[Εθνος] Τρέχουν αυξήσεις και περικοπές με bonus malus οι επιδοτήσεις
Την αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου σε συνδυασμό με την είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων σε τέσσερις βασικούς τομείς εξετάζει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών προκειμένου μαζί με το πρόγραμμα περιστολής των δαπανών να μπορέσει να μειώσει το συσσωρευμένο έλλειμμα του ΟΑΣΑ που αγγίζει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ηδη μελετώνται μοντέλα ΣΔΙΤ (Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του «έξυπνου» εισιτηρίου, την τηλεματική, την ενίσχυση της διαφήμισης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά και τον έλεγχο των εισιτηρίων.
Την ίδια στιγμή, βέβαιη πρέπει να θεωρείται η αύξηση της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου διάρκειας 1,5 ώρας από το 1 ευρώ που είναι σήμερα πιθανότατα σε 1,15 από τις αρχές του 2011, δεδομένου ότι για τη φετινή χρονιά υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν τα κόμιστρα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στελέχη του υπουργείου Υποδομών έχουν πολλές φορές επισημάνει ότι το εισιτήριο για τις συγκοινωνίες της Αθήνας «παραμένει το φθηνότερο στην Ευρώπη και είναι ιδιαίτερα χαμηλό για ένα «κόσμημα» όπως το μετρό ή το τραμ».
Από την άλλη ανατιμήσεις προβλέπονται και από το Μνημόνιο με την τρόικα, στο οποίο αναφέρεται πως στα μέτρα για τις αστικές συγκοινωνίες περιλαμβάνεται «ο εξορθολογισμός των εξυπηρετούμενων δικτύων και η αύξηση των τιμολογίων».
Κόστος 1,6 ευρώ
Θα συνεχιστεί και την επόμενη χρονιά η μείωση των επιδοτήσεων του Δημοσίου, ώστε η αναλογία επιδότησης-εισιτηρίου να φτάσει στο 50%-50% από 75% που έφτανε έως τώρα σε ορισμένες περιπτώσεις. Μέχρι σήμερα το πραγματικό κόστος του εισιτηρίου, το οποίο είναι 1 ευρώ για τους επιβάτες, φτάνει το 1,6 ευρώ για τον ΟΑΣΑ, ενώ το υπόλοιπο επιδοτείται.
Η υλοποίηση του προγράμματος εξυγίανσης του ΟΑΣΑ θα ξεκινήσει από τη μετατροπή του σε μητροπολιτικό φορέα συγκοινωνιών, στον οποίο θα υπάγονται όλα τα μέσα, συμπεριλαμβανομένων και των ΚΤΕΛ.
Ο Οργανισμός θα εξακολουθεί να επιδοτεί τις θυγατρικές βάσει ενός συστήματος bonus malus, ώστε τα χρήματα να δίνονται με κριτήρια όπως το πρόγραμμα, η τακτικότητα των δρομολογίων, η ανάπτυξη του δικτύου και η πρόοδος των υποδομών.
Οσον αφορά το «έξυπνο» εισιτήριο αυτό θα περιλαμβάνει την κάρτα μνήμης (πολλαπλό) για περιστασιακούς κυρίως επιβάτες ή τουρίστες της οποίας η χρηματική της αξία θα μειώνεται κατά την ακύρωση. Την έξυπνη κάρτα με μικροτσίπ, η οποία θα υποκαταστήσει τις μηνιαίες, ετήσιες και ελευθέρας κάρτες η οποία θα έχει χαμηλότερο κόμιστρο από το πολλαπλό και το γραπτό μήνυμα μέσω κινητού τηλεφώνου για την περίπτωση μεμονωμένης διαδρομής.Οι έξυπνες κάρτες θα επαναφορτίζονται.
ΤΡΙΕΤΕΣ ΠΛΑΝΟ
Στο τιμόνι και ιδιώτες για αύξηση των εσόδων
Το σχέδιο του υπουργείου στηρίζεται στο μοντέλο που ήδη εφαρμόζεται σε ευρωπαϊκούς συγκοινω νιακούς οργανισμούς όπου η διαχείριση των έργων γίνεται στο πλαίσιο ΣΔΙΤ στη φιλοσοφία της παροχής κινήτρων. Ετσι, στην περίπτωση του ελέγχου των εισιτηρίων, όσο θα αυξάνει η ικανότητα είσπραξης του συνόλου των κομίστρων από τον ιδιώτη που θα αναλάβει το έργο, τόσο θα μεγαλώνει και η επιδότηση γι' αυτό. Σε ό,τι αφορά στο «έξυπνο» ηλεκτρονικό εισιτήριο, θα γίνουν προσπάθειες ώστε οι σχετικοί διαγωνισμοί να προκηρυχθούν έως το τέλος της χρονιάς.
> στην είσοδο ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες αλλά με ταυτόχρονη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα τους προσανατολίζεται για την επόμενη τριετία το υπουργείο Υποδομών. Προτεραιότητα θα δοθεί στην ανάπτυξη ΣΔΙΤ για τον έλεγχο της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία κοστίζει ετησίως στον ΟΑΣΑ περί τα 40 εκατομμύρια ευρώ, δεδομένου ότι με εξαίρεση το μετρό όπου η λαθρεπιβίβαση είναι 5%, στα υπόλοιπα Μέσα φτάνει το 25%.
> σε πρώτη φάση εξετάζεται το ενδεχόμενο να?σηκωθούν μπάρες στις εισόδους και τις εξόδους των σταθμών του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου από ιδιώτες, οι οποίοι θα αναλάβουν κατόπιν διαγωνισμού και μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα τα δύο μεγάλα έργα του ΟΑΣΑ, το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (έξυπνο εισιτήριο) και το σύστημα τηλεματικής (έξυπνες στάσεις και ενημέρωση επιβατών) στην ΕΘΕΛ και στον ΗΛΠΑΠ, τα οποία έχουν? «ναυαγήσει» αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια.
> αύξηση εσόδων αναμένει ο ΟΑΣΑ και από την ενίσχυση των διαθέσιμων χώρων για ανάρτηση διαφημίσεων σε οχήματα, στάσεις και σταθμούς.
ΑΠΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ
Θα καταργηθούν γραμμές
Στα βασικά σημεία του σχεδίου για την περιστολή δαπανών περιλαμβάνονται μεταξύ αλλων:
Η εφαρμογή των συνδυασμένων μεταφορών ώστε το ένα μέσο να μη λειτουργεί ανταγωνιστικά με το άλλο καλύπτοντας ίδιες διαδρομές. Στο πλαίσιο αυτό θα συνεχιστεί τον Σεπτέμβριο η διακοπή αρκετών λεωφορειακών γραμμών προς το κέντρο της Αθήνας, με στόχο η πλειονότητα όσων παραμείνουν να λειτουργούν συμπληρωματικά στα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ και προαστιακός σιδηρόδρομος).
Η περικοπή επιδομάτων και υπερωριών ώστε οι δευτερεύουσες απολαβές των εργαζομένων στις συγκοινωνιακές εταιρείες να μην ξεπερνούν το 8% των κύριων.
Νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα επιτρέπει την καλύτερη διαχείριση του προσωπικού των Μέσων και τρόπους «μετακίνησής» του από εταιρεία σε εταιρεία ανάλογα με τις ανάγκες και μετατάξεις υπαλλήλων.
Συγχώνευση των εταιρειών σε δύο φορείς, έναν για τα μέσα σταθερής τροχιάς και έναν για λεωφορεία και τρόλεϊ με στόχο τη μείωση των λειτουργικών εξόδων κατά 10%.
Κλειστές πόρτες
Θρίλερ με το δάνειο των 300 εκ. του ΟΑΣΑ
Δάνεια ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ αναζητεί ο ΟΑΣΑ, η διοίκηση του οποίου επιδόθηκε σε αγώνα δρόμου για την ανεύρεσή τους από την τραπεζική αγορά την περασμένη εβδομάδα. Τα πρώτα μηνύματα δεν ήταν ενθαρρυντικά, ωστόσο η προθεσμία των τραπεζών προκειμένου να εκδηλώσουν ενδιαφέρον λήγει αύριο.
Σημειώνεται ότι οι δανειακές ανάγκες του Οργανισμού για το 2010 ανέρχονται σε 668 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 154 εκατομμύρια αφορούν χρέη προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και τα 514 στην καταβολή μισθοδοσιών των υπαλλήλων, κάλυψη λειτουργικών εξόδων και πληρωμή τόκων.
Ζημιές 490 εκατ. το 2009
Την προσπάθεια για την εξεύρεση χρημάτων δυσκολεύουν τα συσσωρευμένα χρέη του Οργανισμού και των θυγατρικών του. Οι ζημίες μόνο για το 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ για το σύνολο των εταιρειών του Ομίλου (ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΑΜΕΛ και Τραμ), άγγιξαν τα 490 εκατομμύρια ευρώ.
Συγκεκριμένα, οι ζημίες που κατεγράφησαν στο μετρό έφτασαν τα 24,2 εκατομμύρια, ενώ στην πρώτη θέση αναρριχήθηκε η ΕΘΕΛ (αστικά λεωφορεία) με περίπου 304 εκατομμύρια ευρώ και ακολουθεί ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ) με 74 εκατ. ευρώ.
Ακολουθεί ο ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ), οι ζημίες του οποίου ξεπέρασαν τα 65 εκατ. ευρώ, αλλά και η Τραμ Α.Ε, οι ζημίες της οποίας διαμορφώθηκαν στα 24 εκατομμύρια ευρώ.
Μ. Λιλιοπούλου
(This post was last modified: 11-07-2010, 01:04 PM by AlexNik.)
|