Αθήνα
Σε τροχιά υλοποίησης, έπειτα από καθυστερήσεις 10 ολόκληρων χρόνων, εισέρχεται το έργο της τηλεματικής των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, το οποίο στο σύνολό του θα λειτουργήσει το 2016, φέρνοντας περίπου 1.000 «έξυπνες» στάσεις στους δρόμους της Αθήνας.
Τη Δευτέρα υπεγράφη η σύμβαση ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα) για το έργο της τηλεματικής σε λεωφορεία και τρόλεϊ, μεταξύ του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) και της εταιρείας ειδικού σκοπού Advanced Transport Telematics, την οποία συνέστησε η ανάδοχος κοινοπραξία Intrasoft International S.A. - Intrakat.
Το σύστημα της τηλεματικής περιλαμβάνει την εγκατάσταση εξοπλισμού σε 1750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ για την παρακολούθηση του συγκοινωνιακού έργου σε πραγματικό χρόνο και την πληροφόρηση του επιβατικού κοινού για την εκτέλεση των δρομολογίων μέσω 1.000 «έξυπνων» στάσεων.
Παράλληλα, θα λειτουργεί διαδραστικό σύστημα πληροφόρησης του κοινού για το σύνολο των γραμμών και των δρομολογίων μέσω διαδικτύου.
H σύμβαση είναι δωδεκαετής και προβλέπει την κατασκευή και υλοποίηση του έργου εντός 18 μηνών από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης και τη διαχείριση και λειτουργία του από τον ανάδοχο για 10 χρόνια και 6 μήνες.
Ο ανάδοχος θα αποπληρώνεται κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου, βάση λεπτομερούς μηχανισμού πληρωμών που θα ελέγχει συνεχώς την καλή λειτουργία του.
Μετά τη λήξη της 12ετούς περιόδου το σύστημα θα μεταβιβαστεί εξ' ολοκλήρου στον ΟΑΣΑ.
Ειδικότερα, στις αρχές του 2016, όταν αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία της τηλεματικής, οι επιβάτες των αστικών λεωφορείων και των τρόλεϊ θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων από τις στάσεις, από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες σε αυτές, καθώς και από το κινητό τους τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους (tablet).
Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία-λειτουργία ενός κέντρου ελέγχου, από το οποίο θα παρακολουθείται σε πραγματικό χρόνο η κίνηση των λεωφορείων-τρόλεϊ, όπως και η λειτουργική κατάσταση του συστήματος συγκοινωνιών, προκειμένου να γίνονται οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τον καλύτερο συντονισμό των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Για παράδειγμα, εάν κάποιο λεωφορείο πρόκειται να συναντήσει εμπόδια στην εκτέλεση του δρομολογίου του (π.χ μια διαδήλωση), ο οδηγός του θα ενημερώνεται εγκαίρως από το κέντρο ελέγχου ώστε να αλλάξει κατεύθυνση.
Ακόμα, το κέντρο ελέγχου θα γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο πότε αναχωρεί ένα λεωφορείο από την αφετηρία και δεν θα περιμένει τις καταστάσεις του σταθμάρχη.
Επίσης, το κέντρο θα έχει τη δυνατότητα να κινητοποιείται καταλλήλως σε περίπτωση που κάποιος οδηγός αντιμετωπίζει προβλήματα στο εσωτερικό του οχήματος.
Η συνολική αξία της σύμβασης ανέρχεται σε περίπου 27 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 5,5 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από κοινοτική χρηματοδότηση, από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση» και το πρόγραμμα Jessica.