Προς πώληση πλειοψηφικό πακέτο έως 55% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
Ξεκινάει τις επόμενες ημέρες η αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», ο «κύβος ερρίφθη» σε ό,τι αφορά το μοντέλο που θα ακολουθήσει η αποκρατικοποίηση του μεγαλύτερου αερολιμένα της χώρας, και το οποίο ταλάνισε επί πολλούς μήνες την κυβέρνηση και το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
Το μοντέλο που προκρίθηκε, ικανοποιεί τις απαιτήσεις των Κινέζων ενδιαφερομένων επενδυτών, χωρίς ωστόσο να μένουν παραπονεμένοι και οι Καναδοί, σημερινοί κάτοχοι του 40% των μετοχών του ΔΑΑ.
Το μοντέλο αποκρατικοποίησης προβλέπει την πώληση πλειοψηφικού μεριδίου από την πλευρά της κυβέρνησης, γεγονός που σε πρώτη φάση ικανοποιεί την κινεζική πλευρά.
Οι τελευταίοι, όπως γνωστοποίησαν στην ελληνική κυβέρνηση, δεν ενδιαφέρονταν για τίποτε λιγότερο από την πλειοψηφία των μετοχών του αερολιμένα και φυσικά το μάνατζμεντ της επιχείρησης.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι πραγματικός στόχος των Κινέζων είναι ο έλεγχος του 100% των μετοχών του ΔΑΑ, αλλά η υλοποίηση του στόχου αυτού αφήνεται να πραγματοποιηθεί σε δεύτερη φάση. Στην παρούσα φάση εμφανίζονται ικανοποιημένοι με την ανάληψη της πλειοψηφίας των μετοχών και του μάνατζμεντ του αεροδρομίου.
Tην πώληση πλειοψηφικού ποσοστού ενέκριναν και οι Καναδοί
Για να διατεθεί η πλειοψηφία των μετοχών του ΔΑΑ από την πλευρά της κυβέρνησης, όσο και αν φαίνεται παράλογο, συναίνεσε και η πλευρά της καναδικής PSP Investments (Public Sector Pension Investment Board).
Με βάση τη Συμφωνία Μετόχων του 1996, καμία εναλλαγή μετοχών στον ΔΑΑ δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη συναίνεση όλων των μετόχων, δηλαδή του 100% των ψήφων της Γενικής Συνέλευσης. Η ελληνική πλευρά, αυτό το δικαίωμα απεμπόλησε όταν μεταβιβάστηκε το 40% των μετοχών του ΔΑΑ από τη Hochtief AG στην καναδική PSP Investsmens.
Ετσι τώρα, για να συναινέσουν οι Καναδοί στην προτεινόμενη μορφή αποκρατικοποίησης, αποφασίστηκε να συμπεριληφθεί και η επέκταση της διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης, η οποία λήγει το 2026.
Πρακτικά, μια τέτοια κίνηση αυξάνει την αξία του ΔΑΑ και επομένως την αξία του μεριδίου της PSP Investments. Οι Κινέζοι επενδυτές, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν πολυενδιαφέρθηκαν για τη συγκεκριμένη επέκταση, αφού ανεβάζει το τίμημα για τους ίδιους.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, οι Κινέζοι και οι Καναδοί ενδιαφερόμενοι ήρθαν σε επαφή μεταξύ τους. Επίσης εικάζεται ότι οι πρόσφατες αλλαγές προσώπων στην ηγεσία της PSP Investments παρέχουν ένα «παράθυρο» συνεννόησης και ρευστοποίησης της συμμετοχής των Καναδών στον ΔΑΑ.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι Καναδοί δεν έχουν και πολλούς λόγους να το πράξουν, προτού εισέλθουν οι Κινέζοι και καταφέρουν ν’ αυξήσουν την αξία του αερολιμένα.
Οι τελευταίοι άλλωστε δεν έχουν κρύψει ότι στόχος τους είναι να γίνει ο ΔΑΑ η πύλη εισόδου εκατομμυρίων Κινέζων ή/και Ασιατών τουριστών προς στην Ευρώπη. Η χώρα μας θεωρείται στρατηγικής σημασίας, καθώς αποτελεί το κοντινότερο γεωγραφικό σημείο της μεγάλης αγοράς που ενδιαφέρει τους Κινέζους επενδυτές και η οποία είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση και η Ευρώπη στο σύνολό της.
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Οριστικοποιήθηκε το σχήμα των Κινέζων επενδυτών που θα διεκδικήσουν τον ΔΑΑ. Εκτός της Shenzhen Airport και της επενδυτικής εταιρείας Friedmann Pacific Asset Management (FPAM), για τις οποίες είναι ήδη γνωστό ότι ενδιαφέρονται για τον ΔΑΑ, στο ίδιο επιχειρηματικό σχήμα αναμένεται ότι θα συμμετάσχει μια από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Κίνας και ένα επιπλέον κινεζικό επενδυτικό κεφάλαιο (fund).
Τέλος αναμένεται να συμμετάσχει κάποια Κινεζική Ενωση Επιχειρήσεων (enteprise association), τη δραστηριότητα των οποίων προωθεί και ενθαρρύνει η κινεζική κυβέρνηση. Εκτός όμως των Κινέζων και των Καναδών ενδιαφερομένων, λέγεται ότι επαφές με το ΤΑΙΠΕΔ για την αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ έχει πραγματοποιήσει και μια εταιρεία από τη Ν. Ζηλανδία.