέθη αλλά και τα δεδομένα μας «φωνάζουν» μη δώσετε χρήματα» ανέφερε τραπεζίτης και συμπλήρωσε: «Ακόμη και οι αξίες των πλοίων έχουν πέσει τόσο χαμηλά που δεν βοηθούν πλέον». Οι προτάσεις του ΝΕΕ Προκειμένου να μην καταρρεύσει η ακτοπλοΐα, να μείνουν νησιά χωρίς συγκοινωνία και η χώρα κομμένη στα δύο, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΝΕΕ) σε μελέτη του προτείνει τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν την ακτοπλοΐα να «βγει από τη ρουφήχτρα που την τραβάει στον βυθό της θάλασσας». Ειδικότερα, προτείνεται: 1) Να καταργηθεί η δεκάμηνη υποχρεωτική δρομολόγηση των πλοίων. Εάν δεν ίσχυε η υποχρεωτική δεκάμηνη δρομολόγηση ένα ταχύπλοο θα μπορούσε να μειώσει το εργασιακό κόστος του κατά 52,5%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα συμβατικά θα μειωνόταν κατά 34,5%. 2) Να καθιερωθεί η ελαστικοποίηση στις οργανικές συνθέσεις στη βάση της αρχής «την υψηλή περίοδο περισσότερους ναυτικούς και τη χαμηλή λιγότερους, με βάση τα διεθνή δεδομένα ασφάλειας πλοίου και επιβατών». 3) Να μειωθεί ο ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων καθώς και τα μη ανταποδοτικά Τέλη υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τον ναύλο έως και 20%. Επίσης, από την πλευρά τους οι ακτοπλόοι ζητούν οι δρομολογιακές γραμμές να μην ορίζονται ανά πλοίο αλλά ανά εταιρεία. Δηλαδή, όπως ανέφεραν κύκλοι του ΣΕΕΝ, «εάν το δρομολόγιο καταχωρείται στην εταιρεία και όχι στο πλοίο, υπάρχει η δυνατότητα την υψηλή περίοδο να χρησιμοποιείται μεγαλύτερο σκάφος και πιο γρήγορο, ενώ τη χαμηλή περίοδο να χρησιμοποιείται ένα μικρότερο πλοίο ώστε να μειώνονται τα έξοδα που έχουν αυξηθεί σημαντικά». Ακόμη ζητούν οι επιδοτήσεις για τις γραμμές Δημόσιου Συμφέροντος να καταβάλλονται από το κράτος γρηγορότερα και όχι σε διάστημα 6-8 μηνών που ισχύει σήμερα. |