Forum
[Ηπειρωτικός Αγών] Χωρίς επιδότηση, δεν έχει παροχές - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Οδικές Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=123)
+--- Thread: [Ηπειρωτικός Αγών] Χωρίς επιδότηση, δεν έχει παροχές (/showthread.php?tid=32)



- AlexNik - 16-11-2009

[Image: 3782.jpg&w=380&h=285] Οι αστικές συγκοινωνίες στα Γιάννενα γίνονται πολύ συχνά θέμα συζητήσεων στην πόλη και όχι πάντα σε καλό κλίμα.

Ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μετακινήσεων το ΚΤΕΑΛ Ιωαννίνων;

Μακάρι να μπορούσαμε να εξυπηρετούμε καλύτερα. Ό,τι κάνουμε όμως, το εισπράττουμε από το επιβατικό κοινό. Η συγκοινωνία αντιμετωπίζεται όχι σαν κοινωνικό αγαθό, όπως είναι δηλαδή, αλλά σαν οποιαδήποτε παροχή υπηρεσιών., άρα έτσι θα λειτουργήσει κιόλας. Δεν μπορεί να αντέξει όμως μια επιχείρηση και τις παθογόνες γραμμές. Υπάρχουν γραμμές που είναι στο «κόκκινο», για να μην πω οι περισσότερες. Στην πόλη, είναι όλες εκτός του πανεπιστημίου και της Ανατολής. Και το πανεπιστήμιο στο κόκκινο είναι το καλοκαίρι. Δουλεύει η γραμμή μέχρι το Δεκέμβρη δηλαδή και μετά πάλι τον Μάρτη και τον Απρίλη.

Έχει κίνηση και κέρδος ωστόσο.

Βεβαίως και έχει κέρδος. Δεν είμαστε εδώ για την ψυχή της μάνας μας. Αλλά αυτό το κέρδος προκύπτει από τη συνετή διαχείριση, από τη συντήρηση που κάνουμε εμείς. Αν αυτός ο φορέας λειτουργούσε με τη λογική του Δημοσίου, θα ήταν παθητικός.

Οι μεταφορές έχουν κοινωνική υπόσταση και αποστολή όμως. Είτε Α.Ε. είτε όχι, δεν πρέπει να ανταποκριθείτε και σε αυτό;

Το «Α.Ε.» δε σημαίνει τίποτε. Επί της ουσίας, είμαστε η μοναδική χώρα που οι συγκοινωνίες δεν επιδοτούνται. Δεν μπορεί να στηρίζεται το ελληνικό κράτος στον ιδιώτη, όπως στηρίζεται εδώ και 60 χρόνια με τα ΚΤΕΛ. Δεν το ενδιαφέρει αν θα ανανεωθεί ο στόλος των λεωφορείων, δεν έχει προβλήματα με απεργίες, δεν έχει επηρεαστεί από τίποτε. Είμαστε μονοπώλιο μεν, αλλά μονοπώλιο που το έχουμε πληρωμένο. Όταν έρχεται το κράτος και σου λέει «ο μαθητής να πληρώνει μισό εισιτήριο, οι πολύτεκνοι επίσης, οι φοιτητές έκπτωση 25%», το υπόλοιπο δεν το καλύπτει. Αν ήμασταν κανονική Α.Ε. δεν θα δεχόμασταν τέτοιες παρεμβάσεις.

Έχετε το περιθώριο, ακόμη και εντός του επιχειρηματικού προφίλ που διαθέτετε, να δώσετε κάρτες απεριορίστων, ημερήσιο εισιτήριο;

Κατ’ αρχάς, δεν υπάρχει επιχειρηματικό προφίλ στο ΚΤΕΑΛ. Εδώ δουλεύουμε για το μισθό οι περισσότεροι. Πολύ λίγες είναι οι περιπτώσεις που μέτοχοι του αστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων δεν δουλεύουν οι ίδιοι τα λεωφορεία. Αν ήταν επιχειρηματικό το προφίλ, θα είχαν επενδύσει ιδιώτες, θα είχαν τα λεωφορεία και αυτοί θα κάθονταν. Παροχές επιπλέον δεν μπορούν να γίνουν. Αυτά όλα θα θέλαμε να τα κάνουμε, θα έπρεπε να είχαμε όμως μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων. Να το πούμε αλλιώς: Δεν μπορεί να κάνει το μπακάλικο της γειτονιάς τις προσφορές του πολυκαταστήματος. Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη μπροστά μας είναι «πολυκατάστημα» και μάλιστα επιδοτούμενο.

Υπήρξαν ωστόσο κάποιες κινήσεις και επαφές για να βρεθούν τέτοιες λύσεις;

Όχι. Κατά καιρούς υπήρξαν «ρουκέτες», αλλά ποτέ κάτι ουσιαστικό. Εγώ έκανα μια αντιπρόταση. Πόσους φοιτητές έχουμε, πραγματικό αριθμό που ζουν εδώ όμως; Το πανεπιστήμιο μας έλεγε 12.000. Εμείς προτείναμε να μας διασφαλίσουν 5.000 κάρτες. Δεν είναι λογικό να πουληθούν τουλάχιστον 4-5.000 κάρτες; Ε, δεν θα πουληθούν. Κάναμε και άλλη πρόταση. Κόβουμε 1,7 εκ. εισιτήρια στη γραμμή περίπου. Να δώσει το πανεπιστήμιο 20 λεπτά στο εισιτήριο με δέσμευση από εμάς να μείνει η τιμή σταθερή για 3 χρόνια στα 50 λεπτά, να απορροφήσει το ΚΤΕΑΛ δηλαδή όλες τις αυξήσεις. Μας είπανε ότι δεν έχουν τα κονδύλια και δεν τους κατηγορώ, γιατί προφανώς δεν τα έχουν. Θα μπορούσαν να επιδοτηθούν με τον ίδιο τρόπο και κάρτες. Γιατί όμως να υποκαταστήσουμε το κράτος εμείς και το πανεπιστήμιο; Εμείς έχουμε μελέτη του 2005. Σήμερα, με την αναγωγή των στοιχείων της, εκτιμούμε ότι με περίπου 3 εκ. ευρώ θα μπορούσαμε να έχουμε δύο εισιτήρια για όλες τις γραμμές της πόλης. Ένα με 70 και ένα με 40 λεπτά και να πηγαίνεις όπου θέλεις, παντού. Μια άλλη παροχή του ΚΤΕΑΛ που δεν είναι γνωστή, είναι ότι οι μαθητές κινούνται με μειωμένο εισιτήριο και τα απογεύματα, παρότι δεν το δικαιούνται. Δε λέμε όμως «γιατί πας στο φροντιστήριο με μισό εισιτήριο» γιατί ξέρουμε τι εποχές διανύουμε.

Είναι ακριβό όμως το εισιτήριο.

Το φοιτητικό έχει 70 λεπτά. Η έκπτωση είναι 25% γα τους φοιτητές βάσει νόμου, αλλά εμείς, από το 1985 το πουλάμε στο μισό σχεδόν της τιμής του 1,30 ευρώ που κοστίζει το κανονικό εισιτήριο για τη συγκεκριμένη ζώνη.

γιατί η επιβίβαση στα λεωφορεία γίνεται μόνο από τη μπροστινή πόρτα;

Γιατί εκεί υπάρχει το ακυρωτικό μηχάνημα.

Αφού υπάρχει ακυρωτικό, γιατί τα κόβει τα εισιτήρια ο οδηγός;

Χάριν συντομίας. Θα ήταν καλό να βρέχει και να περνούν όλοι ένας ένας δηλαδή;

Δεν θα μπορούσαν να ανεβαίνουν από τις πίσω πόρτες και να ακυρώνουν εκεί τα εισιτήρια;

Αν μας ενδιέφερε οι μισοί να πληρώνουν και οι μισοί όχι, τότε θα μπορούσε να γίνει. Δεν μπορούν να ελέγξουν οι ελεγκτές όλες τις γραμμές. Δεν κλέβουμε κανένα γιατί πληρώνουμε εφορία βάσει των εισιτηρίων που έχουμε τυπώσει και όχι αυτών που κόβουμε.



Υπάρχει άλλη λύση εκτός της επιδότησης;

Όχι. Τα ΚΤΕΑΛ οδηγούνται στη συρρίκνωση. Κρατιόμαστε, γιατί είμαστε εμείς οι ίδιοι που δουλεύουμε. Έχουμε κάνει εγκαταστάσεις, συντηρούμε τα λεωφορεία, συγκρατούμε τα κοστολόγιά μας κοντολογίς. Οι ασφαλιστικές μας εισφορές είναι μειωμένες, με αντίκτυπο στη σύνταξή μας όμως, που είναι μικρές. Δεν κάνουμε μαγικά κόλπα, αλλά διαχείριση.

Αν υπάρξει μεθαύριο τραμ στα Γιάννενα, θα μπορέσετε να το ανταγωνιστείτε;

Δεν ξέρω πως θα είναι, πόσο θα έχει το εισιτήριο, ποιες γραμμές θα εκτελέσει. Από πού θα περάσει αλήθεια το τραμ; Από τη Βηλαρά ή τη Δωδώνης; Ο κόσμος θέλει να έρθει από έξω προς τα μέσα. Ακόμη και αν «σβήσει» το ΚΤΕΛ, οικονομοτεχνικά θα «μπει μέσα» το τραμ. Πάμε να προσθέσουμε μια παθητική επιχείρηση στην περιφέρεια ή μήπως είναι πυροτεχνήματα όλα αυτά; Αν δοθεί ένα πολύ μικρό ποσό από αυτά που χρειάζονται για την κατασκευή του τραμ, ως επιδότηση στα λεωφορεία, θα βελτιωθούν τα πράγματα. Εγώ δε λέω να τα δώσουν έτσι. Να απαιτήσουν και από εμάς πράγματα: Να έχουμε λεωφορεία ως 15 ετών, με σύγχρονους κλιματισμούς. Τώρα, τα λεωφορεία μας είναι ενεργειακής κλάσης euro 1 και euro 2.

Μίνι μπας χρειάζονται στα Γιάννενα;

Δρόμους έχουμε, αλλά έχουν καταληφτεί από διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα. Το μίνι μπας είναι 15 πόντους πιο στενό από το κανονικό όχημα. Το πρόβλημά μας δεν είναι το μήκος, αλλά το πλάτος του λεωφορείου. Όταν διπλοπαρκάρει κάποιος, δεν χωράει να περάσει το λεωφορείο. Τα μινι μπας είναι για ειδικές περιπτώσεις, για λίγους επιβάτες, και δεν έχουν κέρδος. Να μου λέγατε να είχαμε μίνι μπας να πηγαίνουν στην Κιάφα ή το Κάστρο, μου ακούγεται πολύ ωραίο. Δεν είναι όμως βιώσιμο. Αν μας επιδοτήσουν, θα έχουμε και τέτοιες γραμμές.

Σας βοήθησαν καθόλου οι λεωφορειόδρομοι στην πόλη;

Δεν θα τους έλεγα έτσι. Απλώς μετατρέψαμε τη δεξιά λωρίδα στην 28ης σε ταχείας κυκλοφορίας. Βεβαίως και μας βοήθησε, όπως βοήθησε και τα ΙΧ. Ακόμη και τα κολωνάκια, τα αντιαισθητικά, δεν βοήθησαν; Το κυκλοφοριακό δεν είναι αυτό που ήταν 2-3 χρόνια πριν, είναι καλύτερα. Όχι ότι το λύσαμε, αλλά είναι καλύτερα. Δεν είναι μόνο οι παρεμβάσεις της δημοτικής αρχής, ο κ. Μπουραντάς είναι άνθρωπος που το κατέχει το θέμα. Δεν υπάρχουν όμως πια μεγάλα οχήματα μέσα στην πόλη, χάρη στην Εγνατία. Θέλει όμως και συνείδηση. Δεν μπορούμε να διπλοπαρκάρουμε και να πηγαίνουμε για καφέ.

Υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο πώλησης των εισιτηρίων;

Το ΚΤΕΛ έχει πάνω από 160 σημεία πώλησης. Δικά μας είναι 3 μόνο. Αλλά δεν μπορεί το ΚΤΕΛ να έχει περισσότερα. Στις προθέσεις μας είναι και αυτόματοι πωλητές εισιτηρίων, αλλά δε νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα αυτή τη στιγμή.

«Έξυπνες στάσεις» θα έρθουν στα Γιάννενα;

Αυτό που θέλουμε κάποια στιγμή είναι να μπούμε στην τηλεματική και είμαστε σε συνεννόηση με τον Δήμο. Να υπάρχουν δηλαδή έξυπνες στάσεις με πινακίδες που θα δείχνουν σε πόση ώρα θα έρθει το λεωφορείο. Δεν βιαζόμαστε όμως, γιατί σε άλλες πόλεις αχρηστεύτηκε το σύστημα.

Σας ευχαριστώ πολύ

Και εγώ σας ευχαριστώ