[Ελευθεροτυπία] Ανοίγει ο δρόμος για τον «πράσινο δακτύλιο» - Printable Version +- Forum (https://mesametaforas.gr/forum) +-- Forum: Ειδήσεις - Αθήνα & Θεσσαλονίκη (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=57) +--- Forum: Αθήνα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=87) +--- Thread: [Ελευθεροτυπία] Ανοίγει ο δρόμος για τον «πράσινο δακτύλιο» (/showthread.php?tid=3507) |
[Ελευθεροτυπία] Ανοίγει ο δρόμος για τον «πράσινο δακτύλιο» - Konstantinos - 04-09-2011 Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ Η αυριανή είναι ίσως η τελευταία πρεμιέρα του γνωστού μας δακτυλίου μετά την καθιερωμένη θερινή αναστολή. Ξεκίνησε ως... προσωρινό μέτρο το 1982 και εφαρμόζεται επί 30 συναπτά έτη, αρχικά ως μικρά - μεγάλα και στη συνέχεια ως μονά - ζυγά. Στην πρωτεύουσα αποτελεί κοινό μυστικό ότι το μέτρο έχει φάει από χρόνια τα «ψωμιά» του, αλλά δεν αποκλείεται να μεταναστεύσει σε άλλες πόλεις, όπως η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο Κρήτης, η Λάρισα και ο Βόλος, αλλά και σε αναπτυγμένα κέντρα στο Λεκανοπέδιο, όπως το Μαρούσι, η Γλυφάδα και η Κηφισιά. Στο Λεκανοπέδιο έχει πλέον ανοίξει ο δρόμος για τον «πράσινο δακτύλιο», που σχεδιάζεται να τεθεί σε εφαρμογή από τον Σεπτέμβριο του 2012. Θα επιτρέπει την κυκλοφορία μόνον στα «καθαρά» Ι.Χ. σε καθορισμένες ζώνες που εξυπηρετούνται επαρκώς από τη συγκοινωνία, με έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το μετρό και το τραμ. Τα υπόλοιπα Ι.Χ. θα κινούνται σε αυτές τις περιοχές μόνον τα Σαββατοκύριακα και τις επίσημες αργίες. «Ο γνωστός μας δακτύλιος είχε θεσπιστεί για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής σε μια εποχή που στην πρωτεύουσα κυκλοφορούσαν 430.000 οχήματα», υπενθυμίζει ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος. Τονίζει ότι σήμερα έχουμε πάνω από 2,2 εκατ. Ι.Χ. και ελαφρά φορτηγά, υπογραμμίζοντας ότι ακόμη και τα μισά να κινούνται την ημέρα είναι υπερδιπλάσια από αυτά που κυκλοφορούσαν προ δακτυλίου! Πολλοί κάτοικοι στις εντός δακτυλίου περιοχές αγόρασαν δεύτερο Ι.Χ., συνήθως από «δεύτερο χέρι», για να εξυπηρετούνται, ενώ δεν είναι αμελητέο το γεγονός ότι διατίθενται από την τροχαία πάνω από 100.000 άδειες ελεύθερης διέλευσης. «Το μέτρο έμεινε ορφανό», τονίζει και αναφέρεται σε παρεμβάσεις που δεν απαιτούν σημαντικά κονδύλια, όπως η επέκταση των λεωφορειολωρίδων, που έχουν σταματήσει από χρόνια στα 50 χλμ. και επιπλέον παραβιάζονται συστηματικά. Τα όρια του νέου δακτυλίου θα διευθετηθούν με μελέτες που εκπονούνται από τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος, ενώ θα συνδυαστεί με την προωθούμενη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου η οποία θα επηρεάσει την κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου μέχρι τη λεωφόρο Αλεξάνδρας και τη Β. Σοφίας. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει δίκτυο τριών δακτυλίων: 1. Ενα μικρότερο τμήμα του κέντρου το οποίο θα περιλαμβάνει την ευρύτερη περιοχή που οριοθετείται από το Σύνταγμα ώς το Αρχαιολογικό μουσείο στην Πατησίων και μικρά τμήματα στους κάθετους δρόμους, όπου θα απαγορευθεί πλήρως η κυκλοφορία των Ι.Χ. Οι ανάγκες των πολιτών θα καλύπτονται από μέσα μεταφοράς. Θα είναι η πρώτη «ήσυχη γειτονιά» στην Ελλάδα, κάτι που έχει δοκιμαστεί με επιτυχία σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. 2. Τον γνωστό μας δακτύλιο, όπου όμως εξετάζονται ορισμένες αλλαγές, κυρίως σε περιοχές γύρω από το σταθμό Λαρίσης, τη λεωφόρο Αλεξάνδρας και προς την πλευρά της Συγγρού. Η κίνηση θα επιτρέπεται μόνον στα «καθαρά» οχήματα, που δεν θα χαρακτηρίζουν μόνον τα νέα Ι.Χ. αλλά και όσα θα εξασφαλίζουν «πράσινη» κάρτα έπειτα από έλεγχο στα ΚΤΕΟ. 3. Τον λεγόμενο ολυμπιακό δακτύλιο, που είχε εφαρμοστεί με επιτυχία το καλοκαίρι του 2004. Οριοθετείται από την Ποσειδώνος, τη λεωφόρο Κηφισού, τμήμα της Αττικής Οδού και τον άξονα Κηφισίας - Β. Σοφίας - Β. Κωνσταντίνου - Καλλιρρόης-Συγγρού, όπου η κυκλοφορία θα γίνεται με το σύστημα μονά - ζυγά. Προς το παρόν δεν προβλέπεται η λειτουργία διοδίων πόλης, αλλά ένα έμμεσο «χαράτσι» για τους οδηγούς που θα χρησιμοποιούν το Ι.Χ. τους στις καθημερινές μετακινήσεις. Πρόκειται για επέκταση του συστήματος της ελεγχόμενης στάθμευσης που θα αφορά πλέον ολόκληρη την περιοχή η οποία περικλείεται από τον ολυμπιακό δακτύλιο. Τα διόδια πόλης εφαρμόζονται από χρόνια στο κέντρο του Λονδίνου, αφού προηγήθηκε όμως σημαντική προετοιμασία, που περιελάμβανε 300 νέα λεωφορεία και την κατασκευή 7 νέων διαδρομών στο μετρό. Τον πρώτο χρόνο επιτεύχθηκε μείωση της κυκλοφορίας κατά 70.000 οχήματα την ημέρα, στη συνέχεια όμως επανήλθε το μποτιλιάρισμα. Το σύστημα είχε καλύτερα αποτελέσματα στη Στοκχόλμη, όπου η κυκλοφορία μειώθηκε κατά 25%. Στο Βερολίνο ο δακτύλιος καταλαμβάνει έκταση 88 τετραγωνικών χιλιομέτρων με ένα εκατομμύριο μόνιμους κατοίκους, που είναι εφοδιασμένοι με ειδικό σήμα. |