Forum
[Τα Νέα] Προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Οδικές Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=123)
+--- Thread: [Τα Νέα] Προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό (/showthread.php?tid=10660)



[Τα Νέα] Προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό - Nikolas A. - 02-10-2013

Έπειτα από πολύμηνες καθυστερήσεις, προκηρύσσεται όπως όλα δείχνουν εντός των αμέσως επόμενων εβδομάδων - ή ακόμη και ημερών - ο διαγωνισμός για την 30ετή παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού.

O πλειοδότης θα αναλάβει τόσο την εκμετάλλευση διοδίων της Εγνατίας, όσο και κάθετων οδικών αξόνων που ξεκινούν από τους ανισόπεδους κόμβους Καστοριάς (Δυτικής Σιάτιστας), Κορομηλιάς, Ιεροπηγής και Λαγκαδά / Σερρών, καθώς και τα τμήματα που τη συνδέουν με τους μεθοριακούς σταθμούς Κρυσταλλοπηγής, Προμαχώνα και Ευζώνων.

Όσο για την τιμολογιακή πολιτική διοδίων που θα ισχύσει για την περίοδο παραχώρησης, θα ρυθμίζεται στη σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα κυρωθεί από τη Βουλή. Όλα δείχνουν πως και στην Εγνατία Οδό θα εφαρμοστεί η ίδια τιμολογιακή πολιτική που ισχύει και στους υπολοίπους οδικούς άξονες.

Πέρασε από σαράντα κύματα

Η προκήρυξη του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ χρειάστηκε να περάσει από σαράντα κύματα. Το βασικότερο πρόβλημα αφορούσε στις ενστάσεις των τραπεζών που την δεκαετία του 2000 χρηματοδότησαν την Εγνατία Οδό με δάνεια έναντι των οποίων τους είχαν δοθεί ως εγγυήσεις οι εισπράξεις από τα διόδια. Εκτοτε όμως τα δεδομένα άλλαξαν, καθώς το άνοιγμα νέων σταθμών διοδίων καθυστέρησε, ενώ ταυτόχρονα η κρίση οδήγησε σε μεγάλη πτώση της κυκλοφορίας της Εγνατίας Οδού. Έτσι, οι τράπεζες αντέδρασαν με προσφυγές οι οποίες πονοκεφάλιαζαν επί μήνες τις διοικήσεις του Ταμείου.

Τελικά τον περασμένο Μάρτιο ψηφίστηκε τροπολογία, σύμφωνα με την οποία το δάνειο που είχε χορηγήσει η Τράπεζα Πειραιώς (250 εκατ. ευρώ) θα συνεχίσει να εξυπηρετείται από τον μελλοντικό παραχωρησιούχο, ενώ εκείνο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (400 εκατ. ευρώ) θα αποπληρωθεί μέσω της επιστροφής ΦΠΑ από το Δημόσιο προς την Εγνατία Οδό ΑΕ.

Στην ουσία δηλαδή, το τίμημα για την 30ετή παραχώρηση της Εγνατίας θα είναι χαμηλότερο, καθώς οι ενδιαφερόμενοι θα ενσωματώσουν σε αυτό και το κόστος εξυπηρέτησης των δανείων.

Τιμολογιακή πολιτική - σταθμοί

Τους προηγούμενους μήνες, μια από τις τελευταίες εκδόσεις των προτάσεων που είχαν καταθέσει οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ ανέφερε πως ο παραχωρησιούχος θα λειτουργεί συνολικά 15 σταθμούς διοδίων επί της Εγνατίας Οδού, καθώς και έξι σταθμούς στους κάθετους οδικούς άξονες που συνδέουν την Ελλάδα με γειτονικές χώρες.

Επίσης πληροφορίες που είχαν δει το φως της δημοσιότητας τους προηγούμενους μήνες ανέφεραν ότι το κόστος για τους οδηγούς θα αρχίζει από τα τέσσερα ευρωλεπτά ανά χιλιόμετρο και θα φτάνει τα έξι ευρωλεπτά ανά χιλιόμετρο. Στις συγκεκριμένες τιμές θα πρέπει να προστεθεί ο ΦΠΑ και η πληθωριστική αναπροσαρμογή η οποία συνοδεύει μακροχρόνιες συμβάσεις.

Το έργο του οικονομικού συμβούλου για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχουν αναλάβει οι The Barclays Capital και Rothschild.