[Metaforapress.gr] Tο νέο Ρυθμιστικό Πλαίσιο της Αθήνας
Ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης βγάζει ξανά από το ράφι το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αττικής, ζητώντας από τους συνολικά έξι συναρμόδιους υπουργούς Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών, Υγείας, Πολιτισμού, Τουρισμού, Αγροτικής Ανάπτυξης, να προχωρήσουν στον τομέα ευθύνης τους σε επικαιροποίηση των βασικών ρυθμίσεων του Ρυθμιστικού έως τον Σεπτέμβριο, ώστε να ακολουθήσει διαβούλευση και να ψηφιστεί από τη Βουλή έως το τέλος του έτους
Βάση αναφοράς αποτελεί πρόταση και η αντίστοιχη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), που ολοκλήρωσε ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ), με πρωτοβουλία της προέδρου του οργανισμού, Παρασκευής Μπάτσου, αξιοποιώντας επιστημονικές εργασίες και προτάσεις των τελευταίων 1 3 ετών
Στόχος του ΥΠΕΚΑ είναι, το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας - Αττικής να υιοθετηθεί από το Εθνικό Κοινοβούλιο εντός του 2013 και αφού προηγηθεί η επίσημη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους της αντίστοιχης Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.).
Οι συνεχείς ανατροπές και οι διαφορετικές κατευθύνσεις
Οι προσπάθειες να αποκτήσει η Αττική ένα νέο στρατηγικό χάρτη ανάπτυξης για τις επόμενες δεκαετίες ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, προκειμένου να αντικατασταθεί το πρώτο Ρυθμιστικό, του 1985, που ισχύει ακόμη, όπως το θεσμοθέτησε ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης, το οποίο ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του, αλλά εν συνεχεία ανατράπηκε.
H αλυσίδα των ανατροπών άρχισε την περίοδο 2000-2004 με τη χωροθέτηση των μεγάλων Ολυμπιακών έργων, συνεχίστηκε με τις επιλογές φαραωνικών κυρίως οδικών και άλλων έργων την περίοδο 2005-2008 της μεταολυμπιακής ευφορίας, ακολούθησε η σύγκρουση της περιόδου 2009-2011 για τη «συμπαγή πόλη», με διαφωνίες αν θα επιλεγεί για την Αττική η αναμόρφωση και ανάπλαση των κέντρων της Αθήνας και του Πειραιά και των πυκνοδομημένων περιοχών ή θα συνεχιστεί η διάχυση της πόλης στον εξωαστικό χώρο, με μαζικές εντάξεις σε σχέδια πόλης και νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων
Το 2011, επί Γιάννη Πολύζου στον ΟΡΣΑ, ολοκληρώθηκε διαβούλευση για να θεσμοθετηθεί πάλι το νέο Ρυθμιστικό, αλλά οι μνημονιακές προτεραιότητες οδήγησαν σε νέες εμπλοκές.
Τώρα αρχίζει ένας νέος κύκλος για να αποκτήσει η Αθήνα Ρυθμιστικό. Οι βασικές προτάσεις του ΟΡΣΑ, τις οποίες καλούνται να διαμορφώσουν σε τελική μορφή τα συναρμόδια υπουργεία για θέματα αιχμής, είναι:
Επέκταση των αυτοκινητοιδρόμων: Περικόπτονται οι επεκτάσεις στα Μεσόγεια και μέχρι το Σούνιο, όπως επίσης οι μεγάλοι κόμβοι στον Υμηττό και προτείνονται:
■ H επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού από την Καισαριανή, όπου φτάνει σήμερα, έως το Ελληνικό
■ H σύνδεση του Ελληνικού με το αεροδρόμιο μέσω της σήραγγας Αργυρούπολης
■ H περαιτέρω επέκταση της νότιας σύνδεσης του αεροδρομίου μέχρι τις παρυφές της Ραφήνας
■ H ολοκλήρωση του κλάδου της Αττικής Οδού «ΣταυρόςΡαφήνα», που σήμερα φτάνει μέχρι το Πικέρμι
■ H ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω
■ Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού έως τον κόμβο του Ολυμπιακού Χωριού στην εθνική οδό (Κάτω Κηφισιά)
■ Η επέκταση του βασικού κορμού της Απικής Οδού από θα γίνει επικαιροποίηση του σχεδίου, θα ακολουθήσει τον Σεπτέμβριο διαβούλευση, ώστε να ψηφιστεί από τη Βουλή έως το τέλος του χρόνου το Μαρκόπουλο έως το Λαύριο.
Επίσης, προβλέπεται ένας νέος νότιος, παραλιακός αυτοκινητόδρομος που θα συνδέει το Σχιστό με τον Πειραιά και το Ελληνικό και κατ' επέκταση με το αεροδρόμιο.
Αργύρης Δεμερτζής
|