Forum
[Euro2Day] Ο ΟΣΕ και η γερμανική δωρεά που «σκουριάζει» - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Σιδηροδρομικά Θέματα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=124)
+--- Thread: [Euro2Day] Ο ΟΣΕ και η γερμανική δωρεά που «σκουριάζει» (/showthread.php?tid=12094)



[Euro2Day] Ο ΟΣΕ και η γερμανική δωρεά που «σκουριάζει» - AlexNik - 06-02-2017

Από τον Ιανουάριο του 2013 έχει καταθέσει η γερμανική εταιρεία εξοπλισμού Vossloh περί τα 2,5 εκατ. ευρώ στον ΟΣΕ και του έχει παραδώσει δωρεάν 1.630.000 ελαστικά υποθέματα για την αντικατάσταση προβληματικού υλικού και την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Και, όμως, τρία χρόνια μετά, ουδείς γνωρίζει πότε θα αντικατασταθούν τα ελαστικά υποθέματα των σιδηροτροχιών, που συμβάλλουν στον περιορισμό των κραδασμών ώστε να μειωθεί η πιθανότητα ατυχημάτων, να αυξηθεί (σε ορισμένα σημεία) η ταχύτητα των συρμών και να αποφευχθούν βλάβες σε στρωτήρες και άλλα στοιχεία του δικτύου.

Μάλιστα, οι Γερμανοί, δια των εκπροσώπων τους, αναρωτιούνται πότε θα αξιοποιηθεί η δωρεά, που είχαν κάνει στο πλαίσιο συμβιβασμού για παλαιότερες προμήθειες, αλλά απάντηση δεν παίρνουν. Αρκετοί προσπαθούν να καταλάβουν για ποιο λόγο οι δύο τελευταίες διοικήσεις του ΟΣΕ δυσκολεύονται να αξιοποιήσουν τη δωρεά και να αντικαταστήσουν τα φθαρμένα ελαστικά υποθέματα των σιδηροτροχιών.

Την ίδια περίοδο που αναθέτουν εργολαβίες εκατομμυρίων για άλλες εργασίες στο σιδηροδρομικό δίκτυο, έχουν ξεχάσει στις αποθήκες του Ασπροπύργου τα υλικά, ενώ αγνοούνται τα 2,5 εκατ. ευρώ μέσω των οποίων θα χρηματοδοτούσε τις εργολαβίες αντικατάστασης των ελαστικών υποθεμάτων.

Η υπόθεση ξεκινά από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, όταν διαπιστώθηκε πως ένας τύπος ελαστικών υποθεμάτων της Vossloh που είχαν χρησιμοποιηθεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ παρουσίασε προβλήματα λόγω της μεγάλης ζέστης, αν και κάλυπτε τις απαιτήσεις των σχετικών διαγωνισμών. Οι Γερμανοί δεν είχαν ποτέ υπογράψει συμβάσεις απευθείας με τον ΟΣΕ, αλλά με εργολάβους, κ.λπ., που αναλάμβαναν εργασίες στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το θέμα είχε φτάσει τότε μέχρι και τη Βουλή, με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να υποστηρίζει πως δεν δημιουργούνται προβλήματα ασφάλειας.

Τελικά στις 31 Δεκεμβρίου 2013 οι προηγούμενες διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ καθώς και η διοίκηση του γερμανικού ομίλου (Vossloh Fastening Systems GmbH) υπέγραψαν συμφωνία διακανονισμού. Η συμφωνία προέβλεπε πως οι Γερμανοί θα παρέδιδαν δωρεάν 1.630.000 ελαστικά υποθέματα ενώ θα κατέθεταν και 2,5 εκατ. ευρώ, σε λογαριασμό του ΟΣΕ στην Εθνική Τράπεζα, ώστε να καλύψουν το κόστος αντικατάστασης των παλαιότερων που είχαν εμφανίσει προβλήματα.

Μέσω της δωρεάς η διοίκηση της Vossloh εξασφάλιζε στην ουσία πως δεν θα κινηθεί νομικά εναντίον της ο ΟΣΕ, αν και τα ελαστικά υποθέματα που είχε προμηθεύσει σε εργολάβους του οργανισμού ήταν εντός προδιαγραφών, όπως προαναφέρθηκε.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, ο ΟΣΕ προχώρησε σε εργαστηριακές δοκιμές των ελαστικών υποθεμάτων νέου τύπου που προμήθευσε δωρεάν η Vossloh, ώστε να αντικαστασταθούν τα προβληματικά. Στις 23 Ιουνίου 2014 δόθηκε, μάλιστα, η έγκριση ώστε να αρχίσει η παράδοσή τους στις αποθήκες του οργανισμού σε Ασπρόπυργο και Λάρισα. Πράγματι στο επόμενο χρονικό διάστημα παραδόθηκε το σύνολο του υλικού με ρυθμό περί τις 100.000 τεμάχια τον μήνα.

Τρία χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης και ενάμιση χρόνο μετά την παράδοση του τελευταίου τμήματος του εξοπλισμού στις γραμμές του ΟΣΕ παραμένουν τα προβληματικά πλαστικά υποθέματα. Και ας έρχονται επιστολές από παράγοντες του σιδηροδρόμου που επισημαίνουν την ανάγκη αντικατάστασης και ας γίνονται συναντήσεις όπου οι διοικήσεις (η σημερινή και η προηγούμενη) υπόσχονται άμεση επίλυση του προβλήματος.