Forum
[Euro2Day] ΚΤΕΛ: «Τρομάζουν» τα 200 εκατ. για άγονες γραμμές - Printable Version

+- Forum (https://mesametaforas.gr/forum)
+-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+--- Forum: Οδικές Συγκοινωνίες (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=123)
+--- Thread: [Euro2Day] ΚΤΕΛ: «Τρομάζουν» τα 200 εκατ. για άγονες γραμμές (/showthread.php?tid=10450)



[Euro2Day] ΚΤΕΛ: «Τρομάζουν» τα 200 εκατ. για άγονες γραμμές - AlexNik - 08-08-2013

της Μάρως Τσαντηλα

Το ποσό των 200 εκατ. προέκυψε κατόπιν μελέτης και χωρίζεται σε δύο κατηγορίες. Η πρώτη, ύψους 140 εκατ. αφορά την κάλυψη των άγονων γραμμών, ενώ η δεύτερη, ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ, την επιδότηση για τα εκπτωτικά εισιτήρια.

Με το ίδιο... «εισιτήριο» λόγω υπερβολικού κόστους θα επιστρέψει, ως φαίνεται, από το υπουργείο Οικονομικών στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ.
Τα 200 εκατομμύρια ευρώ που προβλέπει το νομοσχέδιο ως ετήσια κρατική επιδότηση για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών όλης της χώρας, καθώς και την κάλυψη του κόστους για την παροχή εισιτηρίων μειωμένου κόστους σε μειονεκτούσες κοινωνικές ομάδες, μάλλον κρίνονται ποσό ιδιαίτερα υψηλό από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών που το πιθανότερο είναι ότι θα ζητήσουν από το ΥΠΟΜΕΔΙ να προχωρήσει στις αναγκαίες τροποποιήσεις ώστε να μειωθεί το κόστος.

Το ποσό των 200 εκατομμυρίων ευρώ που ζητείται ως ετήσια επιδότηση, προέκυψε κατόπιν μελέτης και χωρίζεται σε δύο κατηγορίες εκ των οποίων η πρώτη, ύψους 140 εκατομμυρίων ευρώ αφορά την κάλυψη των άγονων γραμμών, ενώ η δεύτερη, ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ, την επιδότηση για τα εκπτωτικά εισιτήρια.

Τα ποσά ενδεχομένως να μην κριθούν παράλογα αν αναλογιστεί κανείς ότι αφορούν ολόκληρη τη χώρα, ένα σημαντικό κομμάτι της οποίας θα μείνει χωρίς εξυπηρέτηση αν δεν υπάρξει επιδότηση, αφού πάρα πολλές γραμμές δεν έχουν την απαιτούμενη κίνηση προκειμένου να διασφαλίσουν την βιωσιμότητά τους.

Σήμερα τις περιοχές αυτές εξυπηρετούν τα ΚΤΕΛ υποχρεωτικά ως αντιστάθμισμα για το μονοπώλιο το οποίο απολαμβάνουν.

Αίτημα της τρόικας

Η μεταρρύθμιση στο σύστημα υπεραστικών οδικών μεταφορών αποτελεί μία από τις δεσμεύσεις της χώρας μας που έχουν συμφωνηθεί με την τρόικα και στηρίζεται στα όσα προβλέπει ο Κανονισμός 1370 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος ορίζει ότι μετά το 2019 η ανάθεση του έργου στις γραμμές αυτές θα γίνεται κατόπιν διενέργειας διαγωνισμού.

Πρόκειται για αναδιάρθρωση που αφορά μια αγορά ύψους 550 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως αλλά και 30.000 εργαζόμενους που απασχολούνται σε αυτήν, είτε ως ιδιοκτήτες, είτε ως οδηγοί. Στόχος της προηγούμενης διοίκησης του υπουργείου Μεταφορών ήταν το σύνολο των μεταρρυθμίσεων να τεθεί σε ισχύ από το 2015.

Ωστόσο από την πλευρά των ιδιοκτητών των ΚΤΕΛ υποστηρίζεται ότι πρέπει να εξαντληθεί όλο το διαθέσιμο διάστημα και οι αλλαγές να τεθούν σε ισχύ το 2019 αφού ως τότε, τονίζεται, υπάρχουν σε ισχύ υπογραμμένες συμβάσεις.

Γραμμές τριών ταχυτήτων

Στο σχέδιο νόμου προβλέπονται τρεις κατηγορίες γραμμών:

- Οι Γραμμές Αποκλειστικού Έργου, δηλαδή εκείνες όπου ο ανάδοχος εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου στις συγκεκριμένες γραμμές χωρίς ανταγωνισμό.

- Οι Άγονες Γραμμές, δηλαδή εκείνες για τις οποίες ο ανάδοχος εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου και ταυτόχρονα -λόγω μικρού οικονομικού ενδιαφέροντος- και επιδότηση (αποζημίωση) και

- Οι Γραμμές Ελεύθερης Επιλογής

Για την πρώτη κατηγορία προβλέπεται ότι ο ανάδοχος αναλαμβάνει κατ' αποκλειστικότητα να εκτελεί το έργο, χωρίς ανταγωνισμό, σε όλες τις υπεραστικές γραμμές μιας γεωγραφικής ενότητας, που αποτελούν ένα δίκτυο γραμμών, κατόπιν δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού.

Στη δεύτερη κατηγορία, όπου το οικονομικό ενδιαφέρον είναι πιο μειωμένο, προβλέπεται για τον ανάδοχο και αποκλειστικό δικαίωμα και αποζημίωση (επιδότηση) ταυτόχρονα, κατόπιν δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού, στα πρότυπα της αεροπλοΐας. Σε αυτήν εμπίπτουν και πολλές νησιωτικές περιοχές.

Στην τρίτη κατηγορία εμπίπτουν οι γραμμές μεγάλου εμπορικού ενδιαφέροντος, όπου, οποιοσδήποτε τηρεί τις προϋποθέσεις, θα μπορεί να εκτελεί δρομολόγια ή να προτείνει και να εκτελεί νέα δρομολόγια, αρκεί να μην προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό στις λοιπές γραμμές.

Την επίβλεψη του όλου συστήματος θα αναλάβει η Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών, η οποία θα αποτελέσει μετεξέλιξη της Αρχής Σιδηροδρόμων.