[Το Βήμα] Τελευταία ευκαιρία για τον σιδηρόδρομο - Printable Version +- Forum (https://mesametaforas.gr/forum) +-- Forum: Ειδήσεις - Λοιπή Ελλάδα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89) +--- Forum: Σιδηροδρομικά Θέματα (https://mesametaforas.gr/forum/forumdisplay.php?fid=124) +--- Thread: [Το Βήμα] Τελευταία ευκαιρία για τον σιδηρόδρομο (/showthread.php?tid=10445) |
[Το Βήμα] Τελευταία ευκαιρία για τον σιδηρόδρομο - AlexNik - 05-08-2013 Χεκίμογλου Αχιλλέας Ως την τελευταία ευκαιρία για την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα χαρακτηρίζουν την τρέχουσα περίοδο στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ. Οπως αναφέρουν, τα έργα που έχει ξεκινήσει ή αναμένεται να δημοπρατήσει η εταιρεία πρέπει να ολοκληρωθούν αν η Ελλάδα θέλει να έχει ένα αξιοπρεπές σιδηροδρομικό δίκτυο και οι επενδύσεις δισεκατομμυρίων τις οποίες έχει κάνει να πιάσουν κάποτε τόπο. «Ή τα έργα θα ολοκληρωθούν ή δεν υπάρχει αύριο» λένε χαρακτηριστικά. Η ΕΡΓΟΣΕ έχει δύο στοιχήματα. Το πρώτο μεγάλο έργο βρίσκεται στον ορεινό όγκο της Στερεάς Ελλάδας και το δεύτερο στη Βόρεια Πελοπόννησο, με πρότζεκτ τα οποία όταν ολοκληρωθούν θα φέρουν την Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη αντίστοιχα σε απόσταση αναπνοής από την Αθήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο της σήραγγας της Οθρυος ξεκίνησε εκ νέου και «τρέχει» πλέον κανονικά μετά το απαλλακτικό πόρισμα των εμπειρογνωμόνων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), το οποίο δικαιώνει την ΕΡΓΟΣΕ για τους χειρισμούς της συγκεκριμένης σύμβασης. Σημειωτέον ότι έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις κατά στελεχών της εταιρείας για απιστία στη διαχείριση της εν λόγω εργολαβίας έπειτα από έρευνα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Η ολοκλήρωση των έργων στη σήραγγα θα επιτρέψει στη συνέχεια τη δημοπράτηση μιας «εργολαβίας-σκούπας» (επιδομή, υποδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση) προκειμένου να δημιουργηθεί η νέα διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων. «Αν κάναμε πίσω, θα είχαμε απώλεια πόρων και θα δημιουργούσαμε τρομερά προβλήματα στο έργο» σημειώνουν στελέχη της εταιρείας. Παράλληλα η ΕΡΓΟΣΕ «τρέχει» την ανάταξη των συστημάτων ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αχαρνές - Τιθορέα, το οποίο επιτέλους έχει ξεκινήσει, ενώ ετοιμάζει την αποκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης σε όλο το μήκος του δικτύου, έργο που θα επιτρέψει τον εκσυγχρονισμό του δικτύου και τη ραγδαία εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων στον ΟΣΕ. Τολμηρό σενάριο στη Νότια Ελλάδα Στη Νότια Ελλάδα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Σύμφωνα με πληροφορίες, η καθυστέρηση από τις υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων των συστημάτων ηλεκτροκίνησης που πρέπει να εγκατασταθούν δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στην ΕΡΓΟΣΕ σε σχέση με την ομαλή εξέλιξη των έργων. Ετσι, συνδυαστικά με την ανάγκη ολοκλήρωσης των εργασιών που έμειναν ημιτελείς μετά τη διάλυση των συμβάσεων της Μηχανικής ΑΕ στην Πελοπόννησο, εξετάζεται ένα τολμηρό σενάριο. Ειδικότερα θα δημοπρατηθεί μια εργολαβία στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού 280 εκατ. ευρώ, που θα ολοκληρώσει τις υπολειπόμενες εργασίες, θα περάσει την υποδομή και την επιδομή του σιδηροδρόμου και θα εγκαταστήσει τα συστήματα σηματοδότησης. Παράλληλα, άλλη εργολαβία, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, θα «τρέξει» τα έργα κατασκευής της νέας διπλής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα Ψαθόπυργος - Αγιά, θα αναλάβει όμως να περάσει τις εγκαταστάσεις ηλεκτροκίνησης από τα προάστια της Πάτρας ως το Κιάτο. Η «σύμβαση του προαστιακού» Εν τω μεταξύ υπάρχει έντονος προβληματισμός για την τύχη της «σύμβασης του προαστιακού» (994/2005), δηλαδή του έργου του εκσυγχρονισμού του άξονα «Πειραιάς - Αθήνα - Τρεις Γέφυρες», την οποία διέλυσε ο ΟΣΕ το 2011 αφήνοντας πίσω κουφάρια στον σιδηροδρομικό διάδρομο της πρωτεύουσας. Παρ' όλο που έχει συσταθεί κοινή επιτροπή ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου η δεύτερη να παραλάβει και να επαναδημοπρατήσει τις υπολειπόμενες εργασίες του έργου, απαιτούνται δύο πράγματα: η καταγραφή του φυσικού αντικειμένου και η ολοκλήρωση των μελετών. Οπως αναφέρουν στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, το έργο είναι μετέωρο και νομοτελειακά θα οδηγηθούμε σε απώλεια κοινοτικών πόρων αν δεν ληφθούν γενναίες αποφάσεις. Ετσι προτείνουν να προχωρήσει η επίλυση των προβλημάτων του με ειδικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες. Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», διενεργείται νέα εισαγγελική έρευνα στο πολύπαθο έργο, ενώ παράλληλη έρευνα του υπουργείου Οικονομικών έχει εντοπίσει παρατυπίες και προβλήματα στη διαχείριση της σύμβασης την περίοδο 2010-2011. |