Forum
[Έθνος] Στην Ακτοπλοΐα δεν υπάρχει ρευστό ούτε για τα καύσιμα - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Θαλάσσιες Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=122)
+--- Thread: [Έθνος] Στην Ακτοπλοΐα δεν υπάρχει ρευστό ούτε για τα καύσιμα (/showthread.php?tid=4096)



[Έθνος] Στην Ακτοπλοΐα δεν υπάρχει ρευστό ούτε για τα καύσιμα - meganium - 06-11-2011

Δραματική είναι πλέον η κατάσταση στην ακτοπλοΐα που βρίσκεται στα όρια της οικονομικής κατάρρευσης.

Οι εταιρείες, ελλείψει ρευστότητας, αδυνατούν σε αρκετές περιπτώσεις να πληρώσουν ακόμη και τα καύσιμα και έτσι αναγκάζονται να δένουν σιωπηρά κάποια πλοία, δημιουργώντας προβλήματα σύνδεσης με νησιά στο Αιγαίο που ήδη αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της απομόνωσης.

Με τις τράπεζες να έχουν κυριολεκτικά "σφραγίσει" κάθε στρόφιγγα χρηματοδότησης προς την ακτοπλοΐα λόγω της δημοσιονομικής κρίσης, οι εταιρείες αδυνατούν να εξυπηρετήσουν έστω και τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες τους, όπως είναι τα ημερήσια κόστη καυσίμων.

Πλοία που σταματούσαν να εκτελούν δρομολόγια για 15 μέρες στο όνομα της ετήσιας επιθεώρησής τους, φτάνουν πλέον να μένουν δεμένα για δύο μήνες, κάνοντας οι εταιρείες χρήση του δικαιώματος που απορρέει από τη σχετική νομοθεσία.

Είναι χαρακτηριστική η φράση γνωστού ακτοπλόου που χρησιμοποίησε για να μας περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα, ότι υπάρχουν δεμένα πλοία στο λιμάνι με πρόσχημα την επιθεώρησή τους γιατί οι εταιρείες τους δεν έχουν ρευστό να πληρώσουν για τα καύσιμα.

Αδιέξοδο
Τα τελευταία χρόνια η επιβατηγός ναυτιλία καταγράφει διαρκώς αυξανόμενες ζημιές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ και η φετινή χρονιά θα περάσει στην ιστορία ως μία από τις πλέον ζημιογόνες οικονομικές χρήσεις για την ακτοπλοΐα. Ηδη, η Attica Group ανακοίνωσε αυξημένες ζημιές σε σύγκριση με πέρυσι για το εννεάμηνο (26,4 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 23,6 εκατ. ευρώ το 2010), επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις για μία ακόμη χειρότερη χρονιά στην ακτοπλοΐα.

Ακόμα, δηλαδή, και το τρίτο τρίμηνο με τους θερινούς μήνες, που παραδοσιακά ενίσχυε τα κέρδη των εταιρειών, δεν φάνηκε ικανό να ανατρέψει την εικόνα των ζημιών στα οικονομικά μεγέθη. Χαρακτηριστικό του οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχει περιέλθει ο κλάδος είναι ότι παρόλο που κάποιες εταιρείες δραστηριοποιούνται πλέον μόνες σε ένα νησιωτικό σύμπλεγμα χωρίς ανταγωνισμό, εξακολουθούν να εμφανίζουν ζημιές.

Αιτία αυτής της κατάστασης είναι η διαρκώς μειωμένη μεταφορική κίνηση και τα υψηλά λειτουργικά κόστη λόγω της ξέφρενης πορείας των τιμών των καυσίμων.

Το κόστος καυσίμων συνιστά περί το 50% του συνολικού κόστους λειτουργίας των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, φθάνοντας τις 40.000 ευρώ για ένα δρομολόγιο που εκτελεί ένα νέας τεχνολογίας πλοίο στο Αιγαίο.

Με τα σημερινά δεδομένα σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, οι πληρότητες στα πλοία καθιστούν ζημιογόνα τα περισσότερα δρομολόγια στη διάρκεια του χρόνου. Με τις τιμές των καυσίμων στα τρέχοντα επίπεδα, η μόνη περίοδος που μπορεί ένα δρομολόγιο να μην είναι ζημιογόνο είναι κάποιες μέρες της καλοκαιρινής περιόδου.

Για άγονες γραμμές
Περιμένουν 11 μήνες τις επιδοτήσεις


Εκτός από την πιστωτική ανομβρία στην ακτοπλοΐα, οι εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν και τις ανεξόφλητες οφειλές της πολιτείας για τις επιδοτήσεις που αφορούν στις ήδη προβληματικές άγονες γραμμές.

Οπως μας αναφέρουν υψηλόβαθμα στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, υπάρχουν οφειλές για επιδοτούμενα δρομολόγια εδώ και 11 μήνες, επιτείνοντας το πρόβλημα ρευστότητας που υπάρχει στον κλάδο, αφού ούτε οι τράπεζες χρηματοδοτούν πλέον τις εταιρείες με βάση τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει με το Δημόσιο για εξυπηρέτηση άγονων γραμμών.

Η καθυστέρηση στην καταβολή των επιδοτήσεων είναι ζήτημα ζωής και θανάτου για κάποιες εταιρείες, που καλώς ή κακώς βασίζουν τη βιωσιμότητά τους στις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών.

"Μαχαίρι"
Πέραν αυτού, όμως, τη νέα δρομολογιακή περίοδο μπαίνει "μαχαίρι" στις επιδοτήσεις, κάτι που συνεπάγεται ότι κάποιες άγονες γραμμές θα κοπούν και κάποιες άλλες θα συγχωνευθούν εξαιτίας της δημοσιονομικής κρίσης.

Τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις τις αναγκάζουν να μη δείχνουν ενδιαφέρον για τις άγονες γραμμές, αφού καθίστανται έτσι και αλλιώς ασύμφορα τα δρομολόγια αυτά, δεδομένου ότι το κόστος λειτουργίας των πλοίων είναι μεγαλύτερο από την επιδότηση και τα έσοδα.

Αξίζει άλλωστε να σημειωθεί ότι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά φέτος έως και 32% σε σχέση με πέρυσι.