[Καθημερινή] Οι σκληροί όροι Σάφα για τα ναυπηγεία - Printable Version +- Forum (https://mesametaforas.gr/forum) +-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89) +--- Forum: Γενικές Ειδήσεις (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=135) +--- Thread: [Καθημερινή] Οι σκληροί όροι Σάφα για τα ναυπηγεία (/showthread.php?tid=2685) |
[Καθημερινή] Οι σκληροί όροι Σάφα για τα ναυπηγεία - AlexNik - 22-05-2011 Του Τασου Τελλογλου Ο Ισκαντάρ Σάφα κατηγορεί συχνά - πυκνά τους Γερμανούς της Τhyssen Krupp Marine Systems (TKMS) ότι τον άφησαν στο «σκοτάδι» για τα πραγματικά χρέη των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Ο κατάλογος όσων δεν είπαν οι Γερμανοί στον Λιβανέζο επιχειρηματία, αν πραγματικά πιστέψει κανείς κατά γράμμα τις αιτιάσεις του, είναι πολύ μακρύς. Αλλά ακόμα πιο μακρύς είναι ο κατάλογος όσων ζητάει τώρα από το ελληνικό Δημόσιο για να συνεχίσουν να λειτουργούν τα ΕΝΑΕ. Τα βασικότερα αιτήματα: Τι ζητάει - Ο κ. Σάφα και η ομάδα του θέλουν να αποκτήσουν και πάλι το δικαίωμα να κατασκευάζουν και να επισκευάζουν εμπορικά σκάφη, παρά το γεγονός ότι τους ήταν ξεκάθαρο ότι η ίδια επιχείρηση δεν θα ήταν δυνατόν να επιδοτείται από το κράτος και ταυτόχρονα να παίρνει δουλειές από ιδιώτες πελάτες. Εκτός και αν έκλειναν οι ανταγωνιστές της. Ως γνωστόν η χώρα μας πρέπει να πληρώσει πρόστιμα 240 εκατομμυρίων ευρώ στην Eυρωπαϊκή Ενωση «συν τους τόκους» για παρόμοιες πρακτικές. - Ο κ. Σάφα και η εταιρεία του Privinvest ζήτησαν ακόμα την 500άρα - μεγάλη δεξαμενή των ναυπηγείων («ο κράχτης» της εποχής Νιάρχου) που είχε μείνει στο εμπορικό κομμάτι έως ότου εκποιηθεί τον επόμενο μήνα. - Την 1η Οκτωβρίου του 2007 η ΤΚΜS είχε προχωρήσει στην απόσχιση του κλάδου και την πώλησή της σε άλλη εταιρεία (Dr Mayer). Σε μια συνάντηση της «Κ» με εκπρόσωπο της εταιρείας, έναμιση χρόνο αργότερα, δημιουργήθηκε η εντύπωση στον γράφοντα ότι τους πρώην ιδιοκτήτες και τη νέα εταιρεία δεν χώριζαν «σινικά τείχη», αλλά πιθανόν να επρόκειτο για «συνδεδεμένα σχήματα». Η «νέα» εταιρεία πτώχευσε τον Μάιο του 2009 αφού κατέβαλε προσπάθεια να πάρει τραπεζική εγγύηση για εξαγωγή βαγονιών στην Ελβετία, ενώ ο ΟΣΕ υποστήριζε ότι της χρωστούσε 320 εκατομμύρια ευρώ. Γι’ αυτά τα χρήματα, υποστηρίζει ο κ. Σάφα, δεν του είχαν μιλήσει ποτέ οι Γερμανοί της TKMS. H Thyssen υποστηρίζει ότι δεν είχε σχέση με την εταιρεία τροχαίου υλικού. Ο κ. Σάφα ζήτησε από τον κ. Eυάγγελο Βενιζέλο να διαγραφεί το χρέος αυτό ή να πληρωθεί από το ελληνικό Δημόσιο. Οι 160 απολυμένοι εργαζόμενοι του κλάδου του τροχαίου υλικού έχουν εν τω μεταξύ αρχίσει να δικαιώνονται από τα δικαστήρια και οι αποζημιώσεις τους θα φθάσουν τα 15 εκατομμύρια ευρώ. Ο κ. Σάφα υποστηρίζει ότι η κ. Λούκα Κατσέλη, που είχε πάρει μέρος στις διαπραγματεύσεις με την Αμπού Ντάμπι Μαρ είχε δεσμευθεί να ρυθμίσει το ζήτημα. Πώς όμως και ποιος θα πληρώσει; Στο ερώτημα αυτό απάντηση δεν έχει δοθεί. - Οι Τράπεζες Πειραιώς και Εθνική τέθηκαν επικεφαλής ενός γκρουπ τραπεζών που χορήγησαν δάνειο 20 εκατομμύρια ευρώ με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου για να χρηματοδοτηθεί η μετάβαση από την εποχή των Γερμανών στην εποχή του κ. Σάφα. Ο κ. Σάφα ζητεί το δάνειο να πληρωθεί από τους Γερμανούς ή από το υπουργείο Οικονομικών. - Η σύμβαση υποκατασκευαστή στην οποία καθορίζονται τα ποσοστά της προστιθέμενης αξίας του κυρίως κατασκευαστή ΕΝΑΕ και του υποκασκευαστή που είναι το Ναυπηγείο της HDW στο Κίελο ορίζουν ότι το κύριο βάρος της αξίας κατασκευής θα βρίσκεται στα χέρια των Γερμανών (70%). Αλλά αυτό αφορούσε τη σύμβαση για την κατασκευή των πρώτων υποβρυχίων 214 και όχι των δύο νέων που προέκυψαν από τη σύμβαση των Παμπούκη - Βενιζέλου - Σάφα. Θέλει το 50% Ο κ. Σάφα είπε αυτή την εβδομάδα ότι μόνο αν διαθέτει το 50% της αξίας του κατασκευαστικού έργου έχει νόημα γι’ αυτόν και την εταιρεία του η κατασκευή των υποβρυχίων. Κατ’ αρχήν αυτή την παρατήρηση θα έπρεπε να την έχει κάνει πολύ καιρό πριν, όταν διαπραγματευόταν τη σύμβαση. Αλλά το σημαντικότερο είναι ότι υποβρύχια χωρίς τους Γερμανούς δεν κατασκευάζονται. Οπως είπε πρώην ανώτατος αξιωματικός του Ναυτικού που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του «Το υποβρύχιο είναι τα οπλικά του συστήματα, το σύστημα πρόωσης, η αυτονομία του σε οξυγόνο, τα ηλεκτρονικά του. Σε τι απ’ όλα αυτά διαθέτουν τεχνογνωσία τα ΕΝΑΕ; Και αν δεν τη διαθέτουν τίθενται δύο ερωτήματα: γιατί δώσαμε 2,5 δισεκατομμύρια για μια συμπαραγωγή αλλά και πώς θα κατασκευάσουν χωρίς να πάρουν οι Γερμανοί τη μερίδα του λέοντος από την προστιθέμενη αξία;». Στο ερώτημα αυτό δεν απαντά ούτε ο κ. Σάφα, ούτε το υπουργείο. Ισως γι’ αυτό ο κ. Σάφα να έχει επανέλθει σε ένα αίτημα της TKMS για την κατασκευή δύο κανονιοφόρων και των εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ. «Παιχνίδι» και με τους εργαζομένους Για να πιέσει ο κ. Σάφα υπενθύμισε και αυτή την εβδομάδα στο υπουργείο Αμύνης ότι γνώριζε πως στο ναυπηγείο δουλεύουν 750 εργαζόμενοι και όχι 1.160. Στην πραγματικότητα αυτό δεν είναι παρά το ίδιο παιχνίδι με την απασχόληση που είχε «παίξει» παλαιότερα και η Thyssen, στο πλαίσιο μιας ιδιότυπης... παράδοσης που τείνει να δημιουργηθεί σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα, με όλους όσοι κατά καιρούς έχουν περάσει από τα ΕΝΑΕ. Κι αυτό γιατί το ίδιο παιχνίδι είχαν παίξει πριν και τα στελέχη των Ναυπηγείων, διοικητικά και συνδικαλιστικά, που σύμφωνα με έγγραφα που έχει στη διάθεσή της η «Κ», από τη δικογραφία του Μονάχου κατά των Χάουν και Μίλενμπεκ, εισέπραξαν στο διάστημα μεταξύ 2003 και 2004, σε αντιλογισμό με τα αντισταθμιστικά, 25 εκατομμύρια ευρώ «για να κρατάνε τους εργαζόμενους ήσυχους». Ο ένας από τους δύο κατηγορούμενους στο Μόναχο και συγκεκριμένα ο κ. Χανς Μίλενμπεκ, λέει ότι οι πληρωμές («μίζες») είχαν να κάνουν και με τους εργαζόμενους, μάλιστα ένα μέρος τους ήταν για τα συνδικάτα, όπως υποστήριζε. «Στα ΕΝΑΕ του κ. Ε. θα έπρεπε να κατασκευαστούν τα υπόλοιπα υποβρύχια. …Αν δεν δουλεύαμε με τον Ε. θα πήγαινε με τους Γάλλους …». |