[kathimerini.gr] Επιστροφη 12 δισ. ενισχύσεων στον ΟΣΕ - Printable Version +- Forum (https://mesametaforas.gr/forum) +-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89) +--- Forum: Σιδηροδρομικά Θέματα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=124) +--- Thread: [kathimerini.gr] Επιστροφη 12 δισ. ενισχύσεων στον ΟΣΕ (/showthread.php?tid=12113) |
[kathimerini.gr] Επιστροφη 12 δισ. ενισχύσεων στον ΟΣΕ - ignatios - 24-02-2017 Σε νέες ατραπούς εισέρχεται η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις του ΟΣΕ. Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) ούτε λίγο ούτε πολύ ζητεί εξηγήσεις για τα 12 και πλέον δισ. ευρώ κρατικών επιχορηγήσεων του οργανισμού που έχουν συσσωρευθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ειδικότερα, στη νέα επιστολή που έφθασε στην ελληνική κυβέρνηση από την DG Comp, ζητούνται εξηγήσεις: • Για τις επιχορηγήσεις του ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΣΕ της περιόδου 2011 - 2017, συνολικού ύψους 475 εκατ. ευρώ. • Για την πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με τη διαγραφή υποχρεώσεων του ΟΣΕ ύψους μέχρι 12 δισ. ευρώ (αφορά στις ενισχύσεις της περίοδο προ του 2011). • Για τη μετάταξη περίπου 1.693 εργαζομένων του ΟΣΕ σε άλλες επιχειρήσεις (ΕΕΣΣΤΥ) ή υπηρεσίες του ελληνικού Δημοσίου. Είναι προφανές ότι αν η ελληνική αρχή δεν καταφέρει να πείσει τις κοινοτικές αρχές, τότε κινδυνεύει να βρεθεί με μια καθόλου αμελητέα δημοσιονομική «τρύπα» κάποιων δισ. ευρώ. Πολλοί μάλιστα δεν απέκλεισαν να μπει λουκέτο στον ΟΣΕ, δηλαδή στον κάτοχο και διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής στη χώρα μας. Οι αιτούμενες για επιστροφή θεωρούμενες ως κρατικές ενισχύσεις ανέρχονται, σύμφωνα με παράγοντες, κοντά στην υπόθεση μεταξύ 5 και 12 δισ. ευρώ. Το ακριβές ύψος θα καθοριστεί με βάση τη σχετική διαπραγμάτευση και τις απαντήσεις που θα δώσει η ελληνική πλευρά. Η επιστολή έφτασε στις 10 Φεβρουαρίου 2017, υπογράφεται από τον προϊστάμενο Διοικητικής Μονάδας της DG Comp, Εντουάρντο Μαρτίνεζ Ριβέρο. Ο τελευταίος αναφέρει ότι η υπόθεση της αναδιάρθρωσης του ομίλου ΟΣΕ καταχωρίζεται στις υπηρεσίες του πλέον ως «παράνομη ενίσχυση», από απλή κοινοποίηση που ήταν μέχρι πριν. Ειδικότερα στην επιστολή αναφέρεται: «Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπέβαλαν οι Αρχές της χώρας σας, τα κοινοποιηθέντα μέτρα υπέρ του ΟΣΕ, σχετικά με τις ετήσιες επιχορηγήσεις πριν από τη μεταβίβαση των δραστηριοτήτων που δεν σχετίζονται με τη διαχείριση υποδομών και τη μετάθεση των υπαλλήλων συντήρησης του ΟΣΕ, έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή. Επομένως, οι Αρχές της χώρας σας δεν τήρησαν την υποχρέωση αναμονής που προβλέπει το άρθρο 108, παράγραφος 3 της Συνθήκης. Η υπόθεση SA.32543 για τη διερεύνηση και αξιολόγηση των πιθανών μέτρων ενίσχυσης θα καταχωριστεί, επομένως, ως παράνομη ενίσχυση (2017/ΝΝ) και η διαδικασία κοινοποίησης (2011/Ν) στην ίδια υπόθεση θα τεθεί στο αρχείο». Η κίνηση αυτή αναμφίβολα ξάφνιασε τις ελληνικές αρχές, καθώς εκδηλώθηκε μόλις 20 ημέρες μετά την υπογραφή της σύμβασης πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κι ενώ πολλοί χαμογελούσαν για το επικείμενο κλείσιμο μιας υπόθεση κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ), η DG Comp άνοιξε μια υπόθεση πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα ο κοινοτικός αξιωματούχος είναι πιεστικός, ζητώντας τις απαντήσεις, στα 28 νέα ερωτήματα που περιέχονται στην επιστολή, από την ελληνική πλευρά εντός 20 εργάσιμων ημερών. Για τον σκοπό αυτό, καλεί την ελληνική πλευρά να παραιτηθεί από τη διαδικασία της μετάφρασης της αλληλογραφίας, έτσι ώστε να υπάρξει επιτάχυνση της διαδικασίας. Η DG Comp, ωστόσο, επιχείρησε πριν από λίγες ημέρες επικοινωνιακά να υποβαθμίσει τη σημασία της υπόθεσης. Σε επικοινωνία του γραφείου Τύπου της Κομισιόν με την «Κ», για προγενέστερο σχετικό δημοσίευμα, αναφέρει ότι «το γεγονός ότι η Επιτροπή βρίσκεται σε επαφή με τις ελληνικές αρχές προκειμένου να έχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες είναι συνήθης διαδικασία και δεν συνεπάγεται, κατά κανένα τρόπο, αρνητικό πόρισμα σύμφωνα με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων της Ε.Ε. ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της εκτίμησής μας». Σημειώνει επίσης ότι «οι ελληνικές αρχές δεσμεύθηκαν να προβούν σε εσωτερική αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, με στόχο τη διασφάλιση του σαφούς διαχωρισμού μεταξύ των αρμοδιοτήτων του ΟΣΕ ως διαχειριστή των υποδομών και των λοιπών οικονομικών δραστηριοτήτων με τις οποίες ασχολήθηκε στο παρελθόν». Το τελευταίο εκλαμβάνεται ως σαφής πρόθεση της DG Comp να μην επιτρέψει στην κυβέρνηση τυχόν αυτοσχεδιασμούς με τις άδειες σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου στην Ελλάδα. |