Forum
[Ημερησία] Επιστρέφει ο «Ολυμπιακός νόμος» για τα μεγάλα οδικά έργα - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Οδικές Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=123)
+--- Thread: [Ημερησία] Επιστρέφει ο «Ολυμπιακός νόμος» για τα μεγάλα οδικά έργα (/showthread.php?tid=1411)



[Ημερησία] Επιστρέφει ο «Ολυμπιακός νόμος» για τα μεγάλα οδικά έργα - AlexNik - 10-07-2010

ΤΟΥ ΚΑΣΣΙΑΝΟΥ ΤΖΕΛΗ
[Image: assets_LARGE_t_942_21478787.JPG]Στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης Εργων που συμμετείχαν ο Δ. Ρέππας, ο Γ. Παπακωνσταντίνου, η Λ. Κατσέλη, η Τ. Μπιρμπίλη, ο Χ. Παμπούκης, ο Π. Γερουλάνος και ο Γ. Μαγκριώτης αποφασίστηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, να ξεκινήσει άμεσα επεξεργασία του, ανενεργού πλέον, Ολυμπιακού Νόμου ώστε να προβλέπονται ακόμα ταχύτερες διαδικασίες προκειμένου να ξεπεραστούν τα νομικά κυρίως προβλήματα των έργων.

Η μεγάλη καθυστέρηση που έχει προκληθεί κατά πρώτο λόγο από τις απαλλοτριώσεις που δεν έγιναν από το Δημόσιο και τις προσφυγές των κατοίκων για διάφορα θέματα καθώς και η εμπλοκή στο ΣτΕ και την Ευρωπαϊκή Ενωση για την λίμνη Καϊάφα σε δεύτερο πλάνο, έχει ως αποτέλεσμα να αυξήσει τον κίνδυνο αποχώρησης των τραπεζών που με τα δάνεια τους χρηματοδοτούν τα έργα.

Οι τράπεζες αναζητούν τρόπους απεμπλοκής αφού τα δάνεια που συνήφθησαν προ ΔΝΤ με σημαντικά πιο ευνοϊκούς όρους για το Δημόσιο από ό,τι θα μπορούσε να γίνει σήμερα. Μια τέτοια εξέλιξη ωστόσο θα οδηγούσε σε ματαίωση των έργων καθώς καθιστά πρακτικά αδύνατη την υλοποίησή τους. Αυτή ήταν η πρόταση του Δ. Ρέππα και του Γ. Μαγκριώτη προς την διυπουργική επιτροπή και έγινε καταρχήν δεκτή απο τους συναρμόδιους υπουργούς. Αυτό που απομένει είναι να επεξεργαστεί την πρόταση η επιτροπή των γενικων γραμματέων και ίσως και σε 15 ημέρες από σήμερα, ανακοινωθεί η τελική απόφαση.

Με τον «Ολυμπιακό νόμο» η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να επισπεύσει τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις και να απεμπλακεί από διάφορα νομικά κωλύματα με την επίκληση του κατ' επείγοντος. Στον Ολυμπιακό νόμο προβλέπονταν μεταξύ άλλων, αποφάσεις για αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακινήτων με τη δυνατότητα απευθείας εξαγοράς οικοπέδου ή ανταλλαγής με άλλο δημόσιο ακίνητο.

Καϊάφας
Εξάλλου, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, σύμφωνα με πληροφορίες, πρότεινε στην Επιτροπή, την ακύρωση μέρους του τμήματος Πύργος -Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού, προκειμένου να απεμπλακεί το έργο απο το πρόβλημα που έχει προκύψει με την χάραξη στον βιότοπο της λίμνης Καϊάφα.

Η πρόταση προβλέπει,αντί αυτού του τμήματος να επεκταθεί ο αυτοκινητόδρομος απο τον Πύργο έως την Αρχαία Ολυμπία.
Οι συναρμόδιοι υπουργοί δεν εξέφρασαν σοβαρές αντιρρήσεις για τη λύση και θα αναμένουν την επεξεργασία της πρότασης από τους γενικούς γραμματείς.

Νέα έργα
Τη μεγάλη γέφυρα του Θερμαϊκού και τη διπλή Ζεύξη της Σαλαμίνας βάζει στο πακέτο της τρίτης γενιάς συμβάσεων παραχώρησης η κυβέρνηση. Πιο συγκεκριμένα, ο Δημήτρης Ρέππας και ο Γιάννης Μαγκριώτης έδωσαν εντολή να προωθηθούν οι προμελέτες για δύο νέα έργα που θα γίνουν με συμβάσεις παραχώρησης και στο υπουργείο Υποδομών ευελπιστούν ότι θα μπορέσουν να τα δημοπρατήσουν μέσα στα επόμενα δυο χρόνια.

Πρόκειται για:
Τη μεγάλη γέφυρα του Θερμαϊκού Κόλπου μαζί με τις προσβάσεις της. Το έργο θα ξεκινάει απο το Καλοχώρι στα δυτικά της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα γεφυρώνει με την απέναντι ακτή του Θερμαικού στο Αγγελοχώρι κι απο εκεί θα καταλήγει στο αεροδρόμιο Μακεδονία και στη μελλοντική εξωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης.

Το έργο ουσιαστικά αντικαθιστά την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης που πέρασε πλέον στην ιστορία. Θα αποτελέσει την νότια παράκαμψη της πόλης και θα αποτελεί μέρος του κυκλικού περιφερειακού της. Θα έχει μήκος 7,5 χλμ και θα κοστίσει περί το 1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τους αρχικούς προϋπολογισμούς.

Τη διπλή υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας. Η μια ζεύξη θα είναι βόρεια και θα ενώνει το Πέραμα με τα Παλούκια ενώ εξετάζεται η ακριβής θέση της νότιας που θα την ενώνει με τη Νέα Πέραμο.

Τα δυο αυτά έργα προστίθενται στα άλλα δυο, τη δημοπράτηση των οποίων ήδη ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών.

Τον αυτοκινητόδομο Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη μηκους 50 χλμ. που θα αποτελέσει την ευρεία παράκαμψη της Αττικής «παίρνοντας» τη διαμπερή κίνηση απο βόρεια και κεντρικής Ελλάδα προς Πελοπόννησο και αντίστροφα.

Την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας 5 χλμ. σε πακέτο παραχώρησης με τον άξονα Ακτιο-Αμβρακία-Ιόνια Οδός που ήδη έχει δημοπρατηθεί σαν δημόσιο έργο.

Δεν αποκλείεται τα δυο αυτά έργα να αποτελέσουν και ενιαίο πακέτο παραχώρησης για να αυξήσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον των τεχνικών εταιρειών καθώς και των τραπεζών ώστε να τα χρηματοδοτήσουν με ευνοϊκότερα επιτόκια σε σχέση με τη σημερινή συγκυρία. Αλλά αυτό θα είναι κάτι που εξαρτηθεί από άλλους παράγοντες.

Αυτή τη στιγμή πάντως οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών «τρέχουν» ώστε να ξεκινήσει άμεσα η επαναδημοπράτηση του νέου διεθνούς αεροδρομίου Κρήτης στο Καστέλι Ηρακλείου. Το κόστος του έργου που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης υπολογίζεται σε 800 εκ. ευρώ περίπου με τη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου να περιορίζεται σε 200-250 εκατομμύρια ευρώ με τις απαλλοτριώσεις να υπολογίζονται σε περίπου 120 εκατομμύρια ευρώ καθώς η τιμές της γης στην περιοχή είναι υψηλές.

Η δημοπράτηση του έργου αναμένεται να γίνει τον Οκτώβριο και αυτό να ολοκληρωθεί μέχρι το 2015.

Σε πρώτη προτεραιότητα είναι και η προετοιμασία για τη δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού από την Καισαριανή μέχρι το Ελληνικό και μέσω της σήραγγας του Υμηττού προς το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Το πότε θα δημοπρατηθεί το έργο εξαρτάται από την ολοκλήρωση και παρουσίαση του νέου ρυθμιστικού σχεδίου Αττικής.

Πάντως στο υπουργείο Υποδομών ευελπιστούν ότι θα είναι σε θέση να ξεκινήσουν τις διαδικασίες περί τα τέλη της χρονιάς ώστε τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2015.

Ακόμα, στο υπουργείο ετοιμάζουν τις προμελέτες έτσι ώστε να είναι έτοιμοι, με την ενεργοποίηση του νέου θεσμικού πλαισίου για τα δημόσια έργα, να δημοπρατήσουν την Εξωτερική Περιφερειακή Λεωφόρο Θεσσαλονίκης, τμήματα στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης καθώς και τμήματα του Μετρό της Αθήνας κι άλλα μικρότερα οδικά έργα στη περιφέρεια άλλα και στην Αττική, μεταξύ των οποίων την λεωφόρο Κύμης και την βελτίωση του τμήματος Λεωφ. Αθηνών-Μεταμόρφωση της Λεωφόρου Κηφισού.