Forum
[Kathimerini] Το χρονικό μιας παρ’ ολίγον ναυτικής τραγωδίας - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Θαλάσσιες Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=122)
+--- Thread: [Kathimerini] Το χρονικό μιας παρ’ ολίγον ναυτικής τραγωδίας (/showthread.php?tid=12143)



[Kathimerini] Το χρονικό μιας παρ’ ολίγον ναυτικής τραγωδίας - Nikolas A. - 31-08-2017

«Τον έβγαλε έξω η στροφή πριν μπει στο φιορδ του λιμανιού», λένε οι συνάδελφοι του καπετάνιου του Blue Star «Patmos» που προσάραξε ξημερώματα Τετάρτης σε ξέρα, στην είσοδο του λιμανιού της Ιου, με 205 επιβάτες και 87 άτομα πλήρωμα. Ευτυχώς χωρίς θύματα και χωρίς τραυματισμούς. «Τώρα, αν αυτό οφείλεται σε λάθος εκτίμησή του, πρόβλημα στο πλοίο ή αν κάποιο σκάφος που έβγαινε από το λιμάνι τον έκλεισε, μένει να φανεί από την προανάκριση και το “μαύρο” κουτί του πλοίου», συμπληρώνουν. Και ενώ τα ερωτήματα για το τι έφταιξε και παραλίγο να έχουμε μια ναυτική τραγωδία παραμένουν επί του παρόντος αναπάντητα, το σίγουρο είναι πως το πλοίο έχει υποστεί εκτεταμένη ζημία και οι πρώτες πληροφορίες μιλούν για ρήγμα μήκους ογδόντα μέτρων. Εάν μάλιστα έχουν υποστεί ζημίες και οι άξονες των προπελών, κάποιοι μιλούν ακόμα και για ολική απώλεια ή CTL (Constructive Total Loss) του πλοίου.

[Image: s3_blue-star_3108-thumb-large.jpg]

Στα βραχώδη αβαθή

Το 145 μέτρων μήκους Blue Star «Patmos», ένα καινούργιο καράβι που ναυπηγήθηκε το 2012, βρίσκεται από χθες καθισμένο πάνω στα βραχώδη αβαθή του ανατολικού κάβου της εισόδου του λιμανιού της Ιου. Πολλοί πιστεύουν, πάντως, πως εάν δεν υπήρχαν τα βράχια πάνω στα οποία έχει «ακουμπήσει», το πλοίο θα βρισκόταν ήδη στον βυθό. «Και κατά πάσα βεβαιότητα θα είχαμε θρηνήσει και θύματα» αναφέρουν πηγές της ακτοπλοΐας.

Ολα συνέβησαν περί τη 01.30 ώρα μετά τα μεσάνυχτα της Τρίτης. Το Blue Star «Patmos» ερχόμενο από τη Νάξο και έχοντας την Ιο στα αριστερά του, λίγα λεπτά πριν προσεγγίσει το λιμάνι του νησιού και ενώ πραγματοποιούσε την αριστερή στροφή προς τα ανατολικά για να εισέλθει στο «φιορδ» του λιμανιού, όπως το λένε πολλοί καπεταναίοι της ακτοπλοΐας, βρέθηκε πολύ πιο ανατολικά από ό,τι έπρεπε. Αποτέλεσμα να προσκρούσει με ταχύτητα περί τα 17 ναυτικά μίλια στον ανατολικό κάβο. «Εκεί έχει μεγάλη και τρανή ξέρα. Το ξέρουμε όλοι και κρατιόμαστε μακριά», αναφέρει χαρακτηριστικά συνάδελφός του με ενδελεχή γνώση του συγκεκριμένου λιμανιού. Με δεδομένο πως ο καπετάνιος του «Patmos» έμπειρος είναι και γνωρίζει το λιμάνι πολύ καλά, πιθανολογείται πως ή το πλοίο δεν «άκουσε» στους χειρισμούς ή πως κάποια λάθος εκτίμηση για κάποιο λόγο έγινε. Αυτά όμως θα διευκρινιστούν μόνον όταν γίνει η επεξεργασία των στοιχειών του Voice Data Recorder (VDR), του «μαύρου» κουτιού δηλαδή του πλοίου. Η επεξεργασία αυτή μπορεί να χρειαστεί πολύ χρόνο, καθώς δεν έχει γίνει γνωστό εάν θα απαιτηθεί η συνδρομή ξένου εξειδικευμένου κέντρου. Για την ώρα, η προσπάθεια εστιάζεται στο να διαπιστωθεί κατά πόσον το πλοίο μπορεί να αποκολληθεί, να επιπλεύσει αυτόνομα και να μετακινηθεί με ίδια μέσα προς ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα, ή χρειάζεται ρυμούλκηση. Στην περιοχή βρίσκονται ήδη δύο ρυμουλκά, αλλά και μέσα αντιμετώπισης ενδεχόμενης ρύπανσης.

Για την προσάραξη του πλοίου, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού, Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) του Λιμενικού Σώματος ενημερώθηκε πάντως άμεσα τις πρώτες πρωινές ώρες χθες από τον ίδιο τον πλοίαρχο του Patmos. Το πλοίο εκτελούσε το προγραμματισμένο δρομολόγιο από Πειραιά προς Σύρο, Πάρο, Νάξο, Ιο, Σαντορίνη, Ανάφη.

Από το ΕΚΣΕΔ ενημερώθηκαν τα λιμεναρχεία της περιοχής για παροχή βοήθειας, ενώ στην περιοχή έσπευσαν σχεδόν άμεσα έξι αλιευτικά, τρία τουριστικά και άλλα τρία ταχύπλοα σκάφη, καθώς και περιπολικό σκάφος. Αυτά όμως δεν μπόρεσαν να βοηθήσουν αποτελεσματικά στην αποβίβαση των επιβατών. Ετσι λίγο μετά προσέγγισε το Patmos το ταχύπλοο καταμαράν Super Jet της Seajets που βρισκόταν στο λιμάνι και μπορούσε με μεγαλύτερη σταθερότητα και ασφάλεια να παραλάβει τους επιβάτες του «Patmos».

Μετεπιβίβαση

Οι κατατρομαγμένοι, σύμφωνα με μαρτυρίες, 206 επιβάτες του «Patmos» και 44 μέλη από το πλήρωμα μετεπιβιβάστηκαν τελικά περί τις 3 η ώρα τα ξημερώματα στο Super Jet και κάποιοι στο τουριστικό «Βασίλειος» και μεταφέρθηκαν με ασφάλεια στο λιμάνι της Ιου. Τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος παραμένουν ακόμα στο πλοίο.

«Ολοι κουνιόμασταν σαν να γινόταν σεισμός»

«Ο θόρυβος ήταν τρομακτικός. Ολοι κουνιόμασταν έντονα και ήταν σαν να γινόταν ισχυρός σεισμός. Αντικείμενα έπεφταν στις καμπίνες και μόλις βγήκαμε στους διαδρόμους είχε ήδη αρχίσει να επικρατεί πανικός. Κατευθυνθήκαμε όλοι στο πίσω μέρος του πλοίου, όπου είδαμε ξεκάθαρα πως είχαμε πέσει στα βράχια. Λίγο μετά άρχισαν να ηχούν και οι σειρήνες και τότε όλοι, πολλά παιδιά αλλά και ηλικιωμένοι, άρχισαν να τρέχουν πανικόβλητοι να πάρουν σωσίβια».

Τα λόγια αυτά ανήκουν στην Αμερικανίδα Angela Tucciarone, η οποία μαζί με τον σύζυγό της βρισκόταν στο Blue Star «Patmos» όταν αυτό προσάραξε στα αβαθή της εισόδου του λιμανιού της Ιου. «Περάσαμε μια πραγματικά εφιαλτική ώρα και, όταν έφτασαν πρώτες κάποιες μικρές ψαρόβαρκες, ορισμένοι επιχείρησαν να βγουν με αυτές στη στεριά. Αλλά ήταν δύσκολο ειδικά για τους μεγαλύτερους να μπουν αφού η θάλασσα ήταν φουσκωμένη», συνεχίζει να διηγείται η Angela στην «Κ».

«Κάπου τότε ακούσαμε και τον καπετάνιο από τα μεγάφωνα να λέει ότι το πλοίο δεν διατρέχει κίνδυνο, αλλά θα πρέπει να μετεπιβιβαστούμε στο καταμαράν που είχε έρθει. Δεν ήταν εύκολο. Τα δύο πλοία ακόμα και δίπλα δίπλα είχαν μεγάλη απόσταση μεταξύ τους και το κύμα δεν διευκόλυνε καθόλου την κατάσταση. Οταν τελικά βγήκαμε στο λιμάνι της Ιου ήταν περί τις τρεις τα χαράματα και δεν είχαμε πού να πάμε μέχρι τις επτά και το πρωί, οπότε και μας πήρε άλλο καράβι. Κοιμηθήκαμε σχεδόν διακόσια άτομα στις καρέκλες στις καφετέριες. Προς τιμήν τους, οι νησιώτες ιδιόκτητες τους ξύπνησαν και άνοιξαν τα μαγαζιά κατά τις τέσσερις και έτσι μπορέσαμε να φάμε και να πιούμε κάτι», λέει η Angela με εμφανή την ένταση στη φωνή της ακόμα και δεκαοκτώ ώρες μετά το συμβάν.

Στην καμπίνα οι αποσκευές

Η Angela ταξιδεύει σήμερα Πέμπτη μαζί με τον άντρα τις για τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως μας είπε. Ομως πολλά πράγματά της είναι ακόμα στην καμπίνα του Blue Star «Patmos», μας εξηγεί, όπως και οι αποσκευές πολλών ακόμα επιβατών. Και βέβαια στο Blue Star «Patmos» είναι ακόμα εγκλωβισμένα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που μετέφερε.

Η Angela, όπως κάνει σχεδόν κάθε Αμερικανός όταν βρίσκεται στο εξωτερικό ενώπιον τέτοιων καταστάσεων, από την πρώτη στιγμή του ατυχήματος επικοινώνησε με τη γραμμή εκτάκτων αναγκών της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα, από την οποία ενημερωνόταν συνεχώς για το περιστατικό.

Σε επικοινωνία της «Κ» με τη λειτουργό των Blue Star Ferries, Attica Group, οι εκπρόσωποι της δήλωσαν αδυναμία να δώσουν περισσότερες λεπτομέρειες για το συμβάν, αφού ακόμα δεν έχουν λάβει ενημέρωση από τους δύτες και τον νηογνώμονα, αλλά και εξαιτίας της εν εξελίξει προανάκρισης.

Η ακτοπλοϊκή Blue Star Ferries, μία από τις μεγαλύτερες και ασφαλέστερες, με βάση και το μηδενικό ιστορικό σοβαρών ατυχημάτων, με ανακοίνωσή της το πρωί της Τετάρτης ενημέρωσε για το περιστατικό όλους τους αρμοδίους, αλλά και το επιβατικό κοινό. Οπως επίσης ανέφερε χαρακτηριστικά, «όλοι οι επιβάτες είναι καλά στην υγεία τους αλλά για προληπτικούς λόγους το πλήρωμα του πλοίου προχώρησε σε εκκένωση του πλοίου και όλοι οι επιβάτες προωθήθηκαν στο λιμάνι της Ιου με πλωτά μέσα». Η εταιρεία δεσμεύθηκε να ενημερώσει το κοινό για οποιαδήποτε περαιτέρω εξέλιξη με νέα ανακοίνωση.


[Kathimerini] Περιμένοντας την αποκόλληση από την ξέρα - Nikolas A. - 01-09-2017

Θα χρειαστούν πολλές ημέρες, ενδεχομένως και εβδομάδες, για να μπορέσει να μετακινηθεί το Blue Star «Patmos» από την είσοδο του κόλπου που φιλοξενεί το λιμάνι της Ιου. Αυτό εκτιμούν οι ειδικοί μετά τις πρώτες ενδείξεις που έχουν συλλέξει από το πλοίο, το οποίο προσάραξε σε ξέρα τα ξημερώματα της Τετάρτης στην ανατολική πλευρά του κόλπου, χωρίς ευτυχώς κανέναν απολύτως τραυματισμό.

Αλλά η ζημιά που έχει υποστεί στα ύφαλά του είναι εκτεταμένη, καθώς φέρει ρήγματα στην αριστερή του πλευρά, τα οποία ξεκινούν από την πλώρη και εκτείνονται έως και το μεσαίο τμήμα των 145 μέτρων μήκους του. Πάντως, σύμφωνα με κάποιες, επίσης αρχικές, εκτιμήσεις το πλοίο έχει αποφύγει σοβαρές ζημιές στα αξονικά συστήματα των δύο μηχανών του. Κάτι που, εάν είχε συμβεί, θα πολλαπλασίαζε τη σοβαρότητα της ζημιάς και την αδυναμία αποκατάστασης των βλαβών που έχει υποστεί εν γένει. Οπως φαίνεται από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, έχει αποφύγει τα χειρότερα και κυρίως την προοπτική να εκτιμηθεί ως ολική απώλεια (total loss).

Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η προανάκριση από το λιμεναρχείο του νησιού για να διαπιστωθούν τα αίτια που οδήγησαν στο συμβάν στις 01.30 η ώρα τα ξημερώματα της Τετάρτης, λίγο πριν το ακτοπλοϊκό καταπλεύσει στο λιμάνι της Ιου προερχόμενο από τη Νάξο με 205 επιβάτες και 87 άτομα πλήρωμα. Οι επιβάτες και μέρος του πληρώματος μετεπιβιβάστηκαν σε άλλο πλοίο και μεταφέρθηκαν ασφαλώς στο νησί, αλλά οχήματα (12 φορτηγά και 16 αυτοκίνητα) και κάποιες αποσκευές παραμένουν εγκλωβισμένα στο πλοίο. Στην περιοχή βρίσκεται κλιμάκιο του Λιμενικού, του νηογνώμονα, ενώ στη διαδικασία εμπλέκονται και εκπρόσωποι του ασφαλιστικού φορέα του πλοίου. Το «Patmos» θεωρείται ένα από τα καλυτέρα πλοία στην κατηγορία του παγκοσμίως. Είναι ηλικίας μόλις πέντε ετών και έχει ναυπηγηθεί στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία της Daewoo.

Η σύγχρονη κατασκευή του, όπως και τα υψηλά στάνταρντ ασφαλείας και ποιότητας της εταιρείας εκτιμάται ότι συνέβαλαν στην αποφυγή ενός χειρότερου ατυχήματος, με δεδομένη τη σφοδρή, όπως εικάζεται, σύγκρουση με την ξέρα.

Στο πλοίο δουλεύουν τόσο οι κύριες μηχανές όσο και οι γεννήτριες ηλεκτρικού ρεύματος, αναφέρουν κύκλοι της εταιρείας. Η προσπάθεια από εδώ και στο εξής επικεντρώνεται τώρα στην ασφαλή αποκόλλησή του από την ξέρα και στη μεταφορά του, με ίδια μέσα ή ρυμουλκούμενο, σε ναυπηγείο για την επισκευή του. Σημειώνεται πως τρεις εταιρείες ρυμουλκών με ισάριθμα μέσα είναι παρούσες και παρέχουν υπηρεσίες σταθεροποίησης.

Η Blue Star από τις πρώτες ώρες μετά το συμβάν κινήθηκε για να αντικαταστήσει το «Patmos» με άλλο πλοίο της ώστε να εξυπηρετηθούν άμεσα οι προορισμοί και τα δρομολόγια που εκτελούσε το Patmos και έχει έτσι ήδη δρομολογηθεί το Blue Star «Delos». Πρόκειται για «αδελφό» πλοίο του «Patmos», ναυπηγημένο επίσης το 2011 από την Daewoo.

Η ανακοίνωση της εταιρείας

Σε κάθε περίπτωση, το Blue Star «Patmos» θα χρειαστεί πολύ χρόνο για να αρχίσει και πάλι να εξυπηρετεί τις γραμμές του Αιγαίου. Σύμφωνα με χθεσινοβραδινή ανακοίνωση της Blue Star Ferries, «επί του παρόντος η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης της κατάστασης, με στόχο την ασφαλή και κατά το δυνατόν συντομότερη αποκόλληση του πλοίου από τα αβαθή».

Η Blue Star χαρακτηρίζει επίσης την κατάσταση του πλοίου της παραμένουσα σταθερή, ενώ τονίζει πως θα ενημερώσει για οποιαδήποτε περαιτέρω εξέλιξη με νέα ανακοίνωση. Με βάση, πάντως, ορισμένες πηγές από συνεργεία που συμμετέχουν στην επιχείρηση, στόχος πλέον είναι τις επόμενες ημέρες να κλείσουν τα ρήγματα που σε ένα τμήμα τους, μήκους περί τα είκοσι μέτρα, είναι τόσο βαθύ που εκτιμάται πως θα είναι ιδιαίτερα χρονοβόρο και δύσκολο να σφραγισθεί.